EL: Regeringens infrastrukturplan er brandslukning for biler og trængsel

DEBAT: Regeringen har grønne ambitioner, men præsenterer en infrastrukturplan, der er støbt i asfalt, og en plan for den regionale trafik i hovedstaden, som skærer Sjælland midtover, skriver Henning Hyllested.

Af Henning Hyllested
Transportordfører, Enhedslisten

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti fremlagt en plan for investeringerne i infrastruktur frem mod 2030.

En så omfattende infrastrukturplan burde indeholde svar på spørgsmål om den regionale kollektive trafik, herunder hvordan vi skaber sammenhæng mellem den lokale, den regionale og den landsdækkende trafik.

Og, er der forbedringer i udsigt i planen?

En astfaldplan
Man bliver slemt skuffet, hvis man har de lokale og regionale briller på, når man læser planen.

Efter at have læst samtlige 47 sider står det klart, at der ikke er tale om en helstøbt infrastrukturplan, men en asfaltplan med voldsom satsning på bilisme.

Togfondens fase 2 er skrottet. Regionernes timemodel, som er koblet op på Togfondens timemodel, er med denne plan lagt i graven, og med den samtidige nedlæggelse af regionerne tror jeg, at ikke mindst den regionale kollektive trafik går svære tider i møde.

Og det i en tid, hvor klimaet ændrer sig med lynets hast, hvor klimaændringer kræver drastisk omlægning af transportsektoren – med vægten lagt på den kollektive trafik

Jeg havde jo håbet, at planen som minimum løftede jernbanens timemodel, og jeg havde egentligt også haft et spinkelt håb om en plan, der samtidig viste, hvordan den regionale trafik, der føder rejsende ind til hovedjernbanenettet, også var blevet løftet og prioriteret.

Jeg havde også håbet på større ambitioner på udbygningen af den lokale og regionale cykelinfrastruktur.

Hvor er det regionale fokus?
I planen er der intet, som i ingenting, hverken kroner og øre eller mål og intentioner om at gøre noget for at fremme letbaner og BRT-løsninger.

Ikke engang analyser eller forundersøgelser er der afsat penge til.

Når vi snakker om at binde det lokale og regionale bedre sammen og samtidig gøre noget ved trængslen på vejene, er det Enhedslistens opfattelse, at sådanne typer infrastruktur er en nødvendig brik i det samlede puslespil.

Der er også behov for væsentligt større ambitioner på cykelområdet.

Nuvel, regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte en pulje på 1 milliarder kroner, men det er vel at mærke over ti år, altså sølle 100 millioner kroner årligt til hele landet.

Der er et enormt potentiale til at få flyttet bilister over på cykel, særligt på de korte og mellemlange (pendler)ture – og her mangler fokus fuldstændigt.

Her ville det regionale led også være relevant at få bragt i spil, så en overordnet cykelinfrastruktur ikke skal varetages af den enkelte kommune med fare for et hullet cykelstinet.

Til regeringens forsvar har den afsat 2,1 milliarder kroner til hastighedsopgraderinger på jernbanen.

Det står dog hen i det uvisse, hvilke strækninger der her er tale om.

Denne prioritering sender regeringen til hjørne med henvisning til, at der er behov for en screening af jernbanenettet.

Her vil jeg i al stilfærdighed pege på Togfonden, hvor vi rent faktisk fik lavet en liste over strækninger på de regionale baner, hvor det giver mest mening at opgradere, og som ville medføre temmelig drastiske rejsetidsreduktioner.

Der er simpelthen ingen grund til at vente med disse projekter. Det er bare om at komme i gang med at få gjort de regionale linjer hurtigere.

Regeringen berører så alligevel den regionale trafik ved at ville se på mulighederne for at lade batteritog køre på Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg – i stedet for at elektrificere strækningen, som det ellers var planlagt.

Det er fint nok, at regeringen vil tænke i batteritog, men fra mit perspektiv er det en spareøvelse, som besværliggør direkte tog på regionalbanestrækningen mellem København og Holbæk/Kalundborg.

Brandslukning for biler og trængsel
Det er oplagt at se regeringens infrastrukturudspil i lyset af udspillet om nedlæggelse af regionerne og hovedstadsudspillet med dannelsen af HOT.

Hvem skal varetage organiseringen af den kollektive trafik på lokalt og regionalt plan?

Hvem skal forvalte den kollektive trafik og gøre brug af den infrastruktur, der stilles til rådighed?

Og her er det er klart, at en asfaltplan som regeringens lader den afgørende togdrift i stikken.

Infrastrukturplanen indeholder for eksempel ikke et ord om lokalbanerne, som i dag drives af trafikselskaberne.

Regeringen har gang på gang vist, at den ikke har det lange sigte for øje.

Fokus er ikke med øje for, hvad vi ønsker, at den kollektive traffik skal kunne med hensyn til mobilitet og klima og trængsel med mere.

Infrastrukturudspillet er først og fremmest brandslukning for biler og trængsel.

Det nytter simpelthen ikke med regeringens halve løsninger: klimaplan med fine målsætninger, men uden værktøjer, grønne ambitioner, men en infrastrukturplan, der er støbt i asfalt, og en plan for den regionale trafik i hovedstaden, som skærer Sjælland midtover.

Forrige artikel SF’s kampagneleder: Liberale bliver aldrig mere end pyntegrønne SF’s kampagneleder: Liberale bliver aldrig mere end pyntegrønne Næste artikel Ingeniører: Infrastrukturplan mangler fokus på moblitet Ingeniører: Infrastrukturplan mangler fokus på moblitet
Regeringen opgiver ny havnelov inden valg

Regeringen opgiver ny havnelov inden valg

LUKKETID: Der kommer ikke nogen ny havnelov inden valget, men regeringen forsøger ifølge transportminister Ole Birk Olesen fortsat at få en politisk aftale på plads. Også det bliver svært, vurderer ordfører.