Kommentar af 
Emil Samaras Eriksen

Det eneste våben mod koranafbrændinger er solidaritet

Højreekstremismens had forsvinder ikke af forbud. Lovgivning kan være brugbart, men ofte er det symbolpolitik. Det eneste våben mod koranafbrændinger er derfor solidaritet, skriver medlem af Rød-Grøn Ungdom, Emil Samaras Eriksen.

Over en shawarma lærte Emil Samaras Eriksen, medlem for Rød-Grøn Ungdom, hvorfor koranafbrændingerne er så betændte i dagens Danmark.
Over en shawarma lærte Emil Samaras Eriksen, medlem for Rød-Grøn Ungdom, hvorfor koranafbrændingerne er så betændte i dagens Danmark.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Emil Samaras Eriksen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Rasmus Paludans koranafbrændinger har tændt vreden i verden, og sidste år i Sverige eskalerede ilden og opslugte lokale busser, gadehjørner og en enkelt skole, som fik flammer at smage. Volden, der altid havde været til stede i de udsatte forstadskvarterer, voksede til et hidtil uset niveau.

Venstrefløjen står med den svære opgave at stå i solidaritet med skandinaviske muslimer, men koranafbrændingerne har kompliceret snakken.

Det lærte jeg for alvor over en shawarma på Danmarks første og bedste shawarmaspot, hvor min muslimske veninde fortalte om den smerte, koranafbrændinger kan føre til.

Hvordan det kan såre, at ens helligste bliver hånet.

Stening og koraner i brand

Snakken blev startet af en slags flaskepost fra helvede, afsendt fra en række mellemøstlige diktaturer: et venligt notat til den danske stat om ikke at krænke med koranafbrændinger, samtidig med at de selv stener homoseksuelle og alle, som overtræder deres blasfemilove.

Jeg og mange andre venstreorienterede svarede prompte: ikke en tomme skulle de udenlandske fundamentalist-stater have.

Vi må afvise højrefløjen og socialdemokraternes usmagelige hetz mod danske muslimer, hvor alle slags mennesker skal føle sig trygge og respekterede, fri fra frygt for at blive udskammet offentligt.

Emil Samaras Eriksen
Medlem af Rød-Grøn Ungdom

For hvis de først kan diktere dansk indenrigspolitik, så står vi i samme situation som Sverige, hvor Erdogan og den ekstreme højrefløj arm i arm krævede deportationer af svensk-kurdiske borgere til Tyrkiet, med tortur og fængsling til følge. Den slags krav skal vi ikke bøje os over for.

Men jeg forstår virkelig godt, at særligt mange af landets muslimer reagerede anderledes på sagen om koranbrændinger. For man kan jo godt ønske sig et forbud mod en slags had, uagtet afsenderen.

Det er fristende at tænke, at hvis vi vælger at afskaffe koranafbrændinger nu, så sender vi et sundt signal til danske muslimer. Til gengæld sælger vi ud til diktaturstater.

For selv et forbud i god tro vil uundgåeligt tolkes som en de-facto-overgivelse til deres krav.

Og højreekstremismens had forsvinder ikke af forbud. Uagtet hvad der står i loven, kan Paludan og hans venner i partierne provokere – og når det er tilfældet, så viser venstrefløjen ikke tilstrækkelig modstand ved at foreslå mere forknudret, “ansvarliggørende” lovgivning.

Vi viser i stedet modstand på gaden, i forsamlinger, til demonstrationer, i protest mod hadet. 

Rette til egen levevis

Lovgivning kan være brugbart, men det er også ofte symbolpolitik, magthavernes sprog for at tage hensyn til erhvervsinteresser og sikre vælgeropbakning.

Mennesker på gaden, der står sammen imod koranafbrændingerne, kan mønstre en helt anden handlekraft, fællesskab og sammenhold. Konkret, fysisk forsvar for landets muslimer, er vejen mod ægte solidaritet. 

Læs også

Når volden i stedet eksploderer i svenske gader eller på Nørrebro – omend det kun var en enkelt nat – så ser vi det forvrængede, desperate spejlbillede af de fredelige protester: voldens kaos er venstrefløjens fallit, stederne, hvor vi har fejlet i at skabe solidaritet.

Men vejen til sammenhold bliver sværere af, at fremmedmagter puster til fortællingen om, at hele “Vesten” skulle være racister. For årtier siden argumenterede Saudi-Arabien for stening af homoseksuelle med deres vanvittige fortolkning af koranen i hånden.

Nu argumenterer de i stedet for “retten til egen levevis”, med argumenter om “islamofobi”, hvis man modsætter sig retten til at stene homoseksuelle. De har opdaget, at sådan glider offerrollen lettere ned hos ateisterne og de venstreorienterede.

Den højreorienterede, konservative Islam og dens åbenlyse dobbeltspil har gjort troens tilhængere til et tabubelagt emne i dansk politik. For de fleste partier er det derfor lig politisk selvmord overhovedet at tale om muslimer uden at inkludere skarp kritik. 

N-ordet i nydansk udgave

Det er værd at huske, hvordan Socialdemokratiet – i én af deres mest racistiske, tåbelige strategier – forsvarede retten til omskæring, udelukkende med henvisning til jøders religiøse praksis, selvom der er langt flere muslimer i Danmark.

Højreekstremismens had forsvinder ikke af forbud. Uagtet hvad der står i loven, kan Paludan og hans venner i partierne provokere – og når det er tilfældet, så viser venstrefløjen ikke tilstrækkelig modstand ved at foreslå mere forknudret, “ansvarliggørende” lovgivning.

Emil Samaras Eriksen
Medlem af Rød-Grøn Ungdom

Selv når de her, i et historisk engangstilfælde, også ville forsvare muslimers rettigheder, nægtede de altså at indrømme det: de kunne simpelthen ikke få sig til at sige ordet “muslim” på TV eller skrift, som om det var n-ordet i nydansk udgave.

Her overgav Socialdemokratiet sig fuldstændig til den reaktionære Islams beskyldninger om, at vesten er et dybt racistisk sted, hvor muslim blot er et skældsord.

Det er for øvrigt også derfor, jeg stadig støtter, at mit parti afskaffede blasfemiparagraffen: alle venstreorienterede bør åbent kunne kritisere udfordringer i muslimske miljøer – imamer, der ikke tillader kvinder skilsmisse.

Tabuiseringen og den sociale udskamning af sensitive emner. Vi bør ikke tie om de her spørgsmål, som Socialdemokratiet gjorde med omskæringsdebatten. 

Højrefløjens evige syndebuk

For muslimer er ikke forgiftede. Muslimer er almindelige mennesker, som arbejder og lever livet, nyder friheden i fritiden, tjener penge og går til fodbold. De praktiserer deres tro i forskellig grad.

De er højrefløjens evige syndebuk, og det er altid deres skyld ifølge Vermund og Strandvejseliten. Vi bør kunne kritisere dem, ikke fordi de er særligt onde eller nederdrægtige, snyltere eller syndere – men netop fordi de er borgere som alle os andre i vores samfund.

Læs også

Derfor bør vi rette saglig, solid kritik, når den er på sin plads, og kraftigt afvise det had, folk som min veninde møder. Ikke blot ved at forbyde det, men ved at stå sammen, skabe solidaritet, afvise højrefløjen og socialdemokraternes usmagelige hetz.

Vejen er lang og bøvlet – men det er prisen værd, hvis vi reelt vil have et frit og demokratisk Danmark, hvor alle slags mennesker skal føle sig trygge og respekterede, fri fra frygt for at blive udskammet offentligt.

Det gælder også for landets religiøse minoriteter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Emil Samaras Eriksen

Medlem, Rød-Grøn Ungdom, bestyrelsesmedlem, Enhedslisten Frederiksberg
Læser bachelor i retorik, stx, Frederiksberg Gymnasium

0:000:00