Cyklistforbundet til minister: Glemte du cyklerne trods dine store ord, Ole?
DEBAT: Vi er nødt til at lade klima- og miljøhensyn fylde mere på transportområdet. Ministeren må ikke glemme cyklisterne. Supercykelstier er blandt de mest rentable investeringer i infrastruktur, skriver Jette Gotsche fra Cyklistforbundet.
Christoffer Miguel Frendesen
RedaktionsassistentAf Jette Gotsche
Formand for Cyklistforbundet
”Jeg ser det som en helt naturlig opgave for Folketinget og regeringen at sikre en infrastruktur med gode forhold for de cyklende. Cyklister slider næsten ikke på vejene, de forårsager kun få alvorlige ulykker på andre trafikanter, de forurener ikke, og cykelmotion gavner folkesundheden. En regering kan kun elske cyklen.”
Sådan sagde Ole Birk Olesen som nytiltrådt transportminister i Cyklistforbundets magasin Cyklister tilbage i 2017.
Udsagnet vakte glæde hos os i Cyklistforbundet. Der er bestemt grund til at elske cyklen. Ikke kun fordi det er dejligt at cykle. Men også fordi cyklen gør vores hverdag og vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig.
Skriv til [email protected]
For eksempel fastslår en samfundsøkonomisk analyse, foretaget af det økonomiske konsulenthus Incentive, at supercykelstierne har en intern rente på 11 procent. Det gør supercykelstierne til et af Danmarks mest rentable infrastrukturprojekter.
Jette Gotsche
Formand for Cyklistforbundet
Minister har glemt cyklisterne
Derfor har det været nedslående at opleve, hvordan Ole Birk Olesen gør alt andet end at styrke rammerne for mere cykling.
Ikke-bæredygtig og inaktiv transport er blevet fremmet med initiativer som billigere biler, højere hastighed på en række landeveje - mens påkørsler bagfra er årsag til flest ulykker for cyklister på landevejene - kørekort til de 17-årige, knallertkørekort til de 15-årige, stadig stigende priser på kollektiv transport med fortsat færre afgange.
Cykelstierne er blevet en trafikal skraldespand, hvor man placerer alle de transportmidler, som man ellers ikke ved, hvor man skal gøre af.
Jette Gotsche
Formand for Cyklistforbundet
Cykelstien som trafikal skraldespand
Samtidig er ministeren optaget af at fylde cykelstierne op, ikke med cykler, men de nye speedpedelecs, der må køre 45 kilometer i timen, og de nye små motoriserede køretøjer som Segways, elløbehjul og onewheelers.
Cykelstierne er blevet en trafikal skraldespand, hvor man placerer alle de transportmidler, som man ellers ikke ved, hvor man skal gøre af. Ikke just noget, der fremmer hverken sikkerhed eller tryghed på byernes travle cykelstier. Og det er skidt, for oplevelsen af at være tryg og sikker på sin cykel er afgørende for, at vi ikke holder op med at cykle.
Flere biler og mere trængsel takket være minister
Ret skal være ret. Det er på Ole Birk Olesens vagt, at kommunerne har fået nemmere adgang til at indføre zoner med 40 kilometer i timen i byområder med mange cyklister og fodgængere. Dejligt.
Men det er ikke nok, når situationen er den, at vi kører mere og mere i bil og mindre og mindre på cykel. Når situationen er den, at vi allerede i dag har enorme udfordringer med trængsel på vejene i og omkring vores store byer.
Det bliver kun værre. Hvis vi ikke griber ind, kommer bilister ved de fire største byer ifølge regeringens egen ekspertgruppe til i 2030 at bruge over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken som i dag.
Når situationen er den, at vi danskere har brug for at bevæge os mere og ikke mindre, hvis vi ikke skal sidde og ligge os ihjel.
Investeringer i cykling mest rentable
Lad os få sat de nødvendige penge af til at styrke cykeltrafikken. God og tidssvarende cykelinfrastruktur er kodeordet til en stærk og levende cykelkultur - også fremover.
God cykelinfrastruktur må ikke være en sekundavare. Lige som motor- og landevejene skal cykelstierne være i orden.
Når Ole Birk Olesen er optaget af at investere der, hvor der er det største afkast for samfundet, så er vi nødt til at pege på det kæmpe samfundsmæssige afkast i investering i cykling.
For eksempel fastslår en samfundsøkonomisk analyse, foretaget af det økonomiske konsulenthus Incentive, at supercykelstierne har en intern rente på 11 procent.
Det gør supercykelstierne til et af Danmarks mest rentable infrastrukturprojekter. Til sammenligning har Metro Cityringen en intern rente på tre procent, Femern Bælt-forbindelsen 5,4 procent og Herning-Holstebromotorvejen 8,2 procent.
Transportpolitik er ikke kun asfalt og jernbaner – det er også klima
Med det på plads kan vi så ikke samtidig holde op med at sige, at transportpolitik er transportpolitik. Beklager. Det er det ikke længere.
Vi kan ikke nøjes med at diskutere asfalt eller jernbaner. Vi er nødt til at inddrage klima og miljøhensyn og lade det påvirke vores politiske prioriteringer, og hvad vi bruger pengene på. Vi er nødt til sætte transportpolitik ind i en større sammenhæng.
Og nej, vi kan ikke sætte lighedstegn mellem biler og frihed. Det giver ingen mening længere.