Debat

Borgmester: Lad flere unge knokle som på KøbenhavnerAkademiet

DEBAT: Vi skal teste gode læringsforløb af i kommunerne og se på erfaringerne, inden vi ruller alle eksperternes anbefalinger ud over hele landet. Dét foreslår Københavns børne- og ungdomsborgmester.

På KøbenhavnerAkademiet arbejder de unge hårdt i to uger fra tidlig morgen til sen aften med dansk og matematik, langt væk fra mor, far og vennerne. Og det hjælper, skriver Pia Allerslev (V). 
På KøbenhavnerAkademiet arbejder de unge hårdt i to uger fra tidlig morgen til sen aften med dansk og matematik, langt væk fra mor, far og vennerne. Og det hjælper, skriver Pia Allerslev (V). Foto: Nikolai Linares / Scanpix
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Pia Allerslev (V)
Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune

De sidste to år har jeg i sensommeren stået klar i Rådhushallen til at tage imod i alt 200 8.-klassesdrenge fra københavnske folkeskoler, som har været afsted på KøbenhavnerAkademiet.

200 drenge, som senere på skoleåret med meget stor sandsynlighed ville have fået stemplet ”ikke-uddannelsesparate”, hvis ikke Københavns Kommune havde lavet en særlig indsats for dem her og nu.

Målet med KøbenhavnerAkademiet er, at drengene skal blive rustet til at tage en ungdomsuddannelse, når de forlader folkeskolen. I to uger knokler de fra tidlig morgen til sen aften intensivt med dansk og matematik, langt væk fra mor, far og vennerne. 

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Akademiet som foregangseksempel
Flertallet af drengene på KøbenhavnerAkademiet oplever, at de udvikler sig og har fået bedre faglige og personlige kompetencer, viser SFI's evaluering af akademiet.

Og drengenes faglige resultater efter de to uger taler også deres tydelige sprog: de har rykket sig markant. Derudover føler en stor del af drengene sig sikre på, at de får en ungdomsuddannelse efter folkeskolen.

Drengenes faglige resultater efter de to uger taler også deres tydelige sprog; de har rykket sig markant. Derudover føler en stor del af drengene sig sikre på, at de får en ungdomsuddannelse efter folkeskolen.

Pia Allerslev (V)
Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune

KøbenhavnerAkademiet er et eksempel på et intensivt læringsforløb, som virker, og som er et af de mere konkrete tiltag, som ekspertudvalget i deres anbefalinger peger på, at der skal mere af i arbejdet med bedre veje til ungdomsuddannelse.

Høj faglig kvalitet
To ugers intensiv læring gør det selvfølgelig ikke alene. Derfor fortsætter arbejdet for KøbenhavnerAkademi-drengene, når de vender tilbage til deres skoler, med et særligt tilrettelagt undervisningsforløb to timer om ugen, hvor de arbejder videre og fastholder det, de lærte på campen.

Alt det vil forhåbentlig være med til at sikre drengene en ungdomsuddannelse og dermed et liv med flere åbne døre.

Det kræver hårdt arbejde at nå dertil, og det kræver i den grad også en høj faglig kvalitet i den vejledning, vi tilbyder drengene – og alle andre unge i vores folkeskoler – i forhold til at komme videre i uddannelsessystemet og i fremtiden.

Eksperter på ret vej
Ekspertudvalgets anbefalinger til bedre veje til ungdomsuddannelse har den helt rigtige retning.

Det er glimrende, at man på et overordnet plan hæver barren og udstikker nogle anbefalinger, som forhåbentlig får flere unge i uddannelse. Det er en god idé at tage et opgør med mange års knopskydning af forskellige forberedende uddannelsestilbud, og det er fornuftigt at give kommunerne større ansvar for at sikre, at de unge kommer videre. For vi kan blive bedre.

Eksperimentér i kommunerne
Jeg er udmærket klar over, at et KøbenhavnerAkademi ikke er løsningen på alt, for udfordringen med ikke-uddannelsesparate unge og unge, der farer vild i junglen af uddannelsestilbud, er stor og kan ikke fikses kun ved hjælp af intensive læringsforløb.

Men alt, som ekspertudvalget anbefaler, behøver ikke blive rullet ud over hele landet på én gang.

Lad os prøve anbefalingerne og konkrete indsatser af i udvalgte kommuner, og lad os drage erfaringerne, inden det bliver landsdækkende – og lad os ikke mindst lære af hinanden og det, som vi allerede kan se virker.

Som for eksempel KøbenhavnerAkademiet.

Dokumentation

Fakta om ekspertudvalget
Ekspertudvalget om bedre veje til en ungdomsuddannelse blev nedsat sidste år af tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Formålet var at kulegrave hele uddannelsesområdet for de tusinder af unge, der ikke går direkte fra folkeskole til gymnasiet eller en erhvervsuddannelse. Et område, som har været præget af hele 25 reformer siden år 2000. 

Udvalget har blandt andet set på, hvordan kvaliteten af tilbuddene i overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse kan blive højere. Eksperterne har også kigget på, hvordan vi sikrer bedre ansvarsfordeling og incitamentsstrukturer omkring de unges uddannelsesforløb, hvor der i dag eksempelvis ikke er garanti for samarbejde om den enkelte elev mellem kommune og uddannelsesinstitutioner.

Læs alle ekspertudvalgets 47 anbefalinger her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Allerslev

Selvstændig rådgiver, formand for CP Danmark og Fonden Cph Stage, bestyrelsesmedlem, DGI, medejer, SimpleDK
lærer (Frederiksberg Seminarium 1999)

0:000:00