Debat

DA: Større samarbejde med den private sektor skal løfte beskæftigelsesindsatsen

Når beskæftigelsesindsatsen skal gentænkes, bør den private sektor inddrages i langt højere grad, end det nu er tilfældet. Flere private aktører og mere virksomhedsrettet aktivering kan løfte indsatsen, skriver Erik E. Simonsen.

Den private sektor skal havde bedre muligheder for at understøtte den aktive beskæftigelsesindsats, skriver Erik E. Simonsen.
Den private sektor skal havde bedre muligheder for at understøtte den aktive beskæftigelsesindsats, skriver Erik E. Simonsen.Foto: DA pressefoto
Erik E. Simonsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Trods inflation og krig i Europa har vi i Danmark i øjeblikket en historisk høj beskæftigelse og lav ledighed.  

Det skyldes i høj grad dygtige danske virksomheder og en kompetent arbejdsstyrke. Men det skyldes også, at dele af den aktive beskæftigelsesindsats i dag fungerer godt. De dele skal vi holde fast i, når fremtidens beskæftigelsesindsats skal udformes. 

Samtidig er det dog vigtigt, at vi er åbne over for forandring. For indsatsen kan blive bedre og billigere. Vi skal fjerne ordninger, der ikke virker, ledige skal i højere grad have tilbud, der hurtigere fører til beskæftigelse, og der skal ryddes op i unødige regler og processer.

Temadebat

Hvordan ser beskæftigelsesindsatsen ud efter jobcentrene?

SVM-regeringen har endnu ikke konkretiseret, hvornår jobcentrene skal dreje nøglen om, hvordan det kommer til at foregå, og hvordan beskæftigelsesindsatsen skal organiseret efter jobcentrene.

Derfor spørger Altinget Arbejdsmarked og Altinget Kommunal i en ny fælles temadebat en række aktører om, hvordan de forestiller sig, at den nye beskæftigelsesindsats i kommunerne skal se ud.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Det gælder også i forhold til den private sektors muligheder for at understøtte den aktive beskæftigelsesindsats. 

Flere private aktører  

I dag er borgerne bundet til jobcentrets eller a-kassernes tilbud, da de to aktører politisk har fået overdraget en stigende del af opgaverne i beskæftigelsesindsatsen. Det har haft som konsekvens, at markedet for private jobrådgivere stort set er blevet elimineret. 

Det, mener vi i DA, skal ændres, når beskæftigelsesindsatsen skal gentænkes. Som det er i dag, mangler der konkurrence og gennemsigtighed i forhold til udbydere, pris og kvalitet. 

Derfor mener vi, at man bør åbne for flere godkendte aktører i beskæftigelsesindsatsen, så alle med de rette kvalifikationer skal kunne tilbyde deres service på lige fod – uagtet om der er tale om en a-kasse, en offentlig instans eller en privat aktør.

Vi forestår, at man opretter en digital portal med alle godkendte aktører, som borgerne så kan vælge frit imellem.

Erik E. Simonsen
Vicedirektør for beskæftigelse og arbejdskraft, DA

Mere konkret foreslår vi, at man opretter en digital portal med alle godkendte aktører, som borgerne så kan vælge frit imellem ud fra oplysninger om blandt andet aktørens succesrate, dækningsområde og målgruppe.  

En sådan ordning ville give ledige større valgfrihed og samtidig sikre en mere effektiv beskæftigelsesindsats, hvor borgerne kommer hurtigere i arbejde. Den overordnede beskæftigelsesindsats skal dog stadig bygge på pligt til selv at gøre en indsats og ret til at få hjælp og råd. 

Virksomhedsrettet aktivering 

Det er vigtigt at bruge skatteborgernes pengene så effektivt som muligt. Derfor skal virksomhederne involveres mere, da forskningen viser, at virksomhedsrettet aktivering er både billigt og effektivest. Det virker, når ledige kommer i kontakt med en privat virksomhed.

Læs også

Derfor bør fremtidens beskæftigelsesindsats have som målsætning, at mindst 75 procent af aktiveringen skal være virksomhedsrettet – enten i form af ordinære timer, løntilskud eller virksomhedspraktik. De forløb kan så kombineres med jobrettet opkvalificering og andre aktiviteter ud fra en vurdering af den konkrete borgers behov. 

En sådan ændring vil dog samtidig kræve, at vi får kigget nærmere på de begrænsninger, der i dag er i forhold til, hvor meget virksomheder må deltage i beskæftigelsesindsatsen.

Skal omfanget af virksomhedsrettet aktivering øges, er det afgørende, at virksomhederne må stille flere pladser til rådighed.

Erik E. Simonsen
Vicedirektør for beskæftigelse og arbejdskraft, DA

I dag må der højest være en person i støttet beskæftigelse for hver fem ordinært ansatte, hvis virksomheden har 0-50 ansatte, mens større virksomheder må have en person for hver ti ordinært ansatte. 

Skal omfanget af virksomhedsrettet aktivering øges, er det afgørende, at virksomhederne må stille flere pladser til rådighed. Derfor er der også brug for at harmonisere reglerne, så der kan være én person i støttet beskæftigelse for hver fem ordinært ansatte uanset virksomhedens størrelse.  

Det vil ikke alene forenkle regelsættet men også give plads til flere i aktivering på virksomhederne til gavn for både de ledige, virksomhederne og de offentlige kasser. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik E. Simonsen

Vicedirektør og chef for beskæftigelse og arbejdskraft, Dansk Arbejdsgiverforening
cand.scient.pol. (Aarhus Uni.)

0:000:00