Debat

Aktører i opråb: Stop den negative fortælling om matematik

Matematik bliver af mange forældre opfattet som et fag, der er særligt teknisk, krævende og svært. Sådanne familiefortællinger smitter negativt af på børnenes forhold til faget. Alle børn fortjener at få øjnene op for matematikken uanset forældrenes oplevelser med faget, skriver aktører. 

Generelt kan forældre med fordel søge inspiration og hjælp ved Videnskabsklubben, Matematikcenter og Teknologipagten. Vores tilgange er forskellige, mens vores mission er den samme: At matematik er et vidunderligt, kreativt og undersøgende fag med mange muligheder, som alle børn fortjener at få øjnene op for
Generelt kan forældre med fordel søge inspiration og hjælp ved Videnskabsklubben, Matematikcenter og Teknologipagten. Vores tilgange er forskellige, mens vores mission er den samme: At matematik er et vidunderligt, kreativt og undersøgende fag med mange muligheder, som alle børn fortjener at få øjnene op forFoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Matematik er en ekstremt vigtig videnskab, som helt lavpraktisk har betydning for alle mennesker hver eneste dag: Når vi skal udregne kiloprisen på vindruer i supermarkedet, når vi første gang skal lægge et budget, eller når vi bruger det som redskab til at forstå udviklingen i Covid-19. 

Afsendere
  • Bolette Møller Jensen, sekretariatsleder Matematikcenter 
  • Rikke Schmidt Kjærgaard, Ph.d., Adm. direktør Videnskabsklubben 
  • André Rogacziewski, formand for TeknologipagtRådet og CEO Netcompany 
  • Lars Seidelin, Ph.d., forsker Teknologipagten og Syddansk Universitet 
     

Derudover er matematik et essentielt redskab til at forstå og excellere i mange andre fag, heriblandt de øvrige STEM-fag (STEM er et engelsk akronym for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, red.). Basale matematikfærdigheder giver et menneske handlemuligheder.

Mange familier er udfordret
I uddannelse, i arbejde og i ens personlige liv. Alligevel er mange familier udfordrede, når det kommer til matematikfærdigheder. Det er ikke usædvanligt at høre parolen ”I vores familie er vi ikke gode til matematik”, og mange forældre kæmper med at hjælpe deres børn med lektier allerede i grundskolen.

Alle børn fortjener at få øjnene op for – uanset hvilken oplevelse deres egne forældre havde med faget, dengang de selv gik i skole

aktører
Se afsendere i faktaboks

Matematikcenter modtager næsten ugentligt henvendelser fra forældre, der savner redskaber til at kunne hjælpe deres børn. Matematik bliver af mange forældre opfattet som et fag, der er særligt teknisk, krævende og svært. Sådanne familiefortællinger smitter negativt af på børnenes forhold til faget, hvilket foreningen Dansk Special Matematik også tidligere har bekræftet. 

Vi ved, at forældre er blandt dem, der påvirker børn og unges uddannelses- og karrierevalg mest, og hvis matematik inden for hjemmets fire vægge bliver italesat som en vanskelig disciplin, som er forbeholdt de særligt udvalgte, skal der en særlig medfødt jernvilje eller en ekstraordinær lærerindsats til for at rette op på den opfattelse. 

Kræver særligt fokus
Hvis Danmark skal lykkes med at få unge under 25 igennem en uddannelse eller i job, kræver det især et fokus på matematik. Faget spiller en helt central rolle gennem hele ens skole- og uddannelsesliv. Dårlige matematikfærdigheder kan have direkte indflydelse på, at børn og unge bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, ikke gennemfører en ungdomsuddannelse eller ikke optages på en videregående uddannelse. 

Derfor er forældrene en utrolig vigtig fokusgruppe og et tilsvarende vigtigt indsatsområde. Der findes i dag meget lidt forskning, viden og konkrete indsatser inden for STEM, der har forældre som målgruppe, men både Matematikcenter, Videnskabsklubben og Teknologipagten har på forskellig vis gjort det til en mærkesag at ramme forældrene. 

Videnskabsklubben arbejdede for første gang i 2021 med såkaldte ”familieklubber”, hvor forældrene inviteres ind til naturfaglige workshops med deres børn i håbet om at forære dem en større fælles referenceramme. Vi arbejder også målrettet med et særligt matematikforløb, som er bygget op omkring et innovativt spildesign, der gør børnene til superhelte og matematikken til deres allierede i en historie, hvor Jorden er ved at gå under.

Viden, selvtillid og konkrete redskaber
Begge initiativer har til formål at give børn og forældre et bedre afsæt til at fortsætte samtalen om STEM derhjemme. I Matematikcenter går vi sammen med grundskolerne og holder workshops for forældre, der giver dem viden, selvtillid og konkrete redskaber til bedre at kunne hjælpe deres børn med matematiklektierne. Workshops følges op af en materialesamling på Webmatematik.dk og online sessioner på Webmatlive.dk.

I Teknologipagten bakker vi op om projekter som Videnskabsklubben og Matematikcenter, blandt andet fordi vi ønsker at give matematikfaget den status, det fortjener. 

Vi mener ikke, at alle børn og unge skal være matematikgenier, men vi arbejder for, at de får en talforståelse, der gør, at når de skal vælge en uddannelse, så vil deres muligheder ikke blive begrænset af deres matematikfærdigheder.

Efterspørger STEM-uddannede
Og vi har brug for, at flere uddanner sig inden for STEM. Fremtidens arbejdsmarked efterspørger STEM-uddannede til at håndtere vores stadigt mere digitale og integrerede verden, og de skal repræsentere et så bredt udsnit af befolkningen som muligt. 

Derfor har vi i Teknologipagten også målrettet vores igangværende kommunikationskampagne ’En ny verden starter her’ mod forældre, så de kan blive klædt bedre på til at tage en snak med deres børn om de muligheder, der er indenfor STEM-området. 

Generelt kan forældre med fordel søge inspiration og hjælp ved Videnskabsklubben, Matematikcenter og Teknologipagten. Vores tilgange er forskellige, mens vores mission er den samme: At matematik er et vidunderligt, kreativt og undersøgende fag med mange muligheder, som alle børn fortjener at få øjnene op for – uanset hvilken oplevelse deres egne forældre havde med faget, dengang de selv gik i skole. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00