Finansministeriet har undervurderet dansk økonomi med over 300 milliarder siden 2010

FEJLSKØN: Embedsværket har år efter år fejlvurderet de offentlige indtægter med i gennemsnit 40 milliarder kroner. Det har tegnet et unødigt negativt billede og kan have trukket genopretningen efter krisen i langdrag, lyder kritikken.

Skiftende regeringer og finansministre har siden 2010 år efter år undervurderet de offentlige indtægter med i gennemsnit 40 milliarder kroner.
Skiftende regeringer og finansministre har siden 2010 år efter år undervurderet de offentlige indtægter med i gennemsnit 40 milliarder kroner.Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Skiftende danske finansministre kan have holdt dansk økonomi i unødigt stramme tøjler i årene, siden den økonomiske krise ramte Danmark i 2008.

År efter år har Finansministeriet forudset markante milliardunderskud på de offentlige finanser. Og år efter år har virkeligheden vist sig væsentligt mere gunstig, når året er omme, og indtægter og udgifter føres til regnskab.

Siden 2010 er der i snit hvert år kommet 40 milliarder kroner mere i kassen, end Finansministeriet forudsagde ved årets begyndelse.

Samlet har ministeriet fra 2010 til og med 2017 undervurderet balancen mellem udgifter og indtægter med knap 320 milliarder kroner, viser Altingets beregninger.

Fakta
Faktisk saldo vs. strukturel saldo
Ud over at være et udtryk for den årlige balance mellem de offentlige indtægter og udgifter, så har den faktiske offentlige saldo også betydning i forhold til kravene i EU’s finanspagt om at holde det årlige underskud på under 3 pct. af BNP.
 

Den danske finanspolitik lægges dog først og fremmest fast i forhold til den såkaldte strukturelle saldo, der ifølge budgetloven højst må udgøre 0,5 pct. af BNP.

Den strukturelle saldo er en beregningsmetode, hvor udsvingene i den årlige indtægter og konjunkturer er forsøgt ’neutraliseret’ på baggrund af en række antagelser om blandt andet de forskellige indtægtskilders ’normalniveau’.

”Man må virkelig undre sig over, at fejlskønnene tilsyneladende sker systematisk. Set i bakspejlet kan det have haft nærmest katastrofale virkninger i årene lige efter finanskrisen, hvor man kom til at føre en alt for stram politik,” siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Kassemesterlogik
Han peger på, at skønnet er blandt de centrale nøgletal for den økonomiske situation i Danmark. Finansministeriets fejlskøn har ifølge Bo Sandberg dermed bidraget med et indtryk af, at økonomien var mere dyster, end den var.

Man kan godt have en mistanke om, at Finansministeriet er lidt for forsigtige i deres skøn for at indgyde en stemning af, at der er behov for mådehold.

Frederik Imer Pedersen
Cheføkonom 3F

"Og det kan have trukket genopretningen efter den økonomiske krise i unødigt langdrag," lyder det.

Den vurdering deler Frederik Imer Pedersen, cheføkonom i 3F: ”Man kan godt have en mistanke om, at Finansministeriet er lidt for forsigtige i deres skøn for at indgyde en stemning af, at der er behov for mådehold. Det er jo dem, der sidder på kassen,” siger han.

EL: Det har forlænget krisen
Pelle Dragsted ser det som et udtryk for, at Finansministeriet foretrækker ”et meget konservativt skøn”, og at der er brugt færre penge i det offentlige, end man havde budgetteret med:

”Efter indførelsen af budgetloven og dens drakoniske (overdrevent strenge, red.) sanktioner har man jo nogle år set underforbrug på over 10 milliarder kroner. Og det har virkeligt været med til at forlænge krisen, fordi det både har betydet færre ansatte til velfærden, højere arbejdsløshed og mindre privat efterspørgsel,” siger Pelle Dragsted.

Hos Socialdemokratiet holder finansordfører og tidligere skatteminister Benny Engelbrecht fast på, at den tidligere socialdemokratisk ledede regering førte den rigtige økonomiske politik i årene efter krisens indtog.

Som regering må man ifølge ham bero på sine embedsmænds faglige vurderinger. Men det betyder ikke, at de skøn ikke kan anfægtes, påpeger han. 

(Artiklen fortsætter under grafen)

Svært at forudse
Finansminister Kristian Jensen (V) hæfter sig ved, at hans ministerium kan forklare det enkelte års fravigelse konkret fra år til år. Men han medgiver, at det er svært at forudse bundlinjen for de offentlige finanser.

”Det er netop derfor, at finanspolitikken tilrettelægges ud fra den strukturelle offentlige saldo, der i modsætning til den faktiske saldo ikke bliver påvirket af konjunktursituationen og svingende indtægtsposter,” skriver Kristian Jensen i en mail til Altinget.

Tidligere overvismand og økonomiprofessor Torben M. Andersen har selv været med til at undersøge, om der var systematiske fejlskud i de ministerielle skøn for en række økonomiske nøgletal. Og det kunne man ikke påvise.

”Man er nødt til at se på tallene over en noget længere årrække, end det er gjort her, hvis man skal kunne sige, om skøn er middelrette eller ej,” siger Torben M. Andersen.

Læs hele artiklen på Altinget: kommunal, hvor du også kan dykke endnu længere end i udsvingene i valgåret 2015 og i 2017, der havde det største udsving i perioden. 

Dokumentation

Altingets opgørelse af den faktiske saldo

Regeringen udgiver hvert år tre redegørelser for status for dansk økonomi, herunder den offentlige sektors økonomi. De såkaldte økonomiske redegørelser præsenteres i maj, august og december.

Aktuelt udarbejdes redegørelserne af Økonomi- og Indenrigsministeriet. Men det er Finansministeriet, der sammen med Skatteministeriet har ansvaret for at skønne udviklingen af de offentlige indtægter og udgifter.

Altinget har gennemgået samtlige økonomiske redegørelser fra december 2005 og frem til maj 2018 og kortlagt de konkrete skøn for udviklingen af den såkaldte faktiske offentlige saldo.

Den faktiske saldo er så at sige bundlinjen for de samlede offentlige finanser på tværs af stat, regioner og kommuner. Det betegnes også som under- eller overskuddet på de offentlige finanser, alt efter fortegnet.

For hvert enkelt finansår tager opgørelsen afsæt i den vurdering for den faktiske saldo, som fremgår af den økonomiske redegørelse fra december det forudgående år. For 2015 betyder det, at afsæt tages i redegørelsen fra december 2014, hvor årets finanslov også er på plads.

Da der kan komme korrektioner af årets endelige resultat, ligger dette først endegyldigt fast op til tre år efter det pågældende års afslutning. Det vil sige, at det endelige regnskabstal fra 2015 i princippet fortsat kan blive korrigeret.

Typisk vil der dog kun ske mindre korrektioner mere end et år efter et finansårs udløb. Altinget har efter kommentarer fra Finansministeriet valgt at ændre metode og benytte det senest tilgængelige regnskabstal i de økonomiske redegørelser som udtryk for årets endelige resultat.

Det betyder, at regnskabstal fra 2015 og frem fortsat kan ændre sig i både opadgående og nedadgående retning.

Der er yderligere en usikkerhed ved Altingets opgørelse, da Danmarks Statistik i september 2014 ændrede opgørelsen af den faktiske offentlige saldo. Af økonomisk redegørelse fra december 2014 fremgår det dog, at denne revision kun har ”en relativt begrænset virkning på den faktiske offentlige saldo”.

Der er ikke foretaget pris- og lønregulering. Dette kan føre til, at forskellen mellem skønnet for det enkelte finansår og det realiserede resultat undervurderes i perioden, når det opgøres i krone-beløb.

Opgørelsen som tabel.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Bo Sandberg

Cheføkonom, Aktive Ejere
cand.polit. (Københavns Uni. 2000)

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)

0:000:00