Efter Femern kommer Kattegat

KATTEGAT-FORBINDELSE: En bro over Kattegat kan meget vel blive det næste store trafikprojekt efter Femern-forbindelsen. S, SF, DF og V er alle positive, så længe der er fornuft i økonomien.

Aftalerne om Femern-forbindelsen er snart på plads, og nu vender trafikordførerne blikket mod Kattegat. En fastforbindelse over Kattegat kan meget vel blive næste store investering, og flere ordførere drømmer om, at byggeriet kan gå i gang, så snart Femern-forbindelsen står klar i 2020.

Mange partier er positive over for Kattegat-projektet, men økonomien er en afgørende udfordring - for det er dyrt at bygge verdens måske længste bro.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) lover, at Venstre senest i 2013 vil træffe beslutning om en Kattegat-forbindelse. Senest i 2013 foreligger nemlig den undersøgelse, der skal danne grundlag for beslutningen.

"Vi er meget positive over for visionen. Infrastrukturen skal bidrage til at binde Danmark bedre sammen. En fast forbindelse over Kattegat kan bidrage til at skabe merværdi, men inden vi kan træffe en beslutning, er vi nødt til at være på stensikker grund med hensyn til økonomien," siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer:

Fakta

Udgifterne til en fast forbindelse over Kattegat svarer nogenlunde til udgifterne til Storebæltsforbindelsen plus Øresundsforbindelsen og den kommende Femern Bælt forbindelse tilsammen.

Den billigste løsning tværs over Samsø er beregnet til at koste ca. 100 mia. kr. i anlægsudgifter. En linieføring syd om Samsø vil koste ca. 116 mia. kr. i anlægsudgifter, mens en linieføring over Sjællands Odde til Mols vil koste ca. 137 mia. kr. i anlægsudgifter.

Hvis broens økonomi skal hænge sammen, skal broen have et statstilskud på ca. 50 mia. kr. fra finansloven for den billigste løsning, hvilket svarer til omkring halvdelen af anlægsudgifterne.


Kilde: Transportministeriet

"Men meget tyder på, at der er en fornuftig økonomi i det. Vi ved det bare ikke endnu."

Regeringen er i gang med en samlet strategisk analyse, der skal vurdere økonomien, de miljømæssige konsekvenser og se på den samlede infrastruktur i forhold til de øvrige trafikprojekter, der er sat i søen eller er på tegnebrættet. En eventuel Kattegatbro vil på linje med Femern og Storebælt-forbindelsen være delvist brugerfinansieret.

Jeg har hele tiden sagt, at når vi er færdige på Femern (i 2020 -red), hvorfor så ikke flytte udstyr og mandskab op til Kattegat og gå i gang der. Man kan bruge samme konstruktioner og teknologi. De to forbindelser minder jo meget om hinanden. Der tror jeg, at vi kan spare nogle milliarder.

Kim Christiansen (DF)
Trafikordfører

"Med to faste forbindelser har vi også en forsyningssikkerhed, hvis den ene lukker ned af en eller anden grund. Det vil også give et stort løft for den kollektive trafik," siger Kristian Pihl Lorentzen.

SF: Andre projekter kommer først
Projektet er ind til videre anslået til at koste over 100 milliarder kroner, og det er da også den store investering, som alle partier peger på som den største forhindring for at realisere ideen.

Selvom SF er positive, vil partiet alligevel afvente den endelige undersøgelse, inden beslutningen endeligt træffes.

"Danmark er for lille et land til at lave for store fejl til 100 milliarder," siger trafikordfører Anne Baastrup (SF).

Hun minder om, at der er andre projekter, som bør have forrang. Blandt andet den timemodel, der blev indgået i 2009 i forbindelse med aftale om grøn transportpolitik. Her besluttede man i et forlig at arbejde for, at der kun skulle være en time i tog mellem de store byer.

"Det må have første prioritet," siger Anne Baastrup.

Men Anne Baastrup vil også afvente Transportministeriets analyse af, hvorvidt det bedre kan betale sig at lave en forbindelse mellem Bogense på Fyn og Juelsminde i Jylland frem for et kæmpeprojekt over Kattegat. Alligevel er hun positiv over for ideen om en Kattegat-forbindelse, selvom hun samtidig er bekymret for, at det kan gå ud over udviklingen i resten af Jylland. Derfor opfordrer hun til "eftertænksomhed."

"Lige nu er vi i gang med verdens største sænketunnel. Skal vi ikke lige blive færdig med den, før vi kaster os ud i verdens største bro?" siger Anne Baastrup.

S: Kattegat bliver det næste
Men det mener trafikordfører for Socialdemokraterne ikke nødvendigvis, at man behøver. Partiet afventer dog ligesom andre partier den endelige undersøgelse, der skal afgøre de økonomiske og miljømæssige udfordringer, men umiddelbart mener trafikordfører Magnus Heunicke (S), at der er "kæmpegevinster" for samfundet ved at bygge en bro over Kattegat.

"Vi er tilhænger af det. Vi skal sætte det i gang, for det vil helt sikkert betyde utrolig meget, at vi knytter Danmark sammen. Hele samfundet bliver rigere, hvis der bliver vækst, så det er det næste, vi skal i gang med" siger Magnus Heunicke, som vil træffe en endelig beslutning i næste valgperiode.

DF: En kattegat-bro er fremtiden
DF har også hele vejen igennem været positive over for Kattegat-ideen, og trafikordfører Kim Christiansen tror stadig på, at en Kattegat-forbindelse er "fremtiden," fordi det vil styrke sammenhængskraften i landet, hvis Jylland og Sjælland bliver bundet sammen.

"Vi kan ikke blive ved med at udbygge motorvejene på Fyn, for på et tidspunkt bliver Storebælts-broen en flaskehals og på samme måde er området omkring Vejlefjord en flaskehals. Derfor vil det være godt, hvis man kan flytte noget af trafikken til kattegatforbindelse," siger Kim Christiansen.

DF har dog endnu ikke taget endelig stilling, men afventer ligesom de andre partier den endelige undersøgelse. Ligesom Magnus Heunicke tidligere har pointeret, så mener også Kim Christiansen, at der kunne være en god synergi-effekt ved at overføre materiel fra Femern-forbindelsen til Kattegat-forbindelsen.

"Jeg har hele tiden sagt, at når vi er færdige på Femern (i 2020 -red), hvorfor så ikke flytte udstyr og mandskab op til Kattegat og gå i gang der. Man kan bruge samme konstruktioner og teknologi. De to forbindelser minder jo meget om hinanden. Der tror jeg, at vi kan spare nogle milliarder," siger Kim Christiansen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)









0:000:00