Elevformand: Folkeskolen bliver ikke bedre af at blive talt ned

DEBAT: Der er en generel tendens til at kritisere folkeskolen, men det bliver den ikke bedre af. Folkeskolen skal tales op med konkrete forslag til, hvordan man forbedrer elevinddragelse og anti-mobbe-strategier, mener Jakob Bonde Nielsen.

Af Jakob Bonde Nielsen
Formand for Danske Skoleelever

Folkeskolen har groteske problemer, sådan lyder det i debatindlægget 'Red folkeskolen, lyt til eleverne'. De groteske problemer skyldes ifølge Mathias Bach, at et større antal forældre og elever er på flugt fra folkeskolen efter folkeskolereformen.

Antallet af forældre og elever, der benytter muligheden for at vælge en anden skole end distriktsskolen, har dog været stigende siden perioden 2010/20111, altså hele tre år inden folkeskolereformen trådte i kraft. Derfor har jeg svært ved at se, hvordan folkeskolereformen kan være skyld i de såkaldte groteske problemer.

Desværre synes det at være en generel tendens, at folkeskolen ofte bliver hakket på – til tider også på et falsk grundlag. Om det er, fordi forældre og elever flygter, forholdene for dårlige eller dagene for lange, så er folkeskolen ikke god nok.

Vi skal ikke tale folkeskolen ned
Jeg synes dog, at vi skal stoppe med at tale folkeskolen ned. Det bliver den ikke bedre af.

Derfor er jeg også meget enig med Anni Mathiessen, der i sit debatindlæg 'Stop de negative fortællinger om folkeskolen' understreger, at vi i stedet skal begynde at tale folkeskolen op. Vi skal ikke bare fortælle om alt, der skal laves om, eller om alt det, der ikke fungerer.

I stedet skal vi fortælle de gode historier. Vi skal huske at fortælle, at langt størstedelen af landets folkeskoleelever trives, og huske at fortælle, at eleverne klarer sig godt i nationale test som PISA.

Folkeskolen er ikke perfekt
At tale folkeskolen op er dog ikke det samme som at ignorere folkeskolens udfordringer. For selvfølgelig er der plads til forbedringer, og jeg påstår på ingen måde, at folkeskolen er perfekt.

Alt for mange elever oplever stadig at blive mobbet, og 30 procent af eleverne i udskolingen synes ofte eller meget ofte, at undervisningen er kedelig. Derfor er der uden tvivl brug for, at vi retter til og justerer.

Men at sige, at folkeskolen står over for groteske problemer, fører ingen vegne. Det bidrager blot til den negative fortælling og får ikke flere elever og forældre til at vælge folkeskolen som det naturlige førstevalg.

Konkrete forslag til forbedring af folkeskolen
Mit håb er derfor, at vi i stedet for at skælde ud vil gå til problemerne på en konstruktiv og positiv måde. Det gør vi ved at komme med konkrete forslag, men også ved at fortælle om de gode ting, som folkeskolen kan. Jeg lover derfor, at jeg vil gøre mit for at tale folkeskolen op, men også for at komme med konkrete forslag, der kan forbedre vores folkeskole.

Og for at starte med det samme, så vil jeg gerne forslå, at vi laver en målrettet indsats, der har til formål at øge motivationen i folkeskolen.

Det gør vi ved at efteruddanne vores lærere i elevinddragelse og på den måde øge elevinddragelsen i undervisningen. Øget elevinddragelse kan nemlig sikre øget trivsel, motivation og læringslyst.

Derudover gør vi det ved at sikre, at alle skoler får lavet deres anti-mobbestrategi. Derfor skal der udarbejdes nationale standarder for, hvad der skal stå i skolernes antimobbestrategi, og det skal ligeledes være obligatorisk for alle skoler at dokumentere, hvordan de arbejder med deres mobbestrategi.

Endelig skal vi sikre, at lektier altid laves i lektiecaféen og ikke derhjemme, så eleverne får den fritid, de fortjener. 

Dette er blot nogle af vores forslag til en bedre folkeskole, og jeg vil blive ved med at byde ind med de positive historier og konkrete forslag, så vi med tiden kan vende den negative fortælling til den gode fortælling.

...

1 Frit Skolevalg, Undervisningsministeriet, 2017

Forrige artikel Professionshøjskolerne: Vores uddannelser er allerede til stede i hele landet Professionshøjskolerne: Vores uddannelser er allerede til stede i hele landet Næste artikel Rektor: Kunstuddannelsernes offerrolle er spild af tid Rektor: Kunstuddannelsernes offerrolle er spild af tid
Folkemødet er aflyst

Folkemødet er aflyst

AFLYSNING: Dette års Folkemøde på Bornholm er aflyst. Arrangøren bag Folkemødet håber, at det kan vende tilbage i 2021, men er også bekymret for økonomien.