Debat

DF: Togfondens urealistiske anlægsprojekter skal sløjfes

DEBAT: I 2019 skal regeringen og DF drøfte de langsigtede prioriteringer i dansk infrastruktur, og det er der brug for, for flere anlægsprojekter i Togfonden er urealiserbare og ulogiske, skriver transportordfører i DF Kim Christensen.  

Flere
anlægsprojekter i Togfonden giver ikke længere mening, mener transportordfører
i DF Kim Christiansen.
Flere anlægsprojekter i Togfonden giver ikke længere mening, mener transportordfører i DF Kim Christiansen.Foto: Andreas Beck/B.T/BM/Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen
Transport- og færdselsordfører for Dansk Folkeparti

Der er fuld gang i realiseringen af de mange gode projekter i Togfondens fase 1.

Hastighedsopgradering og elektrificering af banenettet på vigtige strækninger flere steder i landet er godt undervejs, og ude i horisonten venter en spritny bane over Vestfyn. Alt sammen noget, som vil bidrage til at give et markant løft af togtrafikken her i landet. Det er rigtig godt.

Jeg har længe argumenteret for, at der er brug for en masterplan for, hvad vi vil med dansk infrastruktur i de kommende årtier. Brug for at skabe et samlet overblik og en samlet prioritering over de mange eksisterende planer og fremtidige projekter. Og finansieringen heraf naturligvis. Vi må erkende, at vi har flere gode projekter på bedding, end vi har penge til.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Derfor glædede det mig da også, at DF og regeringen i forbindelse med seneste finanslov blev enige om, at vi i 2019 skal drøfte de langsigtede prioriteringer i infrastruktur. Sammen har vi det udgangspunkt, at fremtidige infrastrukturprojekter skal understøtte en høj mobilitet, et sammenhængende Danmark og give større vægt til forbedring af kapaciteten og vedligeholdelsen af det danske vejnet. Den proces ser jeg meget frem til.

Togfondens bane 2 skal stoppes
Togfondens fase 2, der indeholder projekter til knap 14 milliarder kroner, vil naturligvis skulle indgå som en helt naturlig del af de samlede prioriteringer i en sådan infrastrukturmasterplan. Og her er min holdning med tiden blevet mere og mere klar: De afgørende forudsætninger for at realisere Togfondens timeplan er skredet i en sådan grad, at det ikke længere er hverken realistisk eller pengene værd at gennemføre store dele af Togfondens fase to. Derfor bør de droppes.

Når man nu har satset på at indkøbe langsommere tog, så må man også erkende, at timemodellen lige så godt kan lægges i mølposen.

Kim Christiansen
Transport- og færdselsordfører for Dansk Folkeparti

Et stort flertal i Folketinget har givet DSB mandat til at igangsætte et udbud af eltog med den forudsætning, at togene skal kunne køre 200 kilometer i timen. En afgørende forudsætning for at realisere timemodellen med en transporttid på en time mellem de store byer er, at togene kan køre med op til 230 kilometer i timen. Når man nu har satset på at indkøbe langsommere tog, så må man også erkende, at timemodellen lige så godt kan lægges i mølposen.

Utidssvarende projekter 
En sådan erkendelse bør naturligvis afføde en genovervejelse af anlægsprojekterne i Togfondens fase 2. Når timemodellen alligevel ikke lader sig realisere, giver det så fortsat mening at bruge knap 10 milliarder kroner på en ny bane uden om Skanderborg og en ny bro over Vejlefjord?

Her kan gives et ganske klart svar: Nej, det giver ikke mening. Derfor bør en række af anlægsprojekterne ganske enkelt sløjfes. Det vil give langt mere mening at bruge pengene på andre og mere presserende infrastrukturudfordringer.

En del af de øvrige partier bag aftalen om Togfonden vil ikke bryde sig om at høre det. Men det er den eneste logiske og ansvarlige beslutning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00