Debat

Danske Speditører: Klimatiltag skal tage højde for efterspørgslen på godstransport

Transporten med lastbiler er nødvendig for at opretholde stabile forsyningskæder, og vi har som samfund brug for klimavenlige tiltag, der imødekommer den stigende efterspørgsel på godstransport i stedet for at forsøge at begrænse den, skriver Martin Aabak. 

Vi har som samfund brug for klimavenlige tiltag, der imødekommer den stigende efterspørgsel efter godstransport i stedet for at forsøge at begrænse den, skriver Martin Abak.
Vi har som samfund brug for klimavenlige tiltag, der imødekommer den stigende efterspørgsel efter godstransport i stedet for at forsøge at begrænse den, skriver Martin Abak.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Martin Aabak
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er muligt med en intelligent, kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. En afgift, der differentieres efter lastbilernes CO2-fortrængning og under hensyntagen til anskaffelsespris og afskrivning.

Den intelligente afgift reducerer CO2-udledningen ved at tilskynde til øget effektivitet af logistikpraksis, udvikling af bæredygtige alternative brændstoffer, udvikling af en stærk infrastruktur samt passende finansiering af bæredygtige transport- og logistikløsninger.

Såvel den danske regering som EU-Kommissionen har sat dristige og ambitiøse klimamål. Hos speditørerne vil vi gerne bidrage til, at målsætningerne opnås. Der er tale om en nødvendig men udfordrende opgave, hvor vi skal sikre balancen mellem økonomisk vækst, social fremgang og klimaforandringer.

Temadebat

Hvordan skal modellen for kilometerbaserede afgifter se ud?
Støttepartierne venter på, at regeringen melder ud, hvordan den vil have udformet en afgiftsmodel for kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten landede i december 2020 aftalen om den grønne omstilling af vejtransporten.

Som en del af aftalen valgte de, at Danmark fra 2025 skulle træde ud af samarbejdet om EU's vejafgiftsregler gennem den såkaldte eurovignet og i stedet skulle indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons.

Hvordan bør regeringen udforme afgiftsmodellen? Hvilke greb skal regeringen skrue op – og ned – for? Har regeringen og støttepartierne med et årligt finansieringsbidrag på 500 millioner i 2025 til 2027 afsat nok? Og vil afgifterne for lastbilerne potentielt kunne danne grundlag for roadpricing på personbiler? 

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Kørselsafgifter er et af redskaberne, som skal tages i anvendelse for at indfri klimaambitionerne. Forudsætningen for en kvalificeret debat om de kommende kørselsafgifter på den tunge trafik er, at vi er enige om formålet med afgifterne.

I hele Europa er situationen den, at godstransporten vokser næsten eksponentielt. Uanset at vi de seneste år har oplevet en verdensomspændende epidemi, og nu også er vidner til en krig i vores nærområde, så er de seneste år ingen undtagelse.

For internationaliseringen og specialiseringen fordrer, at vi har stabile transport- og logistikkæder for at opretholde en effektiv vareforsyning. Speditørerne kan som godstransportens arkitekter spille en særlig rolle. Det kan vi, fordi det er speditørerne, der får brikkerne i en velsmurt og klimaansvarlig logistikkæde fra punkt A til B til at falde på plads.

Det skal være en intelligent afgift

Vi har som samfund brug for klimavenlige tiltag, der imødekommer den stigende efterspørgsel efter godstransport i stedet for at forsøge at begrænse den. Det er evident, at transport, vækst og velfærd hører sammen. Klimavenlige tiltag er ikke blot en dansk udfordring, men en opgave vi med fordel kan løse sammen med de andre EU-lande.

Kørselsafgifter er som anført en af mulighederne. Det er nødvendigt at søge mod smarte, innovative og effektivitetsdrevne løsninger.

Transporten med lastbiler er nødvendig for at opretholde stabile forsyningskæder, og det er kun i de mest romantiske forestillinger, at vejtransporten i nævneværdigt omfang kan erstattes af godstransport med tog og via Europas indre vandveje. Det er her, speditøren kan tilrettelægge transporten i et optimalt samspil mellem de forskellige transportformer.

Klimavenlige tiltag er ikke blot en dansk udfordring, men en opgave vi med fordel kan løse sammen med de andre EU-lande

Martin Aabak
Adm. direktør, Danske Speditører

Med det nuværende afgiftssystem er der ingen sammenhæng mellem prisen ved at udføre en tung transport, og tidspunktet hvor transporten udføres. En ny intelligent kørselsafgift skal gøre det dyrere at køre i myldretiden og på stærkt befærdede veje.

Det i sig selv vil have en klimagavnlig effekt, fordi CO2-udledningen mindskes når vi undgår den skadelige tomgangsforurening ved køkørsel. Sidegevinsten for både fragttransport og privatbilisme er bedre fremkommelighed og mindre ineffektiv køkørsel i almindelighed.

Grøn omstilling i den private sektor

En kommende kørselsafgift bør altså dels afspejle lastbilens EU-norm, hvor meget CO2-fortrængning der sker per kørt kilometer og dels tilskynde til kørsel på tidspunkter, hvor trængslen på vejene er mindre. Samtidig må kørselsafgiften gerne tilskynde til miljørigtig tilrettelagt transport, hvor lastekapaciteten udnyttes.

Danske Speditører prioriterer blandt andet, at der både på EU og nationalt plan allokeres tilstrækkelige ressourcer til de nødvendige infrastrukturinvesteringer. Det gælder blandt andet optankningsinfrastruktur, og at der samtidig tilskyndes til private investeringer også i den fortsatte udvikling af bæredygtige alternative brændstoffer.

Læs også

Fremtiden omfatter uden tvivl flere grønne lastbiler, der drives af el eller power-to-X-teknologi. Det bør som minimum sikres, at de opkrævede kørselsafgifter anvendes til omstillingen i den private sektor.

Logistik er et stærkt redskab til optimering af transporten, både hvad angår de økonomiske omkostninger og samtidig at sikre en høj grad af bæredygtighed. Et af de initiativer, Danske Speditører vil understøtte, er bedre transparens i klimaaftrykket. Transportkøberne skal selvfølgelig kende CO2-belastningen ved en given transport og tilbydes alternativer med mindre klimabelastning.

Sammen kan vi finde de optimale klimavenlige løsninger og samtidig imødekomme den voksende efterspørgsel efter godstransport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Aabak

Adm. direktør, Danske Speditører, sagkyndig dommer, Sø-og Handelsretten, advokat
cand.jur. (Københavns Uni. 1995), master of management development (CBS 2005)

0:000:00