FDM: Afgifterne forhindrer – stadig – den grønne omstilling

DEBAT: Afgifterne er stadig den største stopklods for en grøn omstilling. Derfor bør politikerne grundlæggende ændre finansieringen, skriver FDM.

Af Thomas Møller Thomsen
Administrerende direktør, FDM

2019 er valgår. Præcis hvornår vi skal til valgurnerne, og hvilke temaer der bliver afgørende, er af gode grunde uvist. Et godt bud kan dog meget vel være hele klimaspørgsmålet og den grønne omstilling, herunder den måde, vi transporterer os på i dag og i fremtiden.

Regeringen har i sit klimaudspil allerede sat en ambition om en million elbiler og plugin-hybrider i 2030, mens det skal være helt slut med benzin- og dieselbiler i 2035. Ambitiøst? Ja, men ikke umuligt.

Skal det lykkes, kræver det imidlertid politisk vilje og ikke mindst mod til at dreje på et af de helt afgørende håndtag: bilafgifterne.

Bilafgifter forhindrer omstilling
Den nuværende regeringsperiode har ganske vist budt på tre nedsættelser af registreringsafgiften. Det har været tiltrængt og givet danskerne bedre råd til at købe biler, der passer bedre til deres behov, kører længere på literen og er mere sikre. Vel at mærke uden at det har kostet statskassen noget. Det ændrer dog ikke på, at bilafgifterne er et kludetæppe, der står i vejen for den grønne omstilling.

Lige før jul blev en udsættelse af indfasningen af registreringsafgift på elbiler vedtaget i ellevte time. Den sikrer afgiftsfrihed på elbiler på op til cirka 400.000 kroner de næste to år. Dermed købte regeringen sig endnu en gang tid til at få lavet en varig løsning, der på én og samme tid kan sikre indfasningen af lav- og nulemissionsbiler, og som samtidig tager hensyn til statens finanser.

Men hvis den grønne omstilling for alvor skal i gang i Danmark, er der imidlertid behov for en mere langsigtet ramme end de talrige kortsigtede aftaler om elbiler. Konkret kan vi begynde med at bane vejen for de grønne biler, der bliver produceret i dag.

Straffer for grønne køb
For selv efter tre afgiftsnedsættelser har vi stadig nogle af verdens højeste afgifter på køb af ny bil, ligesom vores afgiftssystem er indrettet til at beskatte bilens værdi. Med andre ord vil det nuværende afgiftssystem effektivt modarbejde enhver ny og dermed oftest dyrere grøn teknologi.

Der er derfor ingen vej uden om en omlægning af det eksisterende afgiftssystem. Hvordan det kan gøres, har FDM sammen med Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører allerede skitseret. Vi foreslår, at den værdibaserede registreringsafgift sendes på pension og erstattes af en løbende, teknisk baseret halvårsafgift konkret baseret på bilens egenvægt og energieffektivitet.

Vil politikerne ikke dreje på det helt store afgiftshåndtag, kan de lade den nye afgift gælde for helt eller delvis elektrificerede biler, som p.t. udgør de aktuelle bud på grønne biler. De biler har i dag ingen eller kun en begrænset afgift, og i forhold til afgiftsprovenuet er det derfor oplagt at begynde med disse.

Bør finansieres bredt
Et centralt element i den grønne omstilling er afgiftsprovenuet. Mange danske politikere taler om, at de vil sikre "norske tilstande" for elbiler i Danmark. Bare ikke når det gælder finansieringen.

I Norge er det skatteyderne, der betaler for de afgiftsfrie elbiler – i Danmark har det hidtil været bilister i konventionelle biler, der krone for krone har skullet betale for elbilernes afgiftsnedsættelser.

For FDM er det centralt, at lavere afgifter for de grønne biler ikke blot finansieres ved at øge afgiften på de konventionelle biler. Det vil nemlig lægge byrden over på dem, der endnu ikke har mulighed for eller råd til at gøre brug af den grønnere transport. Dermed risikerer man at gøre den grønne omstilling til et projekt for de få – betalt af dem, der ikke har råd.

Regeringen har ganske vist bebudet, at den vil nedsætte en kommission, der skal komme med anbefalinger til, hvordan den grønne omstilling i praksis skal ske, herunder hvordan et kommende bilafgiftssystem kan indrettes. Selvom afgiftsspørgsmålet dermed synes sparket til hjørne, mener vi ikke, at det bør stå i vejen for, at den grønne omstilling på transportområdet bliver en væsentlig del af valgkampens klimaspørgsmål.

Man må antage, at kommissionen når at blive nedsat før folketingsvalget, men det er givet, at det bliver et nyt folketing og et nyt regeringsgrundlag, den vil skulle afrapportere til. FDM vil naturligvis søge indflydelse på processen og på, at den i sidste ende fører til reel handling.

Forrige artikel Regionsformand og borgmester: Byg nu de motorveje på Sjælland Regionsformand og borgmester: Byg nu de motorveje på Sjælland Næste artikel Dansk Elbil Alliance: Forlæng elbilers fritagelse fra elafgift med fem år Dansk Elbil Alliance: Forlæng elbilers fritagelse fra elafgift med fem år
Kommuner køber elbusser fra Kina

Kommuner køber elbusser fra Kina

GRØN OMSTILLING: Langt de fleste elbusser produceres i dag i Kina, der for øjeblikket viser muskler på det voksende europæiske marked for offentlig grøn transport. Både Roskilde og København har været på indkøb.