Lederne: Stressforebyggelse skal på skoleskemaet

DEBAT: Hvis vi skal undgå stress i en moderne og foranderlig verden, er det nødvendigt, at vi udstyres med de rette personlige kompetencer, skriver Signe Tønnesen Bergmann.

Af Signe Tønnesen Bergmann
Chefkonsulent, Lederne

Hver fjerde dansker har et højt stressniveau, viser de nyeste tal fra Sundhedsstyrelsen.

Årsagerne til stress er mangeartede og forekommer i et utal af kombinationer.

Mange mennesker lever travle og aktive liv med kalendere, der er tætpakkede både i arbejdstiden og fritiden.

Hjernen belastes både, når vi er på arbejde, og når vi har fri. Derfor kan man blive stresset af både en tætpakket arbejdsdag og en travl fritid.

Fire ud af ti ansatte med stress angiver da også, at det er en kombination af arbejde og private forhold, der har gjort dem stressede.

Unge skal lære at håndtere forandringer og forstyrrelser
Virksomheder og ledere har naturligvis et ansvar for at forebygge stress i arbejdstiden.

Men der er brug for, at vi hver især påtager os et ansvar for at lære at håndtere et liv med arbejde, huslige pligter, fritidsaktiviteter, børn, og hvad aktive mennesker ellers lægger i kalenderen.

Vi må selv opbygge de kompetencer, der kræves for at navigere i et moderne, foranderligt samfund med de krav og forventninger, man møder i arbejdslivet og i privatlivet.

Allerede på uddannelserne er der brug for, at unge lærer at håndtere forandringer og forstyrrelser, at de lærer at træffe valg og fravalg, og at de lærer at håndtere de krav og forventninger, de møder fra sig selv og omgivelserne.

De skal udstyres med konkret viden om stress og selv afprøve, hvordan det er at være i en arbejdslignende situation, der kræver planlægning, prioritering og samarbejde, for eksempel gennem opgaver, projektarbejde og praktik, og som kræver, at de kan reflektere over egen og andres praksis, også i pressede situationer.

Vi skal kende vores styrker og begrænsninger
For at blive i stand til at håndtere krav og forventninger, skal man kunne planlægge og prioritere sin tid og sine opgaver, både derhjemme og på arbejdet, og man skal kunne samarbejde med sine kolleger.

Det handler også om at kende sine egne styrker og begrænsninger, både fysisk og mentalt, og det handler om at være realistisk i sine forventninger til, hvad opgaverne kan give af faglige udfordringer og personlig udvikling.

Hvis vi alle sammen på den måde udbygger vores kompetencer i at håndtere stress, vil det betyde, at ledere på virksomhederne får lettere ved at forebygge, fordi medarbejderne selv er bevidste om tegnene på stress og kan tage dialogen med lederen i god tid, inden det kommer til en sygemelding.

Derfor bør stresshåndtering blive en del af læringsmålene gennem hele uddannelsessystemet.

Vi skal handle nu
Det giver god mening at investere i stressforebyggelse allerede i skoleårene.

Det håber og tror jeg, at stresspanelet er enig i. Jeg forudser, at en sådan investering vil give et godt afkast i form af sparede menneskelige og økonomiske omkostninger, men også i form af bedre livskvalitet for mange.

Hvis vi som samfund derimod ikke gør noget, er jeg ikke i tvivl om, at alt for mange danskere også i fremtiden vil belastes alvorligt af stress.

Forrige artikel LO: Billige arbejdsmiljøindsatser skal skræddersyes til de små virksomheder LO: Billige arbejdsmiljøindsatser skal skræddersyes til de små virksomheder Næste artikel Ældre Sagen: 400.000 pensionister straffes for at have sparet op Ældre Sagen: 400.000 pensionister straffes for at have sparet op
  • Anmeld

    Cecilie Gredal · Specialist i personligt lederskab og foredragsholder

    Stop nu med at symptombehandle

    Intentionerne her er gode, men vinklen er helt gal. Det her løses jo ikke ved at lære hverken børn eller voksne mere om stresshåndtering, det handler om livshåndtering og selvforståelse.

    Ønsket om at ville udruste børn til samfundet er fin, men det er i denne forbindelse helt forkert.

    Samfundets opadgående stresskurver skal knækkes ved roden af deres udspring: Nemlig ved at opløse normalbegrebet, bryde med Idealfælderne og fremkalde det enkelte menneskes potentiale og identitet ved at undervise i personligt lederskab og livshåndtering.

    Det gøres ved hjælp af den ledestjerne jeg har skabt. Det skaber en livsnerve og livsduelighed med power i, og det er i den grad muligt FOR ALLE, såvel børn som voksne.

    Ledestjernen fletter alle de områder, der er nødvendige for at kunne stå stærkt i sig selv. Det er enkelt, ja faktisk både intuitivt og sund fornuft.

    Men i vores hyperkomplekse samfund, tror vi helt forfejlet, at det banale er FOR simpelt og derfor ikke virker. Det er det stik modsatte, der er tilfældet.

    Vil I vide, hvad der skal til og få hjælp til at gøre det, så kan I bare ringe!!
    Jeg er SÅ klar til at hjælpe med at løse det egentlige problem, vi spilder tid og penge med det her kratten i overfladen!!!

  • Anmeld

    Torben Haugaard

    Helt galt fokus

    Endnu en gang skal man læse, at det er vigtigere at symptombehandle end at tage sig af roden til ondet! Vi er blevet et symptombehandlende samfund, som desperat prøver at rette op på de mange ubalancer opbruddet af familiestrukturen har ført med sig. Det er naturligvis hver enkelt menneskes ansvar at tage sig af sit eget liv, men hvad nu hvis det forholder sig sådan, at de rammer som mennesket er havnet i, uanset det er familien eller arbejdspladsen, ikke har de forudsætninger, der er nødvendige for, at mennesket kan føle sig tryg og trives. Hvad nu hvis det er lederen, der er problemet, eller læreren der er problemet, eller partneren der er problemet??? Så hjælper hverken stresshåndtering eller meditation. Ledere skal forstå, at det er en meget alvorlig opgave at forvalte andre menneskers arbejdsliv, hvorfor de har et meget stort ansvar for, at få styr på deres egen personlighed og påvirkning af andre mennesker. Vi har skabt et samfund hvor svigt er grundtonen, hvorfor mange mennesker vantrives og kæmper for at klare sig igennem livet på bedste beskub.