Debat

Rådet for Sikker Trafik: Første førerløse bus er vigtigt skridt for trafiksikkerheden

DEBAT: Den første førerløse bus i Aalborg er et vigtigt skridt på vejen mod førerløse køretøjer. På den lange bane bliver de førerløse biler en kæmpe gevinst for trafiksikkerheden, men de slår nok først fuldt igennem om flere årtier, skriver Mogens Kjærgaard Møller.

Danmarks første føreløse bus blev indviet i Aalborg den 5. marts.
Danmarks første føreløse bus blev indviet i Aalborg den 5. marts.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Sofie Hvemon
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik

DR kunne i marts 2016 meddele, at der allerede senere samme år ville komme selvkørende biler på vejene i Himmerlands Kommune.

Tanken var, at hjemmehjælpere og andre kommunale medarbejdere skulle kunne komme rundt til borgerne uden at skulle have opmærksomhed på trafikken.

"Vi omgør den passive tid til en effektiv arbejdstid, hvor man netop kan arbejde, mens man kører fra A til B," udtalte den daværende borgmester Knud Kristensen. Møder på højeste plan blev afholdt herom med bred deltagelse fra myndigheder, organisationer og virksomheder.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Væddemål med Ole Birk Olesen
Begejstringen tog til, godt understøttet af visionen om kunne slippe rattet, læne sig tilbage i sædet, tage en lur eller fordybe sig i dagens nyheder eller arbejdsopgaver, mens man uden at bekymre sig for trafiksikkerheden kunne blive ført til den ønskede destination af køretøjets pålidelige algoritme.

Folketinget gennemførte en lovgivning, der gjorde det muligt at gennemføre tests med selvkørende biler her i Danmark. Begejstringen var stor og debatten massiv.

Begejstring har det med at forføre og blænde. Sådan har det nok også været i forbindelse med de førerløse køretøjer. 

Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik

I 2017 var den førerløse bil et af de helt store temaer på Folkemødet, og antallet af debatter herom var mange. Den selvkørende bil holdt angiveligt parkeret lige henne om hjørnet. Det år deltog jeg vel samlet set i 12-15 møder og debatter om denne fagre nye verden.

Ro på, ro på, det kommer til at tage tid – lang tid – var vi flere, der sagde. Personligt indgik jeg i 2017 et væddemål med den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA), som spåede, at der ville køre selvkørende biler mellem Østerlars og Allinge under Folkemødet i 2022.

Jeg føler mig (fortsat) ret overbevist om, at jeg vinder væddemålet, men har nu ingen planer om at ville indhøste gevinsten.

Landets første førerløse bus
Begejstring har det med at forføre og blænde. Sådan har det nok også været i forbindelse med de førerløse køretøjer. Her i 2020 er der fortsat ingen hjemmehjælpere i Himmerlands Kommune, der transporteres rundt i selvkørende biler, mens de sidder og passer deres administrative opgaver.

Hele den mediemæssige hype og de mange debatter og møder om de selvkørende biler er taget kraftigt af. Men i sidste uge fik vi den første førerløse bus i Aalborg, der over en strækning på godt to kilometer på et lukket stisystem kan bringe passager fra A til B og retur.

Og det er et godt og et vigtigt skridt.

Læs også

Kæmpe gevinst for trafiksikkerheden
De foreløbige tal viser, at 205 personer blev dræbt i trafikken i 2019, hvilket er en stigning på 20 procent i forhold til året før. Oven i dette kommer flere end 3.000 tilskadekomne personer. Antallet af tilskadekomne er dog reelt mange gange højere, idet mørketallet blandt denne gruppe er enormt.

I mere end ni ud af ti ulykker er det ulovlig eller uhensigtsmæssig adfærd, der er årsag til ulykken. Ulykker sker altså ikke som følge af tekniske fejl ved køretøjerne eller som følge af dårlige veje, men fordi vi trafikanter for eksempel kører for hurtigt, er uopmærksomme eller kører efter at have drukket for meget alkohol.

På den lange bane bliver de førerløse biler en kæmpe gevinst for trafiksikkerheden. Her vil man nemlig langt hen ad vejen kunne eliminere den menneskelige faktor og dermed de adfærdsbetingede fejl, som er årsag til så mange ulykker.

Der er lang vej igen
Men der er langt igen, før vi når derhen. Inden da vil vi utvivlsomt opleve en periode, hvor vi vil se ulykker, hvor bilister involveres, fordi de i misforstået tillid til bilens tekniske formåen frigør sig fra rollen som chauffør. De første ulykker af denne karakter er allerede sket.

Så selvom den førerløse drøm nu nok har fået en lidt mere realistisk placering i fremtidens årshjul, og formentlig først fuldt udviklet slår igennem om flere årtier, så er det utvivlsomt en væsentlig del af fremtidens løsning på at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. 

EU har som mål i 2030 at nedbringe antallet af dræbte på de europæiske veje fra de nuværende godt 25.000 til det halve. Tilsvarende ambition indeholder FN's verdensmål. Og i 2050 er målet for EU, at ingen personer bliver dræbt på de europæiske veje. 

Uanset farten i den teknologiske udvikling, er det næppe realiserbart helt at undgå dræbte i trafikken. Men, der er ingen tvivl om, at den førerløse bil er det vigtigste middel til at bringe os så tæt på målet som muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Kjærgaard Møller

Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1985)

0:000:00