Danske Medier til Netavisen Pio: Private medier skal ikke underkastes særregler

REPLIK: Netavisen Pio vil have indsigt i mediechefers lønninger og interesser. Det kan skade private medier, som kæmper om de bedste ledere, skriver Thomas Rønnow fra Danske Medier.

Af Thomas Rønnow
Viceadministrerende direktør, Danske Mediers Arbejdsgiverforening

Jens Jonatan Steen, der tilsyneladende er blandt de efterladte socialdemokratiske kommunikatører uden en ny fin titel i den offentlige forvaltning, bringer i sit indlæg 26. november i Altinget en gammel, socialdemokratisk traver på banen:

Offentliggørelse af mediechefernes lønninger og interesser.

De danske medier er underlagt et presseetisk regelsæt, der sætter en ramme for både ordentlig journalistik og parternes klageadgang i en eventuel sag. Og det virker.

De danske medier leverer en nyhedsdækning med en meget høj kvalitet. Fake news er ikke et generelt problem i de danske medier, og antallet af sager, hvor Pressenævnet udtaler kritik, er lavt i forhold til den store mængde af redaktionelt stof, som medierne dagligt producerer og offentliggør. De danske medier gør det godt.

Løn er et privat forhold
En stor del af medierne i Danmark er privatejede og er derfor underlagt samme oplysningsforpligtelser som øvrige danske virksomheder, herunder selskabslovgivningens regler om offentliggørelse af direktionens lønforhold. Det overholder mediebranchen naturligvis.

Yderligere krav om offentliggørelse af mediechefernes lønninger risikerer at skade medievirksomhederne, når de skal konkurrere med det øvrige erhvervsliv om de bedste ledere.

Læs Netavisen Pios debatindlæg

Herudover er løn et privat forhold. Hvorfor skal en ansat medarbejder tvinges til at oplyse sin løn og øvrige interesser, blot fordi vedkommende er ansat i en medievirksomhed?

En stilling i en medievirksomhed kan naturligvis ikke sammenlignes med en folkevalgt politikers position i samfundet, som Jens Jonatan Steen procederer for.

Årsag til flere regler er vanskeligt at se
Det er i øvrigt meget vanskeligt at se, at mediestøtten skulle begrunde, at medievirksomheder skal være omfattet af yderligere offentliggørelsesregler og hvervsregistre.

Det samme bør i givet fald gælde alle andre virksomheder, der modtager offentlig støtte af den ene eller anden karakter og størrelse.

Jens Jonatan Steen repræsenterer selv en udgivelse, der historisk har haft svært ved at varedeklarere sine sponsoraftaler med fagbevægelsen.

Måske skulle Jens Jonatan Steen derfor starte med at se indad, i stedet for at søge at binde mediebranchen med yderligere unødvendig lovgivning.

Forrige artikel Socialrådgivere: Børnefattigdom er skabt af politikerne – ikke udlændinge Socialrådgivere: Børnefattigdom er skabt af politikerne – ikke udlændinge Næste artikel Alternativet til minister: Nu har du chancen for at gøre landbrugsstøtten grønnere Alternativet til minister: Nu har du chancen for at gøre landbrugsstøtten grønnere