Debat

Bondam: LA bag absurd "bilreklame" med absurd timing

DEBAT: Danmark har brug for mere effektiv, bæredygtig og aktiv mobilitet – ikke flere biler og større veje. Derfor er det trist at se LA's billboards, som i disse dage hænger i København med teksten ”Ingen kæmper hårdere for billigere biler", skriver Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet (se LA's kampagnetekst nederst i indlægget).

Foto: /Cyklistforbundet
Katja Holm
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

I tirsdags offentliggjorde transportminister Ole Birk Olesens (LA) ekspertgruppe Mobilitet for Fremtiden deres længe ventede rapport. Der er al mulig grund til at hæfte sig ved flere af de indsigtsfulde konklusioner, som eksperterne drager frem. Og der er endnu mere grund til at notere sig de efterfølgende politiske konklusioner - ikke mindst fra den ansvarlige minister.

Ekspertgruppen forventer - med udgangspunkt i grundige, velunderbyggede og detaljerede beregninger - en voldsom vækst i trafikken og en markant større trængsel på vejene i perioden 2015-2030.

Vi kan se frem til, at personbiltrafikken om sølle 12 år vil være steget med 16 procent. Vi kan se frem til, at danskerne i gennemsnit vil tilbringe 61 procent mere tid i trængslen. Og vi kan se frem til, at indbyggerne i landets fire største byer vil opleve en astronomisk stigning på hele 149 procent i den tid, der bruges i trængsel. Jeg gentager: En stigning på 149 procent i den tid, som århusianerne, odenseanerne, ålborgenserne og københavnerne sidder og triller tommelfingre i en bilkø.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det er helt absurde tal at lægge ører til. Det er for det første et helt og aldeles gennemført – og uklædeligt - spild af tid og ineffektivitet, som det danske samfund her præsterer. Det er for det andet om noget et wake-up call til os danskere om vigtigheden af de valg, som vi træffer i dag og i fremtiden i forhold til, hvordan vi vil transportere os selv.

Ingen grund til at hade biler
Det er i den grad værd at bide mærke i, at ekspertgruppen og det med syvtommersøm slog fast, at cyklen og højklasset kollektiv transport er en afgørende del af løsningen på den enorme og stigende trængsel i de større byer i Danmark. Ekspertgruppen slår også et kraftigt slag for mere skinnebåren trafik, delebiler, samkørsel med mere.

Lavere registreringsafgift fører til flere biler og flere unge, der vælger kollektiv trafik og cyklen fra. Hvis den aktive transport vælges fra, vil det få enorme samfundsøkonomiske konsekvenser på folkesundhedskontoen.

Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

Det er samtidig meget betryggende, at de seneste års helt hysteriske hype omkring selvkørende og førerløse biler nu er erstattet af en mere nøgtern og realistisk tilgang - inklusiv en erkendelse af, at automatiseringen vil føre til stigende trafik og markant større trængsel.

På den baggrund er det højst besynderligt at høre transportministeren præsentere sin konklusion på eksperternes beregninger: ”I fremtiden er der ingen grund til at hade biler. Så lad os udvide vejene."

For det første er der ingen, der hader biler. I hvert tilfælde ikke os i Cyklistforbundet. For det andet burde det nu være klart, at vi ikke bare kan bygge os ud af trængslen med endnu flere veje; ikke mindst i byerne, hvor kampen om pladsen vitterlig er afgørende.

LA's absurde reklame
I en Twitter-dialog efter konferencen spurgte transportminister Ole Birk Olesen: ’Ønsker Cyklistforbundet at fastholde en høj registreringsafgift på biler?’

Svaret er, at vi i Cyklistforbundet ønsker mere aktiv mobilitet. Vi ønsker byer med plads til meget andet end trængsel. Lavere registreringsafgift fører til flere biler og flere unge, der vælger kollektiv trafik og cyklen fra. Hvis den aktive transport vælges fra, vil det få enorme samfundsøkonomiske konsekvenser på folkesundhedskontoen. Hvis registreringsafgiften sænkes, vil det koste det danske samfund penge – penge, som kunne være brugt bedre.

Derfor er det trist at se de meget store billboards (se fotoet herunder), som i disse dage hænger i de københavnske gader med teksten ”Ingen kæmper hårdere for billigere biler. Indtil nu er en VW Passat blevet 104.800 kroner billigere”. Afsenderen er Liberal Alliance.

Billedet er fra Klaus Bondams Twitter-profil

Det er trist, fordi det er en absurd reklame med en absurd timing i en situation, hvor det rigtige spørgsmål burde lyde: Er det flere biler, der holder i kø på vejene, som vi vil have i vores byer? Jeg tror det ikke. Danmark, danskerne og danske virksomheder har brug for mere effektiv, bæredygtig og aktiv mobilitet. Lige præcis det viser ekspertgruppens rapport os med al tydelighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Klaus Bondam

Direktør for krydstogtnetværkene CruiseCopenhagen og Cruise Baltic i Wonderful Copenhagen, fhv. borgmester for teknik- og miljø og beskæftigelse- og integration (R), Københavns Kommune
skuespiller (Skuespillerskolen ved Odense Teater 1992), toldbetjent (Distriktstoldkammer 1 1985), EDB-assistent (Købmandsskolen 1983)

0:000:00