Kommentar af 
Lars Qvortrup

Lars Qvortrup: Radikales evidenskritik skyller barnet ud med badevandet

Lotte Rod vil væk fra "såkaldt evidensforskning", men evidens er en betegnelse for den aktuelt bedste viden, og den gør vi klogt i hele tiden at kvalificere for børnenes skyld, skriver Lars Qvortrup og sender en åben invitation til Radikales børne- og undervisningsordfører.

Lotte Rod står ikke alene med sin holdning. For eksempel bryder min forskningskollega Steen Nepper Larsen sig heller ikke om evidens, skriver Lars Qvortrup.
Lotte Rod står ikke alene med sin holdning. For eksempel bryder min forskningskollega Steen Nepper Larsen sig heller ikke om evidens, skriver Lars Qvortrup.Foto: Ida Marie Odgaard og Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Lars Qvortrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Vi skal væk fra at lave såkaldt evidensforskning, der kan sige noget om, hvad man skal gøre for, at børn lærer mere."

Sådan sagde Radikales børne- og undervisningsordfører, Lotte Rod, for nylig i et interview med Folkeskolen.dk. Konteksten var, at partierne i Folketinget var blevet enige om at afsætte 106 millioner kroner af forskningsreserven for 2023 til forskning i børn og unge, herunder forskning i "læring og trivsel i folkeskolen".

Ifølge Lotte Rod er det udmærket, at man bruger penge til pædagogisk forskning, men stod det til hende, skulle formuleringen om, hvad midlerne til mere skoleforskning skulle gå til, have set anderledes ud.

"Vi har forsøgt at ændre formuleringen 'læring', men det var totalt op ad bakke. Jeg ville have forskning med afsæt i folkeskolens formål," lyder det i interviewet, inden hun som allerede citeret fortsætter med at tage afstand fra "såkaldt evidensforskning".

Men her er min pointe, at vi ikke kan undvære evidens. Hvis man dropper evidensforskning, skyller man barnet ud med badevandet. Så går man glip af den aktuelt sikreste viden, blandt andet om børns læring og trivsel.

Til gengæld er det politikerne, der afgør, hvad børn og unge bør lære, og hvad vi forstår ved trivsel.

Forskere skal ikke bestemme, hvad det vil sige, at børn og unge trives. De skal ikke afgøre skolens trivselsmål. Men de skal have en klar definition af, hvad de undersøger

Lars Qvortrup

Lotte Rod står imidlertid ikke alene med sin kritik af evidensbegrebet. For eksempel bryder min forskningskollega Steen Nepper Larsen sig ikke om evidens. I bogen 'Evalueringsfeber og evidensjagt" fra sidste år, beskriver han evidens som "et kontekst-, substans- og subjektløst fænomen", hvis funktion er at sige, "hvordan verden er" og "hvordan den bør være". 

Han mener, at en såkaldt "ren" evidenstænkning derfor kan bidrage til "en instrumentalisering, forråelse og ødelæggelse af samfundet", fordi evidenstænkningen "ønsker at optimere og trimme individet, men er fuldstændig substansløs og uinteresseret i, hvordan sociale fællesskaber konstitueres, kvalificeres og holdes ved lige".

Det kan næppe overraske, at jeg er helt og aldeles uenig. Inden for forskningsverdenen bruges evidensbegrebet som regel som betegnelse for den aktuelt bedste og sikreste viden inden for et bestemt område, uanset med hvilken metode eller inden for hvilken forskningstradition denne viden er frembragt.

Som forsker leverer man et grundlag for praksis, velvidende at pædagogisk praksis først og fremmest bestemmes af de mål og formål, aktørerne har defineret. Folkeskolens formål afgøres demokratisk. Som forskere kan vi bidrage til, at man når dette formål.

Lad mig tage et eksempel: Nogen har påstået, at børns og unges brug af sociale medier er skadelig for deres trivsel. Den hypotese går forskere så i gang med at undersøge, for det er naturligvis vigtigt at vide, om hypotesen er rigtig, og hvad man i givet fald skal gøre. Skal man for eksempel låse elevernes iPhones inde i skabe, når undervisningen starter?

Læs også

Spørgsmålet er så, hvordan man gennemfører sådan en undersøgelse. For det første må forskerne definere, hvad "brug af sociale medier" betyder. Kan det defineres som "skærmtid", eller er der forskel på computerspil, chat-fora, TikTok, undervisningsapplikationer og Instagram?

For det andet må de finde ud af, hvad der menes med, at børn og unge mistrives. Er det et eksistentielt eller et socialt fænomen – måske begge dele? Er det noget, man kan finde ud af ved at spørge de unge? Hvad nu hvis nogen siger, at de stortrives, når de gamer? Er det så rigtigt, eller tager de fejl? Og hvordan finder vi ud af, om problemet er blevet større end tidligere? Kan vi sammenligne trivsel og mistrivsel i dag med den måde, man trivedes på for 20 år eller 50 år siden?

Her er det vigtigt, at forskerne lytter til Steen Nepper Larsens advarsler: De skal ikke bestemme, hvad det vil sige, at børn og unge trives. De skal ikke afgøre skolens trivselsmål. Men de skal have en klar definition af, hvad de undersøger. Her er det vigtigt at skille det moralske fra det faglige.

Når definitionerne er på plads, kan man undersøge sammenhængen på vidt forskellige måder. Man kan arbejde psykologisk, antropologisk, sociologisk. Man kan bruge kvalitative eller kvantitative metoder, blot de er i tråd med forskningsmiljøets gyldighedskriterier.

Så kære Lotte Rod, hvordan ser din kalender ud 27. marts? Jeg skal nok sørge for en fribillet

Lars Qvortrup

Normalt siger man, at når mange forskellige studier uafhængigt af hinanden når frem til samme resultat, er der tale om evidens. Der er skabt grundlag for at sige, at hypotesen er sandsynliggjort – eller at den er forkastet.

Det betyder ikke, at hypotesen er endegyldigt "bevist" eller forkastet. For evidens ændrer sig i takt med, at der kommer ny viden til. Det kan være, at tidligere undersøgelser var metodisk mangelfulde. Eller det kan være, at de byggede på forudsætninger og definitioner, der ikke længere er gyldige. Man kan med andre ord sige, at evidens er en betegnelse for den aktuelt bedste viden.

Jeg vil godt give et helt konkret eksempel på, hvordan man kan præsentere den aktuelt bedste viden. 27. marts er jeg med til at arrangere og afholde en konference på DPU om børn og unges (mis)trivsel, hvor vi har inviteret nogle af landet bedste forskere.

Først spørger vi dem, hvad vi ved om mistrivslen, og hvor stort problemet er. Dernæst spørger vi dem, hvilke årsager der er til at børn og unge trives og/eller mistrives: Handler det om samfundets udvikling? Om skole, præstationskrav og klassefællesskaber? Om den voksende brug af sociale medier? Endelig beder vi dem om at præsentere den forskningsmæssige viden om, hvad man med fordel kan gøre, både ud fra et sundhedsfagligt og pædagogisk perspektiv.

Al denne viden sammenfatter vi til sidst på konferencen for en række beslutningstagere, herunder børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), og spørger dem, hvad har de fået ud af dagens forskningsbaserede udsagn, og hvilke indsatser de vil anbefale.

Læs også

Man kan sige, at en sådan konference er et eksempel på evidens "classic". Den giver et bud på, hvad der er den aktuelt bedste viden. Vel vidende, at andre forskere nok ville have betonet andre vinkler og sammenhænge, og at vores viden om fem eller ti år antageligt har ændret og udviklet sig.

Men tre ting er sikre. For det første er den viden, der præsenteres, ikke kontekst-, substans- og subjektløs. For det andet har de forskere, der deltager, ikke noget ønske om at "optimere og trimme individet". For det tredje handler næsten al trivselsforskning om, "hvordan sociale fællesskaber konstitueres, kvalificeres og holdes ved lige".

Så kære Lotte Rod, hvordan ser din kalender ud 27. marts? Hvis du har tid, er du mere end velkommen til at kigge forbi og se, hvad der menes med evidens, og hvad den kan bruges til. Jeg skal nok sørge for en fribillet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lotte Rod

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2012)

Lars Qvortrup

Professor emeritus, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
mag.art. i sprog- og medievidenskab (Aarhus Uni. 1974)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00