Debat

PostNord: Udbud af befordringspligten er ikke løsningen på kort sigt

DEBAT: Hvis politikerne vil udbyde befordringspligten, er det vigtigt, at de forbereder det ordentligt. Ellers kan det blive en lang og kostbar proces, skriver administrerende direktør Peter Kjær Jensen. 

PostNord mener ikke, at Danmark vil få et bedre postvæsen af at liberalisere eller udbyde befordringspligten. 
PostNord mener ikke, at Danmark vil få et bedre postvæsen af at liberalisere eller udbyde befordringspligten. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Kjær Jensen
Administrerende direktør i PostNord Danmark

I de seneste dage har debatten om fremtidens postservice fået plads her i Altinget.

Fra både DTL og ITD hører vi, at markedet står på spring til at overtage befordringspligten. Desværre vælger man hermed at se helt bort fra, at brevmarkedet blev liberaliseret i 2011. Der har således været rigeligt af tid til at komme i gang med at indsamle og omdele breve til alle dele af Danmark, hvis man har ønsket det. Men det er ikke sket.

ITD og DTL skylder derfor svar på, hvilke af de vognmænd, de repræsenterer, som i øvrigt lever af at køre med gods og paller, der evner og ønsker at levere breve til danskerne fra 1. januar, hvor den nuværende aftale om befordringspligten udløber.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Fakta er, at det vil kræve betydelige investeringer for alle aktører, førend de kan komme i nærheden af at løfte befordringspligten. Dette gør sig især gældende for vognmænd, der skal have folk ud af førerhuset for at gå rundt på gader og stræder for at indsamle og omdele breve.

Hvem har for eksempel en sorteringsmaskine blandt DTL og ITD's medlemmer, som automatisk kan aflæse håndskrevne breve og få sendt dem mod de rigtige adresser?

Hvis man skal udbyde befordringspligten, er det vigtigt at forberede det ordentligt, så man afdækker både de behov, der er fra borgere, staten og private virksomheder, såvel som, hvad Danmarks internationale forpligtelser er.

Peter Kjær Jensen
Administrerende Direktør i PostNord

Min pointe er, at politikerne ikke må lade sig forblinde at DTL’s og ITD’s løfter, der nok lyder tiltalende, men som ikke har hold i virkeligheden.

Læs også

Fortsat behov for national postservice 
Der er fortsat behov for en national postservice i Danmark i de kommende år, som både kan indsamle og omdele post. Selvom brevmængden er faldet til 238 millioner breve sidste år, så er der i dag mange forsendelser, som ikke er digitaliseret, eller som ikke kan digitaliseres.

Det gælder for eksempel medicin, blodprøver, pas, valgkort og lige nu hundredtusindvis af corona test-kits og meget andet. Hvis vi ikke længere har en national postservice, så er det en reduktion af en national infrastruktur, som vil reducere sammenhængskraften, og som vil gå hårdt udover danskerne og velfærden.

De helt store tabere bliver de tæt på 400.000 danskere, som i dag har frameldt sig digital post, og som kan se frem til en betydeligt forringet postservice - hvis der overhovedet vil være en.

Deres muligheder for at modtage for eksempel kritisk information fra det offentlige, virksomheder eller hinanden vil være stærkt reduceret.

Stordriftsfordele og lavere omkostninger
Der er også tanker om at indsnævre befordringspligten og sende lukrative dele af den i udbud. Men det vil bare betyde, at omkostningerne stiger på de breve, der er tilbage, og dermed vil befordringspligten blive endnu dyrere at løfte.

Problemet er, at antallet af befordringspligtige og internationale forsendelser allerede i dag er så beskedent, at omkostningen til at opretholde et landsdækkende net af indsamlingssteder, sorteringsfaciliteter, samt et velsmurt distributionsnet, bliver ekstremt dyrt, hvis man trækker breve ud af befordringspligten.

Hvis for eksempel PostNord udelukkende skal håndtere enkeltforsendelser og internationale forsendelser, så vil der være behov for massiv økonomisk støtte for at kunne leve op til de minimumservicekrav, som gælder i forhold til Danmarks internationale forpligtigelser.

I og med, at de internationale forsendelser i dag indgår som en del af de samlede forsendelser, der skal indsamles, sorteres og distribueres, opnås der betydelige stordriftsfordele og lavere omkostninger.

Så drømmen om en billigere befordringspligt går altså ikke igennem en opsplitning af befordringspligten, men nærmere i at holde befordringspligten intakt således, at de breve, der er tilbage, kan dække så meget af totalomkostningerne som muligt.

Bør forberedes ordentligt 
Lad mig slå fast, at vi hos PostNord ikke har et problem med, at befordringspligten sendes i udbud.

Det er op til landets politikere at bestemme. Men hvis man skal udbyde befordringspligten, er det vigtigt at forberede det ordentligt, så man afdækker både de behov, der er fra borgere, staten og private virksomheder, såvel som, hvad Danmarks internationale forpligtelser er.

Samtidig skal man finde en løsning omkring hele det eksisterende produktionsapparat og PostNords organisation til brevomdeling.

Ifølge eksperter vil det tage tre til fire år at køre en sådan proces og koste i omegnen af 100 millioner kroner. Derfor skal man forberede sig godt, da man risikerer, at processen bliver kostbar, lang og kan ende med, at der er meget lav interesse i at byde ind.

Det er naturligvis en politisk beslutning, og den respekterer vi til fulde, vi peger blot på, at et eventuelt udbud, bør forberedes ordentligt og inkludere hele befordringspligten og ikke kun enkelte dele.

Dokumentation

Statens rolle i PostNord

PostNord er en privat virksomhed - ejet 40 procent af den danske stat og 60 procent af den svenske stat.

I 2018 gennemgik virksomheden en transformation, der blandt betød afskedigelse af cirka 4.000 medarbejder. Her bidrog den danske stat med 1,124 mia. kr. til at dække omkostningerne ved afskedigelser af tjenestemænd.

Derudover bidrog staten samme år med 189 mio. kr. til koncernen for at støtte transformationen af virksomheden.

I 2020 modtog PostNord for første gang kompensation for befordringspligten. I alt 224 mio. kr.

PostNord har siden 1996 udbetalt 4,6 mia. kr. i udbytte til den danske stat.

Hvad er befordringspligten?

PostNord skal som befordringspligtig virksomhed sikre danskerne et landsækkende net af postkasser og postbetjeningsenheder til indsamling og udlevering af følgende type forsendelser:

  • Breve under 2 kg.
  • Adresserede dag-, uge- og månedsbade
  • Pakker med og uden omdeling under 20 kg.
  • Rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser
  • Forsendelser fra udlandet
  • Forsendelser til udlandet, Færøerne og Grønland
  • Gratis befordring af blindeforsendelser (under 7 kg.)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Kjær Jensen

Fhv. koncern-vicedirektør, PostNord Group og adm. direktør, PostNord Danmark
Executive MBA (London Business School 2010 og Columbia Uni., New York 2011), shippinguddannet (APM 1989)

0:000:00