Restauranter får lov at reklamere med økologi

ØKOLOGI: Ny form for øko-smiley er på vej til restauranter, der bruger økologiske produkter i en vis udstrækning.
Niels Th. Dahl

Restauranter, der foretrækker økologiske ingredienser i maden, får snart lidt lettere ved at gøre kunderne opmærksomme på økologien.

Det skriver dagbladet Politiken.

Indtil nu har restauranter nemlig kun måttet markedsføre sig på økologien, hvis 100 pct. af en bestemt råvare eller samtlige ingredienser i en serveret ret kunne påvises at være økologiske.

Men nu arbejder Fødevarestyrelsen på en ny bekendtgørelse, der gør det muligt med en mærkningsordning at signalere et vist "økologisk niveau" i restauranten, uden at samtlige råvarer behøver være økologiske.

Vi ville meget gerne ø-mærkes, men vi har ikke ressourcer til det.

Nabil Ben Chaabane
Projektleder i Soupanatural

"Vi har holdt møder med en følgegruppe, der består af brancheorganisationer som Dansk Erhverv, Horesta, Økologisk Landsforening og Kost- og Ernæringsforbundet. De har ønsket mulighed for bedre profilering for storkøkkenerne, når de vælger at anvende økologiske råvarer, og de har foreslået, at der bliver etableret en mærkningsordning, hvor der er tre forskellige logoer," siger Lisbeth Landstrøm fra Fødevarestyrelsen til Politiken.

Svært i dag
Kun én restaurant i København, nemlig BioM, har i dag opnået det velkendte røde ø-mærke. En anden københavnsk øko-restaurant, suppebaren Soupanatural, forsøgte at få mærket, men opgav på grund af de høje dokumentationskrav.

"Vi ville meget gerne ø-mærkes, men vi har ikke ressourcer til det. Vi er et lille sted og kan ikke dokumentere ned til mindste gram, hvad det er, vi bruger," siger projektleder Nabil Ben Chaabane.

Med den nye mærkningsordning vil kravene blive knap så rigide, og det giver bekymringer om udvanding af forbrugersikkerheden, siger Birgit Andersen fra Fødevareregion Øst, der står for øko-mærkning i København:

"Det siger jo ikke noget om, hvilke råvarer i restauranten der er de økologiske. Det, der er idéen med den nuværende ordning, er, at kunderne lige præcis ved, om den gulerod, de gnaver i, er økologisk eller ej. Men det tager man forhåbentlig højde for i den ordning, der bliver formuleret, så kunderne stadig bliver vejledt ordentligt," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00