Debat

Arla: Der mangler sund fornuft i sundhedsdebatten

REPLIK: Når vi debatterer sundhed, skal vi for forbrugernes skyld sikre, at debatten vejleder og ikke vildleder. Vi skal alle bidrage til, at den information, der rammer forbrugeren, er korrekt, skriver Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør i Arla Danmark, i et modsvar til Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Der en gruppe af forbrugere, der dyrker hård motion, der efterspørger proteinrige produkter, og det er dem, vi har lavet en produktserie til, skriver Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Der en gruppe af forbrugere, der dyrker hård motion, der efterspørger proteinrige produkter, og det er dem, vi har lavet en produktserie til, skriver Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Bjørn Strøm
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Bernhard Knudsen
Landedirektør i Arla Danmark

25. juni bragte Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk, en kritik på Altinget.dk af vores serie af proteinrige produkter. 

Anja Phillip retter sin kritik mod vores markedsføring af vores proteinrige produkter til sportsfolk ud fra påstanden om, at vi angiveligt holder liv i myten om, at vi har brug for at få ekstra protein ud over det, vi får fra sund og varieret kost. Kritikken rammer dog skævt. For præmissen er ikke rigtig.

Skulle vi ikke få nogle nuancer ind i debatten?
For et par måneder siden kickstartede vi en samtale, hvor vi opfordrer til at få den sunde fornuft tilbage i debatten om sundt og knap så sundt – og at sætte spørgsmålstegn ved informationer, der kommer fra os og alle andre, der gerne vil sælge forbrugerne et produkt, et godt råd eller en holdning.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Og jeg er egentlig glad for at blive efterprøvet. For kun på den måde kan vi få en kvalificeret debat.

I Danmark får langt de fleste dækket deres proteinbehov. Det vil sige, at der generelt set ikke eksisterer et øget behov for protein.

Hver anden dansker er forvirret over de mange modsatrettede råd i sundhedsdebatten og er kommet i tvivl om, hvad der er sundt, og hvad der er sandt.

Jakob Bernhard Knudsen
Landedirektør i Arla Danmark

Så langt så godt. Men samtidig er der en gruppe af forbrugere, der dyrker hård motion og samtidig efterspørger proteinrige produkter som led i deres ønske om at opbygge og opretholde muskelmassen.

Dem har vi lavet en produktserie til. Vores proteinrige produkter går under navnet Arla Protein og er udviklet i samarbejde med Team Danmark.

Det vil sige, at produkterne også følger de ernæringsmæssige retningslinjer fra Team Danmark.

Danskeren farer vild i sundhedsdebatten
Misforstå mig ikke. Jeg er glad for, at Forbrugerrådet Tænk kaster sig aktivt ind i debatten om sundhed. Og jeg vil faktisk gerne, at vi i Arla bliver kigget efter i sømmene – både når det gælder produkter og holdninger – men jeg ser også gerne, at vi samtidig løfter debatten.

For selvom vi er de store, er debatten om sundhed langt større end Arla og vores udvalg af produkter til specifikke målgrupper.

Hver anden dansker er forvirret over de mange modsatrettede råd i sundhedsdebatten og er kommet i tvivl om, hvad der er sundt, og hvad der er sandt.

Det viser en undersøgelse, vi har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Det er et uhyre højt tal, og udfordringen skriger til himlen.

I fælleskab skal vi højne sundhedsdebattens niveau
Der er behov for at hjælpe forbrugerne med at navigere i junglen af sundhedsråd og at skelne fup fra fakta. For hvis vi ikke aktivt gør noget, kommer følelser og mavefornemmelse til at overskygge fakta og evidens.

Og det er lige præcis her, at jeg er glad for, at Forbrugerrådet Tænk blander sig i den offentlige debat. For det er nødvendigt at løfte i flok, hvis vi skal hjælpe forbrugerne med at navigere gennem informationshavet.

Det kræver en fælles indsats på tværs af medier, myndigheder, organisationer, forskere, politikere og producenter at skabe en forandring.

Så jeg ser frem til at fortsætte debatten med Forbrugerrådet Tænk – og jeg håber også, at flere aktører vil blande sig.

For Arla ejer jo ikke facit for, hvordan vi læser udfordringen med at mindske sundhedsforvirringen. Men vi er klar til at løfte vores del af ansvaret. Og vi er klar på at blive klogere undervejs.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Bernhard Knudsen

Senior Vice President, Commercial Operations Europe, Arla Foods
HA (CBS 1991), cand.merc. (1993)

0:000:00