Debat

Rådet for Grøn Omstilling: Fremtidige klimamål kan blive umulige, hvis ikke vi træder på speederen i transportsektoren

Klimakrisen øges, for hver dag der går uden handling. I Danmark har vi brug for både at feje for egen dør og for at udvikle løsninger, der gør det nemmere, billigere og hurtigere også at omstille i andre lande, skriver Jeppe Juul. 

Bilbeskatningen bør revideres. Vi
skal holde fast i principperne bag, men accelerere udfasningen af nysalget af
biler med forbrændingsmotor ved at skrue på afgifterne, skriver Jeppe Juul.
Bilbeskatningen bør revideres. Vi skal holde fast i principperne bag, men accelerere udfasningen af nysalget af biler med forbrændingsmotor ved at skrue på afgifterne, skriver Jeppe Juul.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jeppe Juul
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter at transportområdet i mange år er blevet forsømt, er vi ved at komme op i gear. Alligevel er der mange ting den nye SVM-regering bør kaste sig over de første 100 dage.

Vi sigter lige nu mod et nationalt klimamål i 2030. Men der kommer også mål for 2035 og 2040, og disse mål kan blive tæt på umulige at nå, hvis ikke der bliver taget skridt til en betydeligt hurtigere nedbringelse af klimabelastningen fra transporten.

Temadebat

Hvad er det første, den nye regering skal give sig i kast med på transportområdet?
Folketingsvalget 2022 er overstået, en ny regering har fundet vej til Christiansborg, og et nyt folketingsår er startet. Men hvad burde være i toppen af politikernes prioriteringsliste?

Det sætter vi i en temadebat på Altinget Transport fokus på, når vi spørger en række aktører: 

Hvad er det første, den nye regering skal give sig i kast med på transportområdet? Hvad er der konkret brug for på det område, og hvad skal der til, for at man når målet? 

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected]

Klimakrisen øges, for hver dag der går uden handling, og i Danmark har vi brug for både at feje for egen dør og for at udvikle løsninger, der gør det nemmere, billigere og hurtigere også at omstille i andre lande.

Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig, og med et EU-forbud mod nysalg af fossilbiler i 2035 er rammen sat. Samtidig indbygger hver ny fossilbil en fremtidig CO2-udledning på omkring 30 tons CO2.

Derfor bør vi revidere bilbeskatningen. Vi skal holde fast i principperne bag, men accelerere udfasningen af nysalget af biler med forbrændingsmotor ved at skrue på afgifterne, så størstedelen af salget ophører i 2025.

Desuden er der brug for at få vedtaget loven, der sikrer den juridiske ramme for de kommuner, der vil indføre nul-emissionszoner, da dette både vil accelerere udfasningen af fossilbiler samt mindske luft og støjforureningen.

Lastbilerne skal betale
Vejbeskatningen af lastbiler har også brug for at falde hurtigt helt på plads, da det med 75 procen rabat til nulemissionslastbiler er et meget vægtigt værktøj i den grønne omstilling af lastbiler i Danmark.

Derudover betyder den, at lastbilerne kommer til at betale omkring én tredjedel af deres eksternaliteter, ligesom udenlandske lastbiler også mere reelt kommer til at betale for at køre på danske veje.

Indtil vejbeskatningen kommer på plads, er der brug for støtte til køb af elektriske lastbiler til at drive omstillingen hurtigere frem samt sikre hurtigere og mere effektiv tilslutning til elnettet.

Det er helt afgørende, at vi ikke bremser op, men i stedet træder på speederen i den grønne omstilling 

Jeppe Juul.

Vejbeskatningen kan ses som en forløber for generel roadpricing af køretøjer i Danmark. Det kommer nok ikke på plads i løbet af de første 100 dage, men det bør være en prioritet for regeringen at få det indført for alle køretøjer senest i 2030.

Den kollektive transport har generelt en lav klimabelastning og er på mange områder godt i gang med den grønne omstilling.

Togene elektrificeres frem mod 2030, bybusser og nu også regionalbusser samt mindre færger elektrificeres også. Den nye regering bør have et mål om at al kollektiv vejtransport i Danmark skal være nulemission og resten minimum klimaneutral. Særligt bør der fokuseres på en indsats i forhold til de større færger og de længere busruter.

Omstillingen af flysektoren har stået stille
I forhold til luftfarten er det godt, at man holder fast i den tidligere regerings plan, der omstiller indenrigsflyvning senest i 2030 og har tilføjet mere substantielle passagerafgifter til både indenrigs- og udenrigsflyvning.

Men der mangler handling i forhold til omstillingen af udenrigsflyvning, hvor der både er brug for større mængder eFuels, men også renere fossile brændstoffer, der effektivt kan mindske non-CO2 effekterne fra fly og også mindske luftforureningen omkring lufthavnene.

Her kan Danmark spille en vigtig rolle ved at starte omstillingen af en sektor, hvor der i alt for mange år intet er sket, og hvor emissionerne bare ser ud til at vokse og vokse. Derfor bør betydeligt mere end 13 kroner per flyrejse bruges på grønnere brændstoffer og renere fossile brændstoffer.

Der er nok at tage fat i. Og det er helt afgørende, at vi ikke bremser op, men i stedet træder på speederen i den grønne omstilling af transportsektoren.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef , Rådet for Grøn Omstilling, medlem af bestyrelsen i Transport & Environment
cand.scient.soc. (Roskilde Uni.)

0:000:00