Aktører: Sådan klarer vi krisen sammen i de københavnske folkeskoler

DEBAT: Der bliver lavet fejl, når undervisningen skal foregå virtuelt, men vi kommer gennem det sammen, skriver børneborgmesteren og lærerne, skolelederne og forældrene i København. 

Af Jesper Christensen (S), Lars Sten Sørensen, Jeanne Jacobsen og Kirsten Birk Lassen
Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune, formand for Københavns Lærerforening, formand for Skolelederne i Københavns Kommune og formand for Skole og Forældre København

Coronavirus har i den grad udfordret vores hverdag. Før var der en skoleklokke, der ringede, lærere og pædagoger, der stod klar, og forældre, der gik på arbejde.

Nu er der lukket indtil efter påske – og måske noget længere.

Masser af forældre, der ikke går på arbejde, men stadig skal arbejde. Lærere, der gør deres bedste for at undervise godt og varieret på afstand. Og i den mærkelige hverdag er der en hel masse børn, som prøver at fungere i alt det nye og midlertidige.

Det er ikke let for nogen, og derfor er det også vigtigt for os – politikerne, lærerne, skolelederne og forældrene – at sige meget klart, at vi står samme om at finde de bedste løsninger.

Det gør vi også normalt og i den her ekstraordinære situation er det vigtigere end nogensinde, at vi arbejder sammen.

Udfordringer giver nye muligheder
For det første er det i praksis nærmest umuligt for skolen at varetage det fulde ansvar for undervisningen. Ansvaret er stadig skolens, men når eleverne er hjemme, er det mor eller far, der er de nærmeste til at hjælpe.

Der er ingen tvivl om, at det er nyt og anderledes for alle. Men i det svære er der også en mulighed for at prøve nye måder at lære på.

Det er en chance, som både elever og lærere har grebet med mange gode ideer. Lærerne er i fuld gang med at afprøve nye platforme for at få så meget tid med eleverne som muligt.

Forældrene kæmper en brav kamp for at hjælpe børnene på vej, forstå, hvordan man bruger de digitale platforme, motivere til læring og selv forsøge at lære fra sig, når børnene har brug for hjælp.

Men læringsplatforme gør det ikke alene. Vi ved fra tidligere, at det netop er kontakten, som begge parter savner mest, og selvom det fysiske møde ikke bare kan erstattes af teknik, kan et møde på nettet, en mail eller et opkald gøre en stor forskel.

Pas ekstra godt på udsatte
For det andet er der børn, som ikke kun savner skolen på grund af kammeraterne og det faglige.

Børn, der har brug for pauser fra et hjem, hvor der er konflikt og uro, og hvor der ingen hjælp er, hvis der er knas med Meebook eller en digital læringsplatform. De børn skal vi passe ekstra godt på.

For nogen er nødpasning den rigtige løsning, og det har vi kapacitet til. Og for andre er løsningen den daglige kontakt til skolen med dagens lektier og hjælp til samme samt en ekstra opmærksomhed og omsorg til at holde motivationen og modet oppe.

Det er en opgave, som de professionelle skal have øje for og som kan understøttes af, at klassekammerater og andre husker at invitere alle med i de små virtuelle lærings- og mødefora, der opstår.

Store udfordringer venter efter krisen
I København er der meget klare retningslinjer for skolerne, så de har fat i alle børn og især de børn, hvor der kan være en bekymring.

Det er skolelederen og lærere, der kender børnene bedst, og helt konkret beder vi om, at de hver dag har kontakt med de børn, som, de vurderer, har det svært.

For det tredje arbejder vi tæt sammen om at planlægge overgangen til hverdagen efter corona.

Her vil være store udfordringer både fagligt og praktisk – noget kan vi forudse, og rigtig meget må vi tage, når det kommer.

Vi skal især begynde at overveje, hvordan vi samler op på de børn, som desværre vil være sakket længere bagud efter ugerne uden almindelig skolegang.

Fejl bliver begået
Vi oplever, at alle gør deres bedste, og det er det bedste, som vi kan gøre lige nu.

Der bliver helt sikkert lavet fejl. Der er misforståelser, når man ikke kan mødes og tale om tingene, der er mangel på forudsigelighed, og i mange hjem er der mange bolde at holde i luften. Det kommer vi igennem, hvis vi ikke forventer det umulige af os selv og hinanden.

Vi løfter sammen, og kan vi klare det her sammen, er der god grund til at se frem mod næste fase med håb og tro på, at når vi alle gør vores bedste og arbejder sammen, har vi et godt afsæt for at skabe en endnu stærkere folkeskole. 

Forrige artikel FH: Genåbning stiller ledere i svære dilemmaer FH: Genåbning stiller ledere i svære dilemmaer Næste artikel Forskere til aktører: Omlægning til digital undervisning er ikke eksperiment Forskere til aktører: Omlægning til digital undervisning er ikke eksperiment
Nye tal: Kommuner afsætter flere penge til udsatte og ældre

Nye tal: Kommuner afsætter flere penge til udsatte og ældre

BUDGET: Kommunerne løfter budgetterne til udsatte børn og voksne med handicap. Men også de ældre er blevet prioriteret lokalt, viser gennemgang af budgettal. Oven i det kommer penge fra Folketinget til daginstitutioner og ældrepleje.