Danmark støtter klimafond i skattely

SKATTELY: Udenrigsministeriet vil købe aktier for millioner af bistandskroner i en international klimafond i Luxembourg, der betegnes som et skattelyland. Det får kritik fra eksperter og politikere, mens udviklingsministeren kalder det "ikke optimalt".
Den danske klimafinansiering over udviklingsbistanden vokser. I 2013 lå den på 500 mio. kr. årligt mod ca. 100 mio. kr. i 2008.
Den danske klimafinansiering over udviklingsbistanden vokser. I 2013 lå den på 500 mio. kr. årligt mod ca. 100 mio. kr. i 2008.Foto: Colourbox
Kasper Frandsen

Regeringen er ved at forberede et aktieindkøb på 25 mio. kr. i den internationale klimafond Global Climate Partnership Fund. Dermed vil Danmark siden 2011 have investeret samlet 65 mio. kr. i fonden.

Klimafonden ligger i Luxembourg, der ofte bliver betegnet som et skattelyland. Det skyldes ifølge Lars Koch, politik- og kampagnechef i IBIS, at landets skattesystem er kendt for sin ugennemsigtighed og meget lave skat.

Han kalder det derfor "dobbeltmoralsk" at støtte fonden fra dansk side.

"På den ene side ønsker regeringen at bekæmpe illegal kapital og illegale finansielle transaktioner. Og på den anden side legitimerer man ved at støtte fonden de skattestrukturer, der systematisk lænser udviklingslandene for penge," siger Lars Koch.

Fakta

Global Climate Partnership Fund (GCPF)
- GCPF er et offentlig/privat-samarbejde, der blev stiftet i 2009 på initiativ af Tyskland. Ud over Danmark og Tyskland støttes fonden af Østrig, Storbritannien, International Finance Corporation (IFC), Deutsche Bank og én privat investor.

- Fondens formål er at promovere investeringer i primært energieffektive og bæredygtige projekter. F.eks. har fonden støttet et solcelleanlæg i Sydafrika.

- Investorerne har indtil videre forpligtet sig til at give 325,6 mio. dollars. Målet er at hente 500 mio. dollars i løbet af 2015.

- I marts 2014 lød vurderingen fra Danida, at fondens arbejde gik fremad og generelt var tilfredsstillende. Dog var der ikke tilfredshed med fondens evne til at tiltrække kapital fra private investorer.


Kilde: Udenrigsministeriet

Han henviser blandt andet til, at handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) for ganske nylig præsenterede en ny dansk handlingsplan for såkaldt sammenhængspolitik, der kort fortalt skal sikre, at EU-politikker ikke modarbejder udviklingen i verdens fattigste lande.

I handlingsplanen bliver kampen mod skatteunddragelse blandt andet nævnt. Og derfor klinger det ifølge flere kritikere hult, at Danmark ønsker at fortsætte støtten til klimafonden.

Man legitimerer ved at støtte fonden de skattestrukturer, der systematisk lænser udviklingslandene for penge.

Lars Koch
Politik og kampagnechef i IBIS

Ikke optimalt
Også seniorforsker og forkvinde for Mellemfolkeligt Samvirke Helle Munk Ravnborg mener, at den danske støtte til fonden er problematisk.

"Det er bedst at undgå at støtte fonde og organisationer i skattelylande som Luxembourg. Når vi har et princip om at sikre offentlighed og gennemsigtighed, skal vi efterleve det princip hele vejen rundt," lyder det.

Klimafonden er en tysk opfindelse fra 2009 og støtter blandt andet klima- og miljøprojekter i udviklingslande. Danmark støttede første gang fonden med et indkøb af såkaldte C-aktier for 40 mio. kr. i 2011 og vil nu udvide den aktieportefølje med nye aktier for i alt 25 mio. kr. i 2014.

Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen påpeger i et skriftligt svar til Altinget.dk, at han "ville have foretrukket en anden model, så man havde kunnet sikre sig bedre mod skattespekulation".

"Det er ikke optimalt, men det var nødvendigt på grund af den fondsmodel, man havde lagt sig fast på. Det muliggjorde et internationalt samarbejde og mobilisering af privat kapital til lån til en række gode projekter i udviklingslandene med positive klima- og udviklingsresultater," skriver han.

Også i Folketinget er der kritik af støtten til klimafonden.

Således kritiserer Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl, støtten og afviser, at partiet vil stemme for en ny bevilling til en fond, der ligger i "et skattelyland". Og den holdning bakkes op af Dansk Folkepartis udviklingsordfører, Hans Kristian Skibby:

"Det er en meget dårlig prioritering. Ud over at de folk, der er med til at betale for det gilde, ikke forstår tilgangen, er det mærkeligt at sende penge til fonde i lande, der er kendt for at tænke meget kreativt i forhold til skatteunddragelse," lyder det.

Ingen skat af fonde
Niels Johannesen er lektor ved Københavns Universitet og forsker i internationale skatteregler. Han kalder Luxembourg for et fordelagtigt land at oprette en fond, da fonde ikke betaler skat i landet. Og netop derfor er Luxembourg ifølge ham formentlig det land i EU med flest fonde.

"Men det betyder ikke, at der nødvendigvis er noget suspekt i fonden - i hvert fald ikke så længe alt foregår, som det skal," siger han og påpeger, at der skal betales skat af private aktører i deres respektive lande af de penge, der bliver trukket ud af fondene i Luxembourg.

Mogens Jensen forklarer, at fonden skal skaffe både offentlige og private investeringer for at få bugt med klimaforandringerne.

Støtten til fonden giver ifølge ministeren mulighed for at finansiere lån eller ansvarlig kapital til investeringer i typisk små og mellemstore virksomheder i udviklingslande for at mindske CO2-udledninger ved at energieffektivisere produktionen.

"Vi har i den grad brug for grøn omstilling i udviklingslandene, og denne fond bidrager til, at flere investeringsprojekter gennemføres. Fonden finansieres af den globale ramme af klimapuljen," lyder det.

Svær kamp mod skattespekulation
Samtidig vil Danmark arbejde for, at fonden ikke bruges til ulovlig skattespekulation, påpeger Mogens Jensen:

"Det er også vigtigt at sikre fuld transparens i alle henseender i forhold til specifikke skattefordele for investorerne og for, at der ikke kan rejses tvivl om lovligheden af eventuelle skattefordele i forhold til nationale love og bilaterale dobbeltbeskatningsaftaler."

Helle Munk Ravnborg var som medlem af Danidas eksterne bevillingskomité med til at rådgive Udenrigsministeriet om en ny bevilling til GCPF.

Hun erkender, at fonden ikke nødvendigvis skader udviklingsarbejdet ved at ligge i Luxembourg. Og faktisk roser hun fonden for at ville måles på sine initiativers klimaeffekt.

"Men det ændrer ikke, at det er et stort problem, at den ligger i et skattelyland. Jeg går ind for, at man har orden i eget hus, og det er jeg ikke sikker på, at man har her," siger Helle Munk Ravnborg.

Hun påpeger, at Danmark med stemmeandel i fonden på godt fire procent vil få svært at sikre sine målsætninger om f.eks. transparens.

I alt ligger den danske klimafinansiering på ca. 500 mio. kr. årligt mod ca. 100 mio. kr. i 2008. Blandt andet har Danmark for nyligt besluttet at støtte den skandaleombruste klimaorganisation GGGI med yderligere 90 mio. kr. over tre år.

Dokumentation
Baggrund om modellen
Fonden er baseret på en såkaldt "First Loss Cover" model, hvor de statslige midler tager den største risiko ved at dække de første tab, der måtte opstå. Det gør man teknisk ved at have tre aktiegrupper (A-, B-, og C-aktier), hvor de tre aktiegrupper er behæftet med forskellig risiko.

C-aktierne er såkaldte First Loss Cover aktier, som dækker de første tab, hvis der kommer tab. De offentlige midler investeres som C-aktier, der altså så dækker de første tab op til det beløb, der er investeret med de offentlige midler. Modellen med de tre aktieklasser har hidtil været den brugte model i de fonde, der er rejst, fordi private finansieringskilder hidtil har krævet den risikoafdækning. Og det er den model, der har gjort, at Luxembourg blev valgt.

Den fortsatte støtte til Global Climate Partnership Fund finansieres af den globale ramme af Klimapuljen.

GCPF administreres af Deutsche Bank, som igennem sit netværk af korresponderende banker stiller lån og kapital til rådighed til virksomheder i udviklingslandene. Disse virksomheder er ikke skattepligtige i Luxembourg, men som udgangspunkt i de lande, hvor de er placeret. De private investorer i GCPF får et afkast, der mere eller mindre svarer til afkast på statsobligationer.

Kilde: Udenrigsministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Koch

Generalsekretær, Oxfam Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1997)

Helle Munk Ravnborg

Seniorforsker, DIIS, forperson for Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark, kommunalbestyrelsesmedlem, Bornholms Regionskommune, forperson, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF)
ph.d. (RUC 1993)

Mogens Jensen

MF (S), næstformand for Socialdemokratiet, fhv. minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde
Fagbevægelsens lederuddannelse (LO-Skolen 1999)









0:000:00