Vestegnsborgmestre i opråb: Kampen mod trafiklarm må på finanslov

FIK DU LÆST: Seks borgmestre efterlyser førstehjælp fra Christiansborg til beboerne i de godt 50.000 boliger i hovedstaden, som er plaget af støj fra motorveje. Regeringen og DF er ikke afvisende.

Artiklen blev første gang bragt på Altinget d. 9. maj 2018.

Den intense bil- og togtrafik ind og ud af hovedstaden går hårdt ud over borgerne i en række københavnske vestegnskommuner.

Tæt ved halvdelen af alle boliger i landet, som er plaget af støj fra motorveje, ligger inden for 20 kilometers afstand af Københavns Rådhusplads.

Det får nu en række borgmestre fra københavnske omegnskommuner til at gå sammen i et fælles opråb til politikerne på Christiansborg.

”Man er nødt til at tage det her meget seriøst. Der er brug for statslige penge og en samlet national plan på tværs af veje og jernbaner for at gøre livet tåleligt for vores støjplagede borgere,” siger Henrik Rasmussen (K), borgmester i Vallensbæk Kommune.

Gladsaxe og Hvidovre hårdest ramt
Selv om hans kommune er en af landets mindste, så er flere tusinde boliger her ramt af støjgener alene fra motorveje, som ligger over grænseværdierne.

Hertil kommer udsigten til en ny hovedfærdselsåre for regional- og fjerntog ind og ud af København, når den nye Ringstedbane er klar.

”Holbækmotorvejen kører nu side om side med en jernbane ind gennem Vallensbæk. De to ting kan man ikke finde ud af at se samlet. I praksis må jeg bare sige, at larm fra en motorvej og en jernbane rammer borgerne omkring samlet,” siger Henrik Rasmussen.

Vejdirektoratets har aktuelt en ny støjhandlingsplan i høring med fokus på generne ved det statslige vejnet. Her fremgår det, at der på landsplan er 106.000 boliger, som er plaget af støj udover grænseværdien på 58 decibel.

Omkring 50.000 af boligerne ligger inden for Københavns Ring 4 og langs udfaldsmotorvejene i syd- og vestgående retning. Alene i Gladsaxe og Hvidovre Kommune finder man 15 procent af alle boliger i landet, som lider under støj fra de statslige veje.

Vestegnens trafikmafia på spil
Tæller man det kommunale vejnet med kommer antallet af støjbelastede boliger alene i Region Hovedstaden op på mellem 350.000 til 475.000 ifølge en ny kortlægning fra regionen.

Det gør vejstøjen til et stort samfundsproblem, som kræver en landspolitisk indsats. Ikke kun ifølge de seks utilfredse vestegnsborgmestre. Men også ifølge Venstre-politiker Mads Fuglede, som er en del af en ny selvudnævnt ’trafikmafia’ for Vestegnen.

Udover ham tæller den nye transportmafia også politiske ’gangstere’ som Morten Bødskov (S), Ole Stephensen (K), Serdal Benli (SF) og Mikkel Dencker fra Dansk Folkeparti.

”Vi er nødt til at få etableret nogle støjpuljer, så vi kan sat nogle flere værn op. Omegnen er det område, der kommer mest trafik igennem overhovedet. Støj er meget skadeligt, og der findes gode løsninger på det,” siger Mads Fuglede, der selv bor i Gladsaxe Kommune og sidder i Folketinget som afløser for Jakob Engel-Schmidt.

Både han og de seks vestegnsborgmestre hæftede sig ved, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) nævnte behovet for et ”bekæmpe støj og møg” i de store byer, da Jakob Ellemann-Jensen trådte til som ny miljø- og fødevareminister.

”Det er noget, vi har et meget stort fokus på i Venstre. Og os, der er med i den her ’trafikmafia’, er enige på tværs af partier om, at der skal være mindre støj og mindre møg. Og støjværn er virkelig påkrævet ude ved os,” siger Mads Fuglede.

DF vil have kommunal medfinansiering
Når Henrik Rasmussen og de øvrige borgmestre fra Vestegnen mener, at det er på tide at afsætte penge til støjbekæmpelse i netop deres områder, handler det også om, at de ikke fik andel i den pulje på 50 millioner kroner, som blev afsat til vejstøj med finansloven for 2018.

Og de taler ikke nødvendigvis for døve ører i regeringskontorerne.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er nemlig helt enig i, at der er behov for nye penge til området.

”Vejstøj langs statens veje er generelt et område, som har vores bevågenhed. Og der er en række vigtige projekter, herunder i Vallensbæk og på Vestegnen, hvor finansieringen mangler. Derfor vil regeringen arbejde for flere midler til støjbekæmpelse langs statens veje,” lød det tidligere på året fra Ole Birk Olesen til TV 2 Lorry.

Også hos Dansk Folkeparti ser man positivt på at afsætte nye midler til støjbekæmpelse ved efterårets finanslovsforhandlinger. Men ikke uden betingelser.

”Vi er helt parate til at se, om der kan blive afsat nogle penge til at bekæmpe trafikstøj. Men jeg mener ikke, at staten skal betale hele gildet. Kommunerne må være klar til at spytte i kassen og medfinansiere,” siger partiets transportordfører, Kim Christiansen.

Forrige artikel Ida Aukens møde med embedsværket: ”Det kunne føles som at have en anstandsdame” Ida Aukens møde med embedsværket: ”Det kunne føles som at have en anstandsdame” Næste artikel Dagens overblik: Esben Lunde stopper i Folketinget Dagens overblik: Esben Lunde stopper i Folketinget
Roadtrip gennem mistillidens USA

Roadtrip gennem mistillidens USA

REPORTAGE: Peter-Christian Brøndum tager til rustbæltet i USA for at lave et undervisningsmateriale til danske unge om verdens vigtigste demokrati frem mod præsidentvalget. Han bliver smidt ud af republikanernes partikontor, fordi medarbejderne tror, han vil lave fake news. Hvor meget paranoia, splittelse og mistillid kan et demokrati holde til?