Debat

Venstre: Færdselspolitiet skal styrkes og kontrollen genoprettes

DEBAT: Antallet af dræbte i trafikken er fortsat for højt, og derfor skal der tages skrappere midler i brug for at få tallet ned. Det kræver en markant genopretning af færdselspolitiet. Tillid er godt, men kontrol er bedre, skriver Kristian Pihl Lorentzen.

Tiden er inde til, at&nbsp;fartkontrollen<b>&nbsp;</b>styrkes, skriver&nbsp;Kristian Pihl Lorentzen (V).
Tiden er inde til, at fartkontrollen styrkes, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
Næstformand i Færdselssikkerhedskommissionen og trafiksikkerhedsordfører for Venstre

Antallet af dræbte i trafikken i Danmark er fortsat alt for højt. Efter mange år med en positiv udvikling kom der et tragisk tilbageslag i 2019, hvor antallet af trafikdrab igen oversteg 200. Tilbageslaget kom efter et fald fra 1.213 trafikdræbte i rekordåret 1971 til 171 i 2018.

Der er behov for en trafikmoralsk genoprustning i Danmark.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafiksikkerhedsordfører

Færdselssikkerhedskommissionen satte i 2013 det mål, at vi skulle ned under 120 trafikdræbte senest i 2020. Vi må nu erkende, at vi er uhyggeligt langt fra at nå dette mål. På europæisk niveau er situationen lige så dyster. I 2018 blev der dræbt over 25.000 på Europas veje, svarende til knap 500 om ugen.

Både strategisk og konkret indsats
Hvert eneste menneskeliv er unikt og uerstatteligt. Det bør være den overordnede etiske tilgang til arbejdet med trafiksikkerhed. Hvis vi skal lykkes med et markant og realistisk fald i alvorlige trafikulykker, er vi nødt til at betræde nye veje som supplement til den hidtidige solide indsats for trafiksikkerheden.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Det gælder med hensyn til den overordnede strategiske tilgang. Og det gælder med hensyn til konkrete operative tiltag i forhold til konkrete ulykkesfaktorer, når Færdselssikkerhedskommissionen til efteråret skal fastsætte mål og midler for trafiksikkerhedsarbejdet frem mod 2030.

Fokus på adfærd og holdninger
På det strategiske niveau bør vi sætte langt mere fokus på den menneskelige faktor, herunder den stigende trafikale egoisme og det skred i trafikkulturen, som mange har oplevet i de senere år. Hensynsløs, farlig, aggressiv og egoistisk adfærd i trafikken griber om sig.

Der er behov for en trafikmoralsk genoprustning i Danmark. Jeg er selv ved at skrive på en bog, 'Stop trafikal egoisme', der handler om denne uacceptable udvikling i adfærd og holdninger blandt trafikanter. Og om, hvad vi kan gøre ved problemet.

Langt stærkere fokus på adfærd og holdninger i trafikken – fra børnehaven og skolen til køreskolen og livet derefter er en vigtig ny vej frem. Det vil jeg skrive mere om i et senere indlæg.

Opgør med vanvidsbilister
På det mere konkrete og operative niveau vil jeg som eksempel pege på vanvidsbilisme, der kalder på politisk handling. Vi har som samfund alt for længe være for blødsødne over for de forholdsvis få brodne kar i trafikken, der med fuldkommen vanvittig kørsel lader hånt om vi andres liv og sikkerhed.

Her skal slås markant hårdere ned med det samme. Frakendelse af kørekortet og bøder er slet ikke nok. Vi skal supplere med omgående frihedsberøvelse og konfiskation af køretøjet, så selv vanvidsbilister forstår budskabet fra samfundet. Jeg glæder mig over, at regeringen er enig med Venstre i behovet for dette konkrete lovinitiativ.

Læs også

Indsats med afsæt i ulykkesfaktorerne
Med den nødvendige forstærkede kamp mod vanvidsbilister er ikke en mirakelkur, der får ulykkestallene til at falde markant. Der skal sættes ind over en bred front med afsæt i de ulykkesfaktorer, der er afdækket af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Herunder manglende orientering, uopmærksomhed, høj hastighed og kørsel i påvirket tilstand. Det kræver fortsatte målrettede landsdækkende kampagner, hvor vi med Rådet for Sikker Trafik som den naturlige koordinerende samler kræfterne på tværs af alle relevante aktører.  

Tillid er godt – kontrol er bedre
Desuden er der behov for et større kontroltryk fra politiets side. Politiet er enormt presset på ressourcer, og vi har reelt ikke længere et færdselspoliti i Danmark. I modsætning til for eksempel Norge, hvor der er et stærkt færdselspoliti – til stor gavn for trafiksikkerheden. 

Norge er europamester i trafiksikkerhed. Forhåbentlig vil et kommende politiforlig resultere i markant flere ressourcer til færdselspolitiet i Danmark. Tillid er godt – kontrol er bedre. Genopret færdselspolitiet.

Fartkontrol med fokus på at redde liv
Afslutningsvis vil jeg slå et slag for styrkelse af fartkontrollen. Ikke på en måde, så kontrollen opleves som statslige pengemaskiner. Men med kontrol med fokus på at redde menneskeliv – efter svensk forbillede.

Det kan gøres ved, at der opsættes et stort antal automatiske fartkameraer (også kaldet stærekasser) på alle farlige og risikobetonede steder i trafikken – ledsaget af tydelig skiltning af gældende fartgrænse på det farlige sted samt tydelig skiltning med fartkontrol. På denne måde undgås mange ulykker, der i sagens natur primært sker på de farlige steder i trafikken.

Stærekasserne bør suppleres med lejlighedsvis kontrol på andre steder, så der ikke er ”fri hastighed” på de knapt så farlige strækninger. Jeg er overbevist om, at en sådan ny doktrin for den danske fartkontrol kan redde mange menneskeliv.   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00