Digitale medier suveræne til politisk mobilisering

SMS: Mobiltasterne gløder omkring Christiansborgs forhandlere. Men politikerne har endnu noget at lære. Af aktivisterne fra Ungdomshuset.
Foto: Gitte Lauritsen
Af Abelone Glahn, Amedia

At sende den rette SMS på det rette tidspunkt til de rette mennesker, uden at uvedkommende kan læse med, kan have en altafgørende betydning for et politisk tiltag. Det gælder såvel for politikere, der SMS'er til partifæller, som for autonome, der SMS'er til andre aktivister for at fortælle om besættelsen af et nyt hus.

De to specialestuderende ved IT-Universitetet Christie Stauning Andersen og Lotte Lund Larsen undersøgte i to en halv måned i foråret 2008 over 100 kæde-SMS'er, der blev sendt i forbindelse med aktioner for et nyt ungdomshus i København. Disse SMS-kæder var afgørende for dels at opnå at få et hus, dels for at kunne flytte rundt på tropperne, uden at politiet så at sige flyttede med. 

Kæde-SMS'erne var så organiserede, at det gang på gang lykkedes at overraske myndighederne og i øvrigt samle et utroligt stort antal støtter på ingen tid.

"Bevægelsen for at få et nyt ungdomshus kunne ikke have eksisteret uden denne form for mobilisering," siger de to kvinder, der fulgte aktivisternes "korrespondance" tæt på i månederne op til, at et nyt ungdomshus på Dortheavej blev besluttet.

Fakta
Om undersøgelsen
Christie Stauning Andersen og Lotte Lund Larsen præsenterede deres undersøgelse på en international konference for internetresearch, IR9.0, i oktober 08, og er nogle af de første, der har forsket i kæde-SMS-brug. Christie Stauning Andersen bliver færdig som cand.it. i denne måned og har sit eget firma, Netseeds, mens Lotte Lund Larsen arbejder som webkonsulent hos det Danske Spejderkorps.

Kilde: Altinget.dk

Koordinering, ikke planlægning
"
Kædebeskederne var at så vigtige, at hvis du fik en og sendte videre, var du automatisk en del af bevægelsen," fortæller de to.

Kæde-SMS'erne kunne dog ikke stå alene - både internet og mere traditionelle kampagnemidler som flyers og plakater blev taget i brug.

SMS rummer et både intelligent og enormt potentiale for mobilisering.

Christie Stauning Andersen og Lotte Lund Larsen
IT-Universitetet

Christie Stauning Andersen og Lotte Lund Larsen fremhæver over for Altinget.dk, at aktivisterne ikke planlagde via SMS'erne, men alene koordinerede.

Planlægningen foregik som regel ved fysiske møder, hvor man i øvrigt ikke kom uden først at have pillet batteriet ud af samtlige mobiltelefoner for at undgå sporing. Dagen blev fastsat, men tid og sted blev koordineret på selve dagen over SMS.

Seks typer SMS
De to studerende deler SMS'erne op i seks typer:

Den første er den akutte - a la "Ballade i Christiania centrum - politiet har skudt en hundehvalp og truet folk med pistoler. Kom støt op! Send den hurtigt videre". Aktivisterne kunne samle 50 mennesker på tyve minutter eller 200 på tre timer ved at bruge den akutte type besked.

Den anden kaldes den informative og giver besked om kollektive aktioner i fremtiden, og bliver normalt brugt sammen med andre platforme som internettet. For eksempel: "THEY BROKE OUR HEART - NOT OUR SPIRIT! Stor folkelig demo på 1-års dagen for rydningen af Jagtvej 69. 1.marts kl. 12 fra Nørrebrohallen og til Christiania til Røvhulspladsen hvor der vil være musik, gøgl og gadekage! Tag alle og deres bedsteforældre med! Kampen fortzætter! Send v.".

Den tredje handler om nyheder, som ikke går på mobilisering: Da det blev annonceret, at de unge kunne få et nyt hus på Dortheavej, kom der 12 kædebeskeder om samme emne på to dage. En af de første lød "Nyt ungdomshus på Dortheavej! Læs politiken.dk".

Den fjerde er en bekræftende og identitetsunderstøttende type, som har en mere symbolsk værdi og styrker relationerne mellem aktivisterne. En slags "Klap dig selv på skulderen"-SMS.

Den femte bruges til at regulere aktivisterne. Den er typisk advarende eller formanende og blev af og til sendt på engelsk for at være sikker på at ramme alle, som f.eks.: "Dont start riots tonight! We are a movement who sometimes use militant stradegy! Not a hooligan group! The political proces is still on! We will fight another day! Dont do something stupid, just for one night of riots and fun! Be smart! Take care. Spread the word"

Endelig er den sjette type glædesfyldt og fejrende: "Kom! - fredagsbar i Bumzen nu på fredag d. 4. april. Nulle & Verdensorkesteret spiller op til dans kl. 19:30 og Mekanisk sørger for bar, røverhistorier og syg stil.... - Det bli'r en fest!!".

Abonnement og netværkskendskab
Kendskabet til hinanden og især til hinandens mobilabonnementer var også afgørende: De, der havde et abonnement med fri SMS. holdt selvfølgelig mest for, så man ikke skulle tænke på omkostningerne ved at sende ud til flere hundrede ad gangen. Visse typer af mobiltelefoner kan oprette grupper i adressekartoteket, og aktivister med den type telefon blev også brugt særligt.

Udbredelsen af en SMS afhang desuden af kendskabet til de personlige netværk; man sendte ikke til hvem som helst, men til dem, der oppebar en vis troværdighed og som man vidste ville sende en besked videre.

"SMS rummer et både intelligent og enormt potentiale for mobilisering," siger Christie Stauning Andersen og Lotte Lund Larsen.

"De unges brug af de forskellige platforme typer på en hastigt gryende kultur af mobilisering på flere platforme. De unge var meget vidende om, hvordan de skulle bruge Facebook, webgrupper, flyers, Gmail - og var også meget bevidste om, hvor man kunne være anonym, og hvor man var sporbar. Vi fandt, at MySpace var af stor væsentlighed, og knap så meget Facebook. Men måden, ungdomshusaktivister mobiliserede sig på, eksisterer på baggrund af digitale medier og kan ikke eksistere uden digitale medier," konkluderer de to.

Dokumentation
Eksempel på den informative SMS:

"THEY BROKE OUR HEART - NOT OUR SPIRIT! Stor folkelig demo på 1-års dagen for rydningen af jagtvej 69. 1.marts kl. 12 fra Nørrebrohallen og til Christiania til Røvhulspladsen hvor der vil være musik, gøgl og gadekage! Tag alle og deres bedsteforældre med! Kampen fortzætter! Send v."


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00