Autobranchen om dieselbiler: Skammeligt, at politikere ignorerer fakta

DEBAT: Det giver ikke mening at fjerne alle dieselbiler fra vejene i København og andre store byer, sådan som politikere på tværs af partier foreslår. Dieselbilerne udgør ikke et problem og er endda mere klimavenlige end benzinbilerne, skriver Gitte Seeberg.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, AutoBranchen Danmark

Debatten om klima og miljø er med rette rykket helt op i toppen af danskernes politiske prioriteringsliste.

Danmark har fået det grønneste forståelsespapir nogensinde. Regeringens støttepartier presser på for at levere grønne resultater allerede i den første finanslov, mens alle vigtige partier i oppositionen har tilsluttet sig den historiske 70-procentsmålsætning. Det lover godt for fremtiden, men hvis Mette Frederiksens regering skal lykkes, må vi bede om, at løsningerne er baseret på fakta.

Der er særligt et område, hvor fakta ignoreres konsekvent: dieselbiler.

Dieselbiler som partikelskurken
Under C40-klimatopmødet i København blev dieselbilen igen udråbt som partikelskurken. Enhedslistens miljø- og teknikborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen, foreslog igen at få bilerne helt ud af byen af hensyn til partikelforureningen, og hun nævnte direkte dieselbilerne uden at differentiere mellem de gamle og nye.

Hendes kollega i borgrepræsentationen Astrid Aller (SF) påstår desuden, at dieselbiler er skyld i ”en stor del” af de dødsfald i København, der skyldes partikelforurening. Derfor vil hun forbyde alle dieselbiler i København i 2023.

Under samme topmøde slog Ida Auken fra Radikale Venstre igen på tromme for at forhindre biler fra før 2011 (euro 1-4 biler) i at køre ind i de større byer allerede fra nytår.

Forslaget skal nedbringe partikelforureningen i de største byer markant. Det forslag vil ramme mange mennesker og virksomheder hårdt økonomisk med få måneders varsel. Det er kort sagt urimeligt – især når bilernes rolle i partikelforureningen overdrives markant.  

Dieselbiler gøres værre, end de er
Drivkraft Danmark slår i deres energistatistik fra 2019 fast, at kun tre procent af den danske partikelforurening kommer fra biler, busser og lastbiler tilsammen. Tilsvarende skriver Københavns Kommune på deres hjemmeside, at 95 procent af partikelforureningen i byen bliver blæst til København fra for eksempel skibe, landbrug og kraftværker. De lokale faktorer, for eksempel brændeovne, biler og arbejdsmaskiner står altså tilsammen for omtrent fem procent.

Betyder det, at vi ikke skal tage partikelforurening alvorligt? Bestemt ikke. AutoBranchen Danmark støtter forslaget fra de fire største byers borgmestre om at fjerne de ældste dieselbiler fra de større byer. Det er nemlig de biler, som bidrager negativt til luftkvaliteten. De fire borgmestres forslag tager netop højde for forskellen mellem gamle og nye dieselbiler og tilbyder en rimelig tidshorisont.

Teknologisk Institut har endda konkluderet, at mængden af partikler i en Peugeot 308 Diesels udstødning er 35 procent lavere end i testområdet i og omkring Aarhus.

Desværre mangler den nuance flere steder i den politiske debat. Dieselbiler er i nogle politikeres optik stadig en dieselhakker med en sort røgsky stående ud fra udstødningen, som vi kendte det fra 1980’erne. Det er bare ikke den fulde sandhed her i 2019, hvor der faktisk er sket rigtigt meget med især de nye dieselbiler.

Mere klimavenlige end benzinbilerne
Det er skammeligt at opleve politikere på tværs af partier love borgerne, at hvis vi bare fjerner (diesel)bilerne, så forsvinder næsten hele partikelforureningen, når førnævnte opgørelser viser, at biler, busser og lastbiler står for under tre procent af den danske partikelforurening.

Jeg håber, at de fire borgmestres forslag kommer igennem. Det vil fjerne de gamle dieselbilers kedelige bidrag til partikelforureningen. I AutoBranchen Danmark håber vi, at Christiansborg vil supplere med en væsentlig højere skrotpræmie til gamle dieselbiler, så bilerne fjernes helt fra trafikken. Men at fjerne alle dieselbiler fra vejene i København og de andre store byer giver ganske enkelt ikke mening. For de udgør ikke et problem og er endda mere klimavenlige end benzinbilerne.

Men dieselbiler løser ikke alene partikelproblemet. Nu er det op til politikerne at mindske de resterende 95 procents partikelforurening i Danmark.

Forrige artikel  Miljøorganisationer til Nordisk Råd: Indfør afgift på flybrændstof i Norden Miljøorganisationer til Nordisk Råd: Indfør afgift på flybrændstof i Norden Næste artikel Forsker: Handicapområdet er ramt af politisk dødvande Forsker: Handicapområdet er ramt af politisk dødvande
Hummelgaard erkender: Vi kommer ikke til at hæve dagpengesatsen

Hummelgaard erkender: Vi kommer ikke til at hæve dagpengesatsen

FLEXICURITY: Regeringen anerkender problem med udhuling af dagpenge, men mangler politisk opbakning til at hæve ydelsen. Beskæftigelsesministeren kalder boom i lønforsikringer en "pragmatisk og forståelig" måde at håndtere udfordringen på.