Status på 2030-mål: Danskerne bruger den kollektive trafik for lidt

FIK DU LÆST: Danskernes brug af bus og tog stiger i disse år ikke nok til at nå de målsætninger, som et bredt flertal i Folketinget står bag. Særligt bustrafikken står helt stille. Der mangler en bus-strategi, lyder det fra trafikforsker, der dog mener, at der er nogenlunde styr på jernbanen. (Bragt første gang i marts)
Der er mest grund til at være bekymret for, om man når målet for bustrafikken, vurderer Per Homann Jespersen.
Der er mest grund til at være bekymret for, om man når målet for bustrafikken, vurderer Per Homann Jespersen. Foto: colourbox.com
Hjalte T. H. Kragesteen

Danskerne hopper ikke hyppigt nok på den kollektive trafik til at nå de politisk fastsatte målsætninger for tog- og bustrafikken.

Det viser beregninger, som Altinget.dk har udført på baggrund af tal fra Danmarks Statistik og Trafikstyrelsen.

I 2009 blev et bredt flertal af Folketinget - alle partier undtagen Enhedslisten - enige om, at den kollektive trafik fremadrettet skal løfte det meste af den fremtidige vækst i trafikken. Det mål er efterfølgende blevet til, at togtrafikken som minimum skal fordobles frem mod 2030, mens bustrafikken skal stige med 50 procent.

Men ser man på, hvordan de to trafikformer har udviklet sig siden 2009, så er virkeligheden den, at væksten hidtil ikke har været høj nok. Og at det især er bustrafikken, som halter efter.

For togtrafikken gælder det, at skal man nå 2030-målet, så kræver det en gennemsnitlig årlig vækst på 3,5 procent.

Her viser tal fra Danmarks Statistik, at der for de fleste år er tale om en stigning, som ligger et pænt stykke under det nødvendige niveau. Siden år 2009 har man kun i 2011 nået målet, hvilket desuden også er den eneste gang siden år 2000, hvor væksten har været over 3,5 procent.

(Artiklen fortsætter under figuren) 

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdFJXY1cyTUxaaFBPeXNMNjhTcEtUWUE&transpose=0&headers=1&range=A1%3AC14&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"pointSize":7}},"curveType":"","animation":{"duration":500},"width":450,"lineWidth":2,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"","minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"V\u00e6kst i procent","minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"booleanRole":"certainty","title":"\u00c5rlig procentvis v\u00e6kst i passagerkilometer med tog og metro i Danmark","height":371,"legend":"none","tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"LineChart","chartName":"Diagram1"} </script>Diagrammet viser den procentvise vækst i persontransportarbejdet på banenettet i Danmark. Beregningerne er foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. (Hold markøren over figuren for at få mere information)

Danmarks Statistik har opgjort togtrafikken frem til 3. kvartal af 2013, og sammenligner man de tre første kvartaler af 2012 med 2013, så er der kun tale om en stigning på 0,8 procent for 2013. Så 2013 tegner til at blive et sløjt år på den front.

Det er dog værd at bemærke, at selvom kun 2011 ligger over målet, så ligger den gennemsnitlige årlige vækst fra 2009-2012 på 3,3 procent. Altså ikke voldsomt langt fra målet.

Tager vi stigningen på 0,8 procent i de tre første kvartaler af 2013 som et udtryk for udviklingen for hele året, kommer den gennemsnitlige årlige vækst til at ligge på 2,7 procent fra 2009-2013.

Forsker: Togtrafikken går fint
Og selvom begge dele er under det påkrævede niveau, så mener trafikforsker ved RUC Per Homann Jespersen, at udviklingen i togtrafikken slet ikke er så ringe end da.

"Det er en ret fin vækst, taget i betragtning af at togdriften er så udskældt, som den er. For man skal samtidig huske på, at der er masser af investeringer på vej til jernbanen, som vil gøre den mere attraktiv," siger Per Homann Jespersen, der peger på regeringens togfond, som realiserer timemodellen og elektrificeringen af jernbane som det tydeligste eksempel.

Han mener desuden ikke, at væksten de seneste år kan forklares med den økonomiske krise:

"Væksten i jernbanetrafikken var også under højkonjunkturen væsentlig højere end væksten i biltrafikken, når vi måler den i passagerkilometer," siger Per Homann Jespersen.

Derudover påpeger han, at stigningen heller ikke kan forklares med en generel stigning i danskernes "rejselyst", da passagerkilometerne i bil slet ikke er steget i samme omfang som jernbanetrafikken de seneste år.

(Artiklen fortsætter under tabellen)  

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdFJXY1cyTUxaaFBPeXNMNjhTcEtUWUE&transpose=0&headers=1&range=B22%3AC35&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Mio. passagerkilometer med tog og metro","height":371,"animation":{"duration":500},"legend":"none","width":450,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"","slantedTextAngle":60,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":true},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram2"} </script>Diagrammet viser udviklingen i persontransportarbejdet på det danske banenet opgjort i passagerkilometer. Tallene er fra Danmarks Statistik. (Hold markøren over figuren for at få mere information)

Vismænd og minister retter fokus på busserne
De Miljøøkonomiske Vismænd har i sin nylige rapport vurderet, at der med regeringens besluttede investeringer - herunder etablering af timeplanen og elektrificeringen af jernbanenettet - er en strategi til at nå et godt stykke ad vejen på jernbaneområdet. Samme rosende ord lyder der bestemt ikke for busdriften, som vismændene mener mangler en strategi.

Transportminister Magnus Heunicke (S) greb efterfølgende bolden og lover nu en kommende strategi for busserne.

Og det ser da også ud til, at bustrafikken har brug for politisk opmærksomhed. Udgangspunktet for bustrafikken er som nævnt målet om 50 procent stigning frem mod 2030, hvilket kræver en gennemsnitlig årlig vækst på 2 procent.

Trafikstyrelsen opgør bustrafikken på baggrund af tal fra trafikselskaberne, hvor der dog kun tages udgangspunkt i den offentlige bustrafik (der står for langt størstedelen af busdriften), og derfor opfanger statistikken ikke udviklingen i den private bustrafik.  

Bustrafik står stille
Trafikstyrelsens har kun tal for passagerkilometerne fra 2010 til 2012, mens der for 2013 og 2014 er tale om budgetterede skøn, der derfor skal tages med mindst et gran salt. De viser en tendens, hvor bustrafikken stort set står stille. 

(Artiklen fortsætter under figuren)

Tallene viser, at der ikke sker meget på busområdet. Der er simpelthen brug for nogle kvalitetsløft, så opfattelsen af bustrafikken bliver bedre.

Per Homann Jespersen
Trafikforsker, RUC

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdFJXY1cyTUxaaFBPeXNMNjhTcEtUWUE&transpose=0&headers=1&range=A43%3AD50&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"pointSize":7},"1":{"pointSize":7}},"curveType":"","animation":{"duration":500},"width":450,"lineWidth":2,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"","slantedTextAngle":30,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"title":"V\u00e6kst i procent","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"title":"\u00c5rlig procentvis v\u00e6kst i antal p\u00e5stigere og passagerkilometer i den kollektive bustrafik","booleanRole":"certainty","height":371,"legend":"none","tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"LineChart","chartName":"Diagram3"} </script>Diagrammet viser den procentvise vækst i persontransportarbejdet for den kollektive bustrafik opgjort i henholdsvis antal påstigere og passagerkilometer. Beregningerne er foretaget på baggrund af tal fra Trafikstyrelsen. Tallene vedrører kun offentlig bustrafik og inkluderer hverken trafikselskabernes individuelle handicapkørsel eller privatbanetrafik. (Hold markøren over figuren for at få mere information)

Fra 2010 til 2012 er der således tale om et fald i passagerkilometerne, hvor den gennemsnitlige vækst ligger på omkring -0,3 procent, mens der derimod sker en stigning i de budgetterede tal for 2013 og 2014. Væksten er højest i 2014, hvor den stiger med 1,7 procent.

Holder budgetterne vil den gennemsnitlige vækst frem mellem 2010-2014 være omkring 0,5 procent, og altså langt fra de påkrævede 2 procent.

Lille passagerfremgang siden 2009
Skal man sige noget om udviklingen siden 2009, er man nødt til også at se på passagertallene, som er opgjort siden 2007. Her ser tendensen en smule bedre ud, da der i 2012 rent faktisk er kommet lidt flere passagerer (målt i påstigere) end i 2009. Og der forventes specielt i 2014 en yderligere passagervækst på hele fire procent.  

(Artiklen fortsætter under tabellen)  

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdFJXY1cyTUxaaFBPeXNMNjhTcEtUWUE&transpose=0&headers=1&range=A66%3AB71&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"title":"Mio. passagerkilometer i den kollektive bustrafik","booleanRole":"certainty","height":371,"animation":{"duration":500},"legend":"none","width":450,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":30,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":true},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram5"} </script>Diagrammet viser udviklingen i persontransportarbejdet for den kollektive bustrafik opgjort i passagerkilometer. Tallene er fra Trafikstyrelsen. Tallene vedrører kun offentlig bustrafik og inkluderer hverken trafikselskabernes individuelle handicapkørsel eller privatbanetrafik. (Hold markøren over figuren for at få mere information)

Den gennemsnitlige vækst i passagertallet fra 2009-2012 ligger dog kun på omkring 0,8 procent, mens man med de budgetterede skøn for 2013-14 kan nå op på en gennemsnitlig vækst på omkring én procent frem mod 2014.

Det er dog værd at bemærke, at 2009 var et år med særligt lavt passagertal, som er det laveste siden 2007. Desuden har passagertallet ikke været højere end i netop 2007.

Dyrt at nå bus-mål
Derfor er det ifølge Per Homann Jespersen omkring busdriften, at man har de største problemer.

"Tallene viser, at der ikke sker meget på busområdet. Der er simpelthen brug for nogle kvalitetsløft, så opfattelsen af bustrafikken bliver bedre. Der er mange ting, der kan forbedres, og det er bestemt ikke nemt," siger Per Homann Jespersen, der er helt enig i, at der er brug for en strategi for bustrafikken.  

(Artiklen fortsætter under tabellen)  

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdFJXY1cyTUxaaFBPeXNMNjhTcEtUWUE&transpose=0&headers=1&range=A91%3AB99&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Mio. p\u00e5stigere i den kollektive bustrafik","height":371,"animation":{"duration":500},"legend":"none","width":450,"hAxis":{"title":"","useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":30,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":true},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":false,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram6"} </script>Diagrammet viser udviklingen i persontransportarbejdet for den kollektive bustrafik opgjort i antal påstigere. Tallene er fra Trafikstyrelsen. Tallene vedrører kun offentlig bustrafik og inkluderer hverken trafikselskabernes individuelle handicapkørsel eller privatbanetrafik. (Hold markøren over figuren for at få mere information)

Danske Regioner - som er ansvarlige for busdriften - har regnet sig frem til, at selv hvis man tager man alle midler i brug, så kan man nå en stigning på 40 procent i bustrafikken. Og det vil kræve et ekstra årligt bidrag til busdriften på knap 1,5 milliarder kroner om året. Så det er bestemt ikke småpenge for at komme nogenlunde i mål, og derfor bør man nok overveje at rykke rundt på målsætningerne, mener Per Homann Jespersen:

"De 1,5 milliarder om året er det eneste kvalificerede bud på, hvad der skal til for at komme tæt på målet i bustrafikken. Og det er et ret stort beløb," siger han og tilføjer:

"Derudover er der ikke regnet ret meget på, om det overhovedet giver mening at investere så meget i bustrafikken, eller om pengene kan bruges mere effektivt andre steder. Derfor mener jeg, at der skal være plads til at justere på de her målsætninger undervejs." 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00