Gennembrud på transportområdet bringer OK20 ét skridt nærmere målet

OK20: Forlig på transportområdet sikrer de største lønstigninger siden finanskrisen. Det var dog tissepauser til buschaufførerne, som gjorde mest ondt på arbejdsgiverne. Og så kan aftalen bane vej for opgør med nultimers-kontrakter i andre brancher.

Med forliget på transportområdet har den nye DI-direktør Lars Sandahl Sørensen (i midten) taget sit andet stik hjem ved overenskomstforhandlingerne. Men om spillet er vundet, vil først stå klart til foråret, når resultatet har været til urafstemning.
Med forliget på transportområdet har den nye DI-direktør Lars Sandahl Sørensen (i midten) taget sit andet stik hjem ved overenskomstforhandlingerne. Men om spillet er vundet, vil først stå klart til foråret, når resultatet har været til urafstemning.Foto: Thomas Arnbo/Dansk Industri
Søren Elkrog Friis

Jeg håber virkelig, at vores medlemmer vil få ro til at læse deres egen aftale uden forstyrrende elementer udefra, som fortæller dem, at den ikke er god nok.

Jan Villadsen
Formand, Transportgruppen 3F

Efter over en måneds forhandlinger og næsten halvandet døgns forhandlingsslutspurt faldt der sent fredag aften en aftale på plads mellem Dansk Industri og 3F Transport om ny overenskomst på transportområdet.

Dermed er der skabt gennembrud på både minimallønsområdet, hvor industrien indgik forlig tidligere i februar, og nu med transporten på normallønsområdet, som tilsammen baner vej for de øvrige overenskomstaftaler for i alt 600.000 privatansatte danskere.

{{toplink}}
Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

0:000:00