Debat

DF: Vi bør droppe store dele af togfond i ny masterplan

DEBAT: Hvis ikke det er muligt at leve op til timeplanen, så er der ingen grund til at investere milliarder af kroner i togfondens fase 2. Infrastrukturpuljen bør derimod videreføres, så det bliver en masterplan for dansk infrastruktur i de næste årtier, skriver Kim Christiansen (DF).

Når ikke det er muligt at leve op til timeplanen, så bør partierne bag togfonden mødes allerede nu for at diskuttere om fase 2 i togfonden stadig er aktuel, skriver Kim Christiansen (DF).
Når ikke det er muligt at leve op til timeplanen, så bør partierne bag togfonden mødes allerede nu for at diskuttere om fase 2 i togfonden stadig er aktuel, skriver Kim Christiansen (DF).Foto: Colourbox
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen
Medlem af Folketinget og transportordfører for Dansk Folkeparti

Vi står over for en stor transportpolitisk opgave med at få lavet en ny strategi for den næste periodes investeringer i infrastruktur.

Tilbage I 2009 etablerede samtlige af Folketingets partier på nær Enhedslisten en infrastrukturfond, der skulle finansiere investeringer på transportområdet frem mod 2020. I alt blev der afsat godt 90 mia. kroner.

Infrastrukturfondens midler er blandt andet gået til udbygning af motorveje, omfartsveje, vogntoge og pulje til mere cykeltrafik og bedre trafiksikkerhed. Med andre ord mange gode initiativer, som er vigtige for at binde Danmark sammen.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Den nuværende infrastrukturpulje udløber som nævnt i 2020. Jeg mener, at vi allerede nu skal begynde at diskutere, om det ikke ville være hensigtsmæssigt at videreføre infrastrukturpuljen frem mod 2035 – måske endda helt frem til 2040.

Det er jeg stor tilhænger af.

En ny plan bør derfor indeholde et sted mellem 100 og 150 mia. kroner, som kan udmøntes til infrastrukturelle projekter over en 20-årig periode, gerne af en bred kreds af partier.

Kim Christiansen
Medlem af Folketinget og transportordfører for Dansk Folkeparti

Det næste store spørgsmål
Derudover melder et andet stort spørgsmål sig. – Er Togfondens fase 2 stadig aktuel? Efter planen skal partierne bag Togfonden egentlig først mødes i 2019 for at se, hvordan de kan få planlagt fase 2 af fondens investeringer.

Her er det min klare holdning, at vi i Togfondskredsen sætter os ned og diskuterer det her måske allerede nu i stedet for i 2019.

Nu, hvor et stort flertal i Folketinget har givet DSB mandat til at sende de her mange el-tog i udbud med den forudsætning, at de skal kunne køre 200 km/t, så har man samtidig også gjort det stort set umuligt at opfylde timeplanen - uanset om man bygger togbroen over Vejle Fjord eller strækningen fra Hovedgård til Hasselager.

Vi kan jo se nu, at den oprindelige forudsætning i Togfonden, at toget skulle køre op mod 230 km/t, ganske enkelt ikke nås.

Derfor bør vi droppe en række af anlægsprojekterne fra Togfondens fase 2 og fremrykke de drøftelser, der bliver mere og mere påkrævede.

Danmark har brug for en masterplan
Vi er nødt til at have drøftet, hvorvidt vi eksempelvis vil bruge knap 10 mia. kroner på en ny bane udenom Skanderborg og en ny bro over Vejlefjord. Giver det overhovedet mening, når vi aldrig får en timemodel op at stå?

Vi bør også forholde os til forsinkelsen af signalprogrammet!

Opsummerende har Danmark brug for en masterplan for dansk infrastruktur.

Her tænker jeg ikke kun på jernbanenettet, men især vejnettet, hvor vi i de senere år har oplevet, hvordan der er kommet mange flere biler til.

En ny plan bør derfor indeholde et sted mellem 100 og 150 mia. kroner, som kan udmøntes til infrastrukturelle projekter over en 20-årig periode, gerne af en bred kreds af partier.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00