Bred aftale kan sende 850 millioner kroner mod udvikling af Power to X

Et bredt flertal er enige om at skyde op til 850 millioner kroner fra statskassen i danske Power-to-X-projekter, hvis de kan blive en del af den europæiske brintsatsning. Produktionen af grøn brint har et kæmpe potentiale, siger Dan Jørgensen (S).

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Regeringen og et bredt politisk flertal i Folketinger er enige om at afsætte 850 millioner kroner til udviklingen af danske Power-to-X-teknologier.

Pengene vil blive udmøntet til projekter, der kommer gennem nåleøjet og bliver udpeget til at indgå i EU’s store brintsatning, der skal gøre det muligt i stor skala at omdanne grøn strøm til brint og andre bæredygtige brændstoffer, der kan bruges i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.

Erhvervslivet har længe råbt på, at vi politisk skal bakke op om Power to X med konkret handling. Og det gør vi med den her aftale, selv om vi stadigvæk mangler en overordnet strategi for området.

Tommy Ahlers (V)
Klimaordfører

Det oplyser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en pressemeddelelse.

Foruden S-regeringen er Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er en del af aftalen.

”Produktion af grøn brint har et kæmpe potentiale, både for at skabe CO2-reduktioner og for at blive Danmarks næste grønne erhvervseventyr. Med en fælles, europæisk indsats kan vi for alvor få teknologien op i skala og ned i pris og sætte fart på den grønne omstilling af for eksempel skibs- og luftfarten, der ikke umiddelbart kan elektrificeres direkte,” siger klimaminister Dan Jørgensen i pressemeddelelsen.

Mangler overordnet strategi
Fordelen ved at indgå i et af EU’s store udviklingsprojekter, der skal komme hele Europa til gavn, er, at det bliver lettere at give statsstøtte. Det skyldes, at EU har udvalgt det til et område, der kræver særlige tiltag for at komme op at køre før den bliver billigere og kan fungere på normale markedsvilkår.

”Erhvervslivet har længe råbt på, at vi politisk skal bakke op om Power to X med konkret handling. Og det gør vi med den her aftale, selv om vi stadigvæk mangler en overordnet strategi for området,” udtaler Venstres klimaordfører Tommy Ahlers i pressemeddelelsen.

Hos Dansk Industri er man glade for en hjælpende hånd fra staten og EU.

”Hvis vi skal nå vores klimamål, og hvis danske virksomheder generelt skal blive centrale i udviklingen og eksporten af grønne løsninger, så er denne aftale en stor hjælp. Det er et kæmpe behov for grønne brændstoffer i de sektorer, hvor direkte elektrificering er svær at gennemføre – for eksempel i den tunge vejtransport, fly- og skibstrafikken samt dele af den tunge industri,” siger politisk direktør i DI Emil Fannikke Kiær.

Parløb mellem politikere og industri
Også i energibranchen er man glade for aftale, selvom man understreger, at det kan vise sig, at der er brug for flere tiltag og yderligere finansiering, såfremt alle 10 foreslåede danske projekter kommer gennem det europæiske nåleøje.

Et fælleseuropæisk projekt om grøn brint
  • Europa-Kommissionen giver via IPCEI mulighed for statsstøtte til vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse (Important Projects of Common European Interest).
  • Når et projekt bliver godkendt til støtte via IPCEI, er rammerne for statsstøtte mere fleksible end de normalt ville være.
  • Det er en forudsætning for deltagelse, at der både tildeles statsstøttemidler, samt at de deltagende virksomheder også bidrager med finansiering selv.
  • Projekterne kan spænde over hele værdikæden for brint og PtX-produkter: Fra produktion (elektrolyseanlæg) til lagring, transport og distribution (rør, tankstationer, lagringsteknologier, mv.) samt anvendelse i diverse sektorer (fx tung transport og industri).
  • Ifølge EnergiWatch er seks projekter indstillet til at modtage statsstøtte fra den nye danske pulje. Disse inkluderer det Ørsted-ledede Green Fuels for Denmark, der vil etablere elektrolyseanlæg på 1,3 GW ved Avedøre Holme, CIP's grønne ammoniakprojekt i Esbjerg, Greenlab Skive, Reintegrates nordjyske metanol/CCU-anlæg, Everfuels projekt om at lave grøn brint til raffinaderiet i Esbjerg og Ballards projekt Blue Seal.
  • Foruden Danmark har 21 andre EU-lande samt Norge meldt deres deltagelse i dette IPCEI (fælleseuropæisk projekt om grøn brint). 

Kilde: kefm.dk og EnergiWatch

”Danske virksomheder står på spring med ambitiøse projekter, og med aftalen i dag har regeringen og Folketingets partier vist politisk lydhørhed. Jeg tror på, at dette er starten på et parløb med PTX-industrien og det politiske Danmark om at sikre succes – af hensyn til klimaet og til muligheden for at skabe endnu flere grønne job,” siger Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi, i en pressemeddelelse.

Projekter udvælges senere
De 850 millioner kroner i den nye aftale skal forstås som et loft til at understøtte danske projekters deltagelse i EU-projektet. 

610 millioner kroner af finansieringen er nye midler, mens 240 millioner kroner er penge, som oprindelig var sat af til andre formål men nu målrettes udviklingen af grønne brændstoffer.

Det er midler fra blandt andet coronareserven på finansloven, fra forskningsreserven, Eksportpakke 2 og puljen til grundbeløbets ophør på decentrale fjernvarmeværker.

De danske projekter, der nu er i spil til at deltage i IPCEI, indgår i et udskilningsløb. Hvilke projekter, der udvælges, bliver afgjort senere på året.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

Tommy Ahlers

Bestyrelsesmedlem, Concito, iværksætter, fhv. MF og uddannelses- og forskningsminister (V)
cand.jur. (Københavns Uni. 2001)

0:000:00