Jønsson evaluerer partiernes valgkamp

KV09: Partiernes kampagnemaskiner tildeles karakterer af cand.comm. Rasmus Jønsson, der påpeger jævne såvel som fortrinlige præstationer.

Valgkampen sluttede i går klokken 9:00, da valgstederne åbnede. Rundtom i landets kommuner har de forskellige partiers valgmaskineri i ugevis kæmpet hårdt, for at profilere deres kadidater bedst muligt.

Cand.comm. Rasmus Jønsson har i en analyse vurderet partiernes kampagnemaskiner op til kommunal- og regionsvalgene 2009. Her tildeles partierne karakterer efter deres præstationer, der spænder fra den jævne præstation 4 til den fortrinlige præstation 10.

S, SF og DF præsterer fortrinligt
Ifølge Jønsson er det Socialdemokraternes kampagnemaskine, der har rummet flest nye tiltag i KV09 - blandt andet på grund af deres dør til dør-kampagne:

"I Danmark er der ikke forsket i effekterne af en sådan personliggjort kommunikation, men forskning fra USA viser, at for hver 14. gang, du besøger en sofavælger, giver det en stemme. Det er en succesrate, der langt overgår direkte mails, pjecer og balloner foran købmanden og debatindlæg i aviserne. Da der både er mange sofavælgere og tvivlere til kommunalvalget, er der ingen tvivl om, at den socialdemokratiske dør til dør-kampagne er en gevinst."

SF og DF fortjener, ifølge Jønsson, også ti-taller for deres kampagneamaskiner. Dansk Folkeparti har gennemført en klassisk kampagne med brug af velkendte kampagneelementer, hvilket Jønsson mener fungerer godt:

"Selvom Dansk Folkepartis annoncekampagne til regionsvalget ikke har fået lige så meget omtale som de provokerende annoncer, DF plejer at afsende, er der godt blikfang i DF´s filmplakat," påpeger han i sin analyse.

Også SF har med benhård central styring af de lokale kampagner formået at føre en fortrinlig valgkamp, mener Jønsson:

"Den overordnede strategi har været at få SF's profil ændret fra at være et protest-, brokke- og eliteparti til at fremstå som indflydelses-, løsnings- og folkeparti. Effekten af strategien ses tydeligt, og SF buldrer også frem i de fleste byer."

Én god præstation
"Ligegyldige Facebook-tiltag er ikke nok," skriver Jønsson i sin analyse af De Konservatives kampagnemaskine, som han mener skulle have trukket mere på de mange politiske profiler på Christiansborg.

Han mener ikke at De Konservative har fået nok ud af deres kampagnemaskine, som får karakteren 7. Partiet har under valgkampen ikke haft nok central styring og kant, "hvilket har betydet, at det er meget svært for vælgerne at huske, hvad partiet står for," forklarer Jønsson.

Tre jævne præstationer
Tidligere har Venstres politiske kommunikation imponeret Rasmus Jønsson, men op til dette kommunalvalg har partiet skuffet ham:

"Partiets KV09-kampagne har været uden fokus, central styring og nytænkning, og lige fra valgkampens begyndelse har Venstre haft en underlig defensiv tilgang til valget. Det parti med størst budget, organisation og flest medlemmer må kunne præstere bedre," siger han om Venstres indsats i valgkampen.

De Radikale roser han for som et af de eneste partier at have forsøgt at bruge de sociale medier som Facebook på en begavet måde. Alligevel tildeles partiets kampagnemaskine karakteren 4:

"KV09 har vist, at De Radikale er tydeligt mærket af nedgangen på den landspolitiske scene. Partiet har ført en forholdsvis anonym kampagne uden klare budskaber og med et noget slidt visuelt udtryk," skriver Jønsson i sin analyse og påpeger, at også Enhedslisten får et 4-tal for sin kampagenmaskine:

"Enhedslisten har op til KV09 forsøgt sig med en mere højpandet kampagne, bygget op om finurlige punch-lines og et visuelt mere moderne udtryk end tidligere," skriver Rasmus Jønsson, der dog mener, at partiet med denne kampagne mister deres udtryk som den kompromisløs vagthund, der holder et skarpt øje med magthaverne.

Læs hele Rasmus Jønssons analyse på Altinget | Christiansborg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Jønsson

Særlig rådgiver, miljøminister Magnus Heunicke (S)
cand.comm. (Roskilde Uni. 2001)

0:000:00