Debat

Danske Skoleelever: Kære regering, kom nu ind i kampen for de muslimske elever

Antallet af folkeskoler hvor over 30 procent af eleverne har ikkevestlig herkomst er på samme niveau, som da Socialdemokratiet lancerede sine ambitioner på området for tre år siden. Det er ikke godt nok, skriver formand for Danske Skoleelever, Mille Borgen Mikkelsen.

En mere ligelig fordeling af elever med en udfordret social baggrund en løsning på karaktererne, mens en retfærdig fordeling af tosprogede elever er en løsning på integrationsudfordringerne, skriver Mille Borgen Mikkelsen.
En mere ligelig fordeling af elever med en udfordret social baggrund en løsning på karaktererne, mens en retfærdig fordeling af tosprogede elever er en løsning på integrationsudfordringerne, skriver Mille Borgen Mikkelsen.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Allerede i sommeren 2017 slog Mette Frederiksen (S) fast, at Socialdemokratiet ønskede at lukke de muslimske friskoler. I Danske Skoleelever er vi enige. Ikke fordi skolerne har muslimske værdier, men fordi elevsammensætningen på skolerne modarbejder integrationen.

Det er i grundskolen, vi mødes på tværs af økonomisk, social og etnisk baggrund. Fet er her, vi lærer værdien af forskellighed, og hvor nydanskerens datter møder den etniske danskers søn. Den diversitet er desværre voldsomt udfordret på for mange folkeskoler, såvel som fri- og privatskoler.

I Danske Skoleelever mener vi, at man skal tage et opgør med de opdelte skoler. På trods af at en stor del af svaret ligger i boligpolitik, så kan og skal vi gøre noget nu i grundskolen. Desværre nøler regeringen, og lever i øjeblikket i ikke op til sine valgløfter.

Regeringen har svigtet de muslimske elever

Helt tilbage i 2018 skrev skrev Socialdemokratiet, at ingen boligområder, skoler eller uddannelsesinstitutioner i fremtiden bør have mere end 30 procent ikkevestlige indvandrere eller efterkommere - og i 2019 bekræftede man igen målsætningen i forståelsespapiret. Men i løbet af de sidste tre år er antallet af folkeskoler med over 30 procent elever med ikkevestlig herkomst på samme niveau, som da Socialdemokratiet lancerede sin ambition. Det er ikke godt nok!

Samtidig ved vi, at elever på skoler med en høj koncentration af tosprogede desværre får lavere karakterer, end på skoler uden en særligt høj koncentration. Svaret på det ligger selvfølgelig også på generel social baggrund, ikke bare etnicitet. Derfor er det vigtigt at sikre en elevfordeling i grundskolen, som både tager højde for andelen af tosprogede og andelen af elever, der for eksempel kommer fra lavindkomstfamilier eller uddannelsesfremmede hjem.

Med andre ord er en mere ligelig fordeling af elever med en udfordret social baggrund en løsning på karaktererne, mens en retfærdig fordeling af tosprogede elever er en løsning på integrationsudfordringerne. Kampen mod de etnisk opdelte skoler er altså først og sidst en kamp for vores muslimske klassekammerater, der desværre alt for ofte har ringere vilkår end de fleste af os etnisk danske elever.

Så kære regering; nu er der gået tre år, hvor I har svigtet de muslimske elever. Hvornår får I indført det 30-procents-loft?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00