IT-startup: Vi vil give en milliard mennesker adgang til uddannelse

IMPACT: Alle har ret til ordentlig uddannelse, mener Andreas Piculell. Han har bygget en læringsplatform, der retter sig ind efter elevernes niveau. Nu beder han ngo'er om hjælp til at brede platformen ud på steder, hvor der ikke er adgang til uddannelse.  

Tænk hvis du kunne hjælpe en talblind teenager til at knække koden til matematik. Tænk hvis du kunne hjælpe en milliard.

For Andreas Piculell er netop det drømmen. At hjælpe så mange som muligt. Med afsæt i sine egne udfordringer med uddannelsessystemet har den 30-årige softwareingeniør bygget en læringsplatform, der tilpasser sig elevens individuelle niveau og behov.

Platformen LearnU bliver brugt på hovedparten af landets VUC-skoler. Nu vil Andreas Piculell ud i resten af udddannelsessystemet. Derefter skal teknologien ud i resten af verden og gøres tilgængelig for fattige i udviklingslande.

”En tredjedel af verdens befolkning har ikke adgang til ordentlig undervisning. Og det er et kæmpe problem. For uddannelse kommer til at spille en nøglerolle i at løse problemer som tørke, sult og overbefolkning,” siger Andreas Piculell og fortsætter:

”Vi har udviklet noget teknologi, som kan skabe stor værdi i den vestlige verden. Nu vil vi stille den teknologi til rådighed for ngo’er, så de frit kan bringe den ud til steder, hvor der ikke er adgang til læring.”

Simpel platform med mange muligheder
”Det er en meget overskuelig platform med en simpel struktur. Det er let at lægge materialer ind på den, der er mange muligheder for at bygge ovenpå, og det er let for underviserne at give individuel feedback på det niveau, kursisten er på.”

Det kræver en lup at få øje på forbeholdene, når Sebastian Larsen, uddannelsesleder på VUC Nord i Aabybro, skal bedømme LearnU.

Bevares, teknikken har drillet undervejs i udviklingen, og der er løbende opstået nye behov. Under forårets corona-lockdown opstod der eksempel et behov for at lave virtuelle samtaler mellem underviser og elev. Det blev løst.

”Vi har løbende indsendt ønsker til tilretninger, når der er opstået nye behov eller har været brug for korrektion. De ønsker har Andreas været hurtig til at imødekomme,” siger Sebastian Larsen og tilføjer:

”Vi er meget tilfredse.”

Frustrerede undervisere i røret
Det er tre år siden, at Andreas Piculell gik i gang med LearnU-platformen. Og i det halve år, hvor dag og nat flød sammen, mens han sad i sin lejlighed på Nørrebro og kodede, var voksenuddannelsescentrene i Nordjylland og København hans livline til den virkelige verden.

Herfra fik han løbende feedback fra de undervisere, der skulle bruge hans software til at gøre eleverne klogere.

”Det har været en proces for mig at lære at lave ordentlig software. Jeg har begået mange fejl undervejs og haft mange frustrerede undervisere i røret, når ting ikke virkede, som de skulle,” siger Andreas Piculell:

”Det har selvfølgelig været hårdt, men også spændende. For i modsætning til et projekt på DTU så var det her jo noget software, folk skulle bruge som deres primære værktøj i hverdagen. Og så skal det jo bare virke.”

Mennesker lærer på 100 forskellige måder
Hverken i folkeskolen eller på gymnasiet følte Andreas Piculell, at han blev udfordret på et niveau, der passede til ham.

”Der var det her mantra med at løfte i flok, men mennesker lærer jo på hundrede forskellige måder, og jeg havde brug for at blive udfordret lidt mere,” siger han.

Resultatet var forudsigeligt.

”Jeg begyndte at larme og genere de andre.”

På DTU begyndte han at udvikle et alternativ til gymnasiernes administrative system, Lectio, med mere fokus på elevens behov.

”Jeg begyndte at kigge indad og sige: ’Hvad var det, jeg havde brug for som elev? Hvad skulle der til for, at jeg følte, at systemet var til mig?’,” siger Andreas Piculell.

Kompleks teknologi i lækker indpakning
Svaret på de spørgsmål blev efter en længere omgang trial and error til LearnU – en platform, som Andreas Piculell selv beskriver på følgende måde:

”Det er en kompleks teknologi bestående af en masse individuelle værktøjer pakket ind i superlækkert slikpapir.”

Simpelt forklaret er LearnU et digitalt læringsrum, bygget op med algoritmer og kunstig intelligens, der bevirker, at platformen afkoder, hvilket niveau brugeren er på og tilpasser opgaverne til ham.

Dette læringsrum kan underviseren fylde med de materialer, hun vil bruge i sit undervisningsforløb. Og i platformen kan hun gøre materialet tilgængeligt for eleverne med redskaber som video, quizzer og flashcards.

Når eleven logger på, kan han få overblik over hele undervisningsforløbet og klikke sig ind på de enkelte elementer. For eksempel kan han se en video-talk om Den Franske Revolution efterfulgt af en quiz, der automatisk genererer en i princippet uendelig mængde spørgsmål, han kan besvare. Når det passer ham. I hans eget tempo. Og lige så mange gange, han har brug for.

”Vores fokus har simpelthen været at gøre læringsoplevelsen bedre for eleven,” siger Andreas Piculell.

Sådan ser der ud indenfor i læringsuniverset på LearnU. [Foto: Edaptio]

 

Formand: Vi har sat ambitionerne højt
Andreas Piculell var knap blevet færdig på DTU, da han stiftede Edaptio i september 2017. LearnU er virksomhedens flagskib. Derudover har han og hans nu 14 medarbejdere bygget Bookzy – et system, hvor eleverne kan lave interaktive e-bøger – og MatematikTutor, et nyt produkt målrettet private, som gerne vil blive bedre til matematik.

Og nu, tre år efter opstarten, er virksomheden parat til at indtage verden. Edaptio har modtaget en million kroner fra Vækstfonden og er i færd med at rejse yderligere to millioner, der skal bruges til at komme ind på det engelske marked for undervisning.

Den hastige vækstrejse har skabt behov for en fartpilot. Derfor er Morten Møller Holst trådt ind som business angel og bestyrelsesformand. Som investor med særlig viden om fintech er det hans rolle at opskalere forretningen i det rigtige tempo og at hjælpe med at tiltrække investorer.

Men det er ikke kun det forretningsmæssige potentiale, der driver ham. Det er i mindst lige så høj grad Edaptios mål, der ligger i direkte forlængelse af Verdensmål 4, der handler om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse.

”Hos Edaptio er impact bygget ind i kernen af forretningen. Samtidig med at vi kan lave en kommerciel succes, gør vi en forskel på et af de allervigtigste områder overhovedet. Alle i verden skal have adgang til ordentlig uddannelse,” siger Morten Møller Holst.

Han tilføjer, at Edaptio har sat ambitionerne højt.

”Vores langsigtede mål er at hjælpe mindst en milliard mennesker. Med så store tal er der selvfølgelig en risiko for, at vi ikke når hele vejen. Men det tager vi med. Vi tænker helt bevidst stort, og uanset hvor langt vi kommer har vi stadig gjort en forskel,” siger Morten Møller Holst.

Undervisning skal være tilgængelig for alle
Allerede i dag bruger ngo’er Edaptios produkter til at hjælpe danske børn og unge med at lære. 

”Vi er blevet kontaktet af mindre nonprofit projekter, som hjælper underprivilegerede unge med lektiehjælp og lignende. Her har vi tilbudt, at de kan bruge vores software gratis. Det ligger i vores dna, at man ikke skal nægtes undervisning, bare fordi man ikke har råd. Undervisning skal være tilgængelig for alle,” siger Andreas Piculell.

Det er det tankesæt, han nu forestiller sig kan opskaleres med hjælp fra internationalt orienterede ngo’er, som for eksempel kan bruge systemerne i flygtningelejre.

”Vi kan levere fundamentet for undervisningen, men vi har brug for, at ngo’erne, som har folk på jorden alle mulige steder, kan hjælpe med at finde de rigtige folk til at stå for undervisningen lokalt. For det er dem, der skal drive projekterne,” siger Andreas Piculell.

Med tiden håber han, at Edaptio får styrken til selv proaktivt at drive udviklingsprojekter. Men det kræver lidt mere soliditet i forretningen.

”Vi skal have sikret os selv et stabilt levegrundlag. For vores system har ingen værdi, hvis vi ikke kan løbe rundt,” siger Andreas Piculell.

Men det kommer, mener han. Og glæder sig over, at virksomhedens fokus på vækst ikke står i vejen for at gøre en forskel. Faktisk tværtimod.

”Det fede er jo, at vi kan gøre sindssygt meget godt, samtidig med at vi vækster. Flere gange om ugen er der folk, der skriver: ’Gud, hvor er jeg glad for jeres produkter. Nu kan jeg endelig hjælpe mine børn med matematik’. Når man får sådan en mail, kan man bare mærke, hvorfor man gør det, man gør,” siger Andreas Piculell.

Forrige artikel Danmark indgår strategisk klimasamarbejde med Indien Danmark indgår strategisk klimasamarbejde med Indien Næste artikel General har skabt økonomisk succes i WWF: General har skabt økonomisk succes i WWF: "Problemet er, at medarbejderne betaler prisen."