OECD indskærper: Integration er ikke ulandsbistand

MISBRUG: Danmark kan ifølge eksperter have brudt internationale regler ved at bruge ulandsmidler til integration. Og det må man bestemt heller ikke, slår OECD fast. Udenrigsministeren har et forklaringsproblem, mener S.

Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Kasper Frandsen

Regeringen har i 2015 brugt 220 millioner ulandskroner til at betale for danskundervisning og jobtræning, der skal hjælpe med at integrere flygtninge på det danske arbejdsmarked.

Men det er ifølge eksperter i direkte modstrid med de internationale OECD-regler for udviklingsbistand, som Danmark ellers lover at overholde.  

Og nu indskærper OECD, at integration ikke må tælles med som udviklingsbistand.

”Man må på ingen måde tælle nogen som helst former for assistance til at integrere flygtninge i donorlandenes økonomi, fordi dette vil gavne donorlandets økonomi,” skriver OECD i en mail til Altinget.

Når ministeren selv siger, at man ikke må tælle integration af flygtninge med som bistand, så skylder han os en god forklaring, eller også har han et meget, meget stort problem.

Mette Gjerskov (S)
Udviklingsordfører

LÆS OGSÅ: Regeringen mistænkes for at snyde med ulandsbistanden

OECD vil ikke forholde sig konkret til den danske praksis, men kun til de generelle regler. Seniorforsker Lars Engberg-Pedersen fra DIIS mener, at OECD-reglerne her er klare: 

”Det er tydeligt, at integration af flygtninge ikke kan tælles med som officiel udviklingsbistand,” siger han.

Regningen for de mange flygtninge, der er kommet til Danmark, giver en milliardregning for den danske stat.

Regeringen forventer at bruge endnu flere bistandskroner på danskundervisning og beskæftigelsesrettede tilbud i 2016 – nemlig 340 millioner kroner.

LÆS OGSÅ: NGO'er om formodet snyd med bistand: Stærkt bekymrende

Socialdemokraternes udviklingsordfører, Mette Gjerskov, mener ikke, at integration kan ikke tælles med som bistand. Hun mener derfor, at udenrigsminister Kristian Jensen (V) har et forklaringsproblem. 

På et samråd i Folketingets Udenrigsudvalg 31. marts i år afviste udenrigsministeren selv, at ”integration (af flygtninge, red.) i donorlandes økonomi” kan tælles med – hvorefter han slog fast, at Danmark overholder OECD-reglerne.

LÆS OGSÅ: To ministre skal forklare muligt ”fifleri” med ulandsbistand

”Når ministeren selv siger, at man ikke må tælle integration af flygtninge med som bistand, så skylder han os en god forklaring, eller også har han et meget, meget stort problem,” siger Mette Gjerskov, der var tilstede under samrådet.

”Det handler også om Danmarks internationale troværdighed. Vi kan jo ikke fifle med reglerne, og så gå ud at sige til folk, at de ikke må gøre det,” fortsætter hun.

Minister vil se på sagen
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra udenrigsminister Kristian Jensen. Men ifølge Jyllands-Posten har udenrigsministeren nu bedt ministeriet undersøge, om Danmark lever op til regelsættet.  

Socialdemokraterne og Radikale har indkaldt både integrationsminister Inger Støjberg (V) og Kristian Jensen (V) i samråd for at få afklaret, om Danmark overholder reglerne.

---

Her afviser Kristian Jensen, at integration er ulandsbistand:

Her lover Kristian Jensen, at Danmark overholder OECD-reglerne:  

Læs hele artiklen på Altinget: udvikling (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

OECDs udviklingskomité, Development Assistance Committee (DAC).

Udviklingsbistandens hovedformål er ifølge Udviklingskomitéens regler at "fremme økonomisk udvikling og velstand i udviklingslande”.

OECD’s udviklingskomité fastsætter de internationale kriterier for udviklingsbistand, som de 29 medlemslande har lovet at udregne deres ulandsbistand efter. Herunder kan demokratifremme, nødhjælp, udviklingshjælp til skole og sundhedsvæsner osv. tælles med.

Men også udgifter til flygtninge kan tælles med:

Det må tælles med til flygtningeudgifter:
En person udenfor sit hjemland er flygtning, når han eller hun har en ”velbegrundet frygt” for at blive politisk forfulgt eller er flygtet fra borgerkrig eller ”alvorlig uro” i sit hjemland.

Udgifter til ”opretholdelse” af flygtninge kan tælles som ulandsbistand i de første 12 måneder af deres ophold. ”Det omfatter betalinger til flygtningenes transport til værtslandet og midlertidig næring (mad, husly og træning)…”

Udgifterne til udvisning eller anden magtanvendelse til at hjemsende flygtninge bør ikke medregnes som udviklingsbistand.

Udgifter til at fremme integrationen af flygtninge i donorlandets økonomi, eller genbosætte dem andre steder end i et udviklingsland, er også udelukket.

Kilde: OECD's Udviklingskomité

---

Om integrationsprogrammet
Kommunen skal tilbyde flygtninge og familiesammenførte et integrationsprogram.

Formålet er, at flygtningen hurtigst muligt kan forsørge sig selv.

Programmet består af: Danskuddannelse og beskæftigelsesrettede tilbud som vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.

Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00