Region Hovedstaden: Ti projekter er tvingende nødvendige for vores infrastruktur

DEBAT: Hvis turister og danskere fortsat skal trives i hovedstaden, er vi nødt til at have kollektiv trafik i verdensklasse, skriver Region Hovedstadens formand, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Af Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsrådsformand, Region Hovedstaden

Sidste år kårede Lonely Planet København til nummer ét på listen over de storbyer, som rejseguiden anbefalede at besøge i 2019. Samme år lå København på en niende plads over en af de bedste byer at leve i ifølge The Economist.

Det er jo fantastisk, at vores hovedstad høster anerkendelser både som turistattraktion og som by at leve og bo i. Men hvis både turister og danskere skal blive ved med at trives i hovedstadsregionen, er vi nødt til også at have kollektiv trafik i verdensklasse.

Man skal hurtigt kunne komme fra A til B uden at være nødt til at have en bil. Det vil gavne vores miljø. Erhvervstrafikken skal have hurtige vejforbindelser. Det vil gavne vores økonomi.

Speederen i bund
Flere og flere vælger at bosætte sig i byerne, og de kommende ti år skal der skabes plads til 120.000 flere indbyggere i hovedstadsregionen. Det er positivt, at vi bliver flere, men det sætter også regionen under pres. Trængslen og trafikken stiger, i takt med at vi bliver flere.

Folketinget og regeringen står over for forhandlinger om investeringer i den fremtidige trafikale infrastruktur – en grøn mobilitetsplan. Og investeringerne i vores infrastruktur er vigtigere end nogensinde før.

Det kræver, at vi tør tænke strategisk, når vi skal beslutte, hvilke infrastruktursatsninger der skal gennemføres. Og især hovedstadsområdet trænger til en ordentlig saltvandsindsprøjtning.

Vi er nødt til at trykke speederen i bund og sørge for, at femfingerplanens grundtanker bliver til virkelighed – både for at mindske trængslen og styrke mobiliteten i hele regionen.

Tvingende nødvendigt for fremtiden
I samarbejde med KKR har vi i Region Hovedstaden fremlagt en prioriteret plan på ti punkter over projekter, som er tvingende nødvendige for at fremtidssikre infrastrukturen i Danmarks tættest befolkede region.

Som det første er vi nødt til at færdiggøre motorvejene til både Hillerød og Frederikssund, så vi kan styrke erhvervstransporten til to af de store handelsbyer i Nordsjælland.

Vi skal også sørge for, at Kystbanen, der forbinder hele den østlige del af Nordsjælland med København, både har en høj frekvens og en bedre rettidighed. For Kystbanen skal være et reelt alternativ til bilen ligesom S-togene til Hillerød og Frederikssund.

Desuden bliver vi nødt til at automatisere S-togene. For som Trafikministeriet slår fast i et notat, så vil en "omlægning af S-banen til automatisk og førerløs betjening effektivisere S-togsdriften og skabe mulighed for et øget betjeningsomfang på S-banen".

Ti infrastrukturprioriteringer
Det, som jeg lige har nævnt, er de første fire punkter i en prioriteret liste på i alt ti punkter, som de 29 hovedstadskommuner og Region Hovedstaden er enige om.

Ud over de oven nævnte punkter er vi nødt til at bygge en ringvej fra det nordlige Sjælland til Københavns Havn og Lufthavn, ligesom vi har brug for en togforbindelse fra Kastrup Lufthavn til Roskilde. Der er også brug for, at vi skaber en forbindelse mellem Farum og Hillerød og en ombygning af Hillerød Station.

Vi bliver også nødt til at gøre det nemt for københavnerne at komme til to af byens store hospitaler. Derfor skal vi forlænge metroen fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum, samt at man også skal kunne komme til Bispebjerg fra Ny Ellebjerg Station med metro.

Bæredygtige løsninger
Jeg er fuldt ud klar over, at kollektive og grønne løsninger kan være komplekse, og vi kender ikke alle svarene på morgendagens udfordringer. Vi må så at sige lægge trædestenene, mens vi går, for vi kan ikke vente længere.

Vi er nødt til at finde bæredygtige løsninger. For eksempel arbejder regionen og kommunerne i hovedstadsregionen allerede sammen om supercykelstierne. Visionen er at binde regionen sammen med i alt 45 supercykelstier og skabe gode muligheder for at kombinere cyklisme med kollektiv trafik.

Skal vi have flere til at vælge den kollektive transport, så skal de rejsende også have oplevelsen af et sammenhængende, pålideligt og effektivt transporttilbud – og det kræver prioritering af den kollektive transport.

Jeg ser frem til nogle gode infrastrukturforhandlinger og til samarbejdet om udviklingen af den kollektive transport i hovedstaden til en grønnere og mere bæredygtig fremtid.

Forrige artikel Share Now til FDM: Vi skal tænke mobilitet på en ny måde Share Now til FDM: Vi skal tænke mobilitet på en ny måde Næste artikel Godstransporten: Sådan skal en kilometerbaseret vejafgift se ud Godstransporten: Sådan skal en kilometerbaseret vejafgift se ud