Se listen: DSB forbedrer bulet omdømme

LISTE: DSB er største højdespringer på liste over offentlige institutioners omdømme. Forbrugerombudsmanden topper listen, mens Beskæftigelsesministeriet ligger sidst. Se hele listen her.

DSB skal blive på sporet, hvis målsætningen om at nå en score på 60 skal opfyldes.
DSB skal blive på sporet, hvis målsætningen om at nå en score på 60 skal opfyldes.Foto: Colourbox
Kasper Kaasgaard

Det blakkede ry hos DSB er blevet lidt bedre.

Det viser en undersøgelse af 40 offentlige institutioners omdømme i befolkningen. Her går DSB frem til en 31. plads og får den største fremgang af alle på listen.

Det glæder DSB's kommunikationsdirektør, Lars Kaspersen.

”Jeg tror, det er et udtryk for, at det generelt set går bedre i vores drift og i det, kunderne møder. At vi har håndteret udfordringer med sporarbejde godt. Det er den aktive side. Derudover har vi også undgået at lave problemer for os selv,” siger Lars Kaspersen.

Fakta
Listen er lavet ud fra folks opfattelse af disse spørgsmål:

- Organisationen har et godt overordnet omdømme
- Organisationen er en organisation, jeg har en god fornemmelse for
- Organisationen er en organisation, jeg stoler på
- Organisationen er en organisation, jeg beundrer og respekterer

Man giver point fra et til syv, hvor et er mest uenig, og syv er mest enig.
Disse point omregnes så til en skala fra 0-100.

Vi er meget opmærksomme på, hvilket omdømme vi har ude i omverdenen. Det spiller stort ind på vores almindelige opgaveprioritering.

Benedikte Havskov Hansen
Kontorchef, Forbrugerombudsmanden

Undersøgelsen er lavet af Reputation Institute, som har lavet listen hvert år siden 2010.

”Vi måler borgeres afkodning af 40 offentlige organisationer ved hjælp af en metode, som Reputation Institute har udviklet i samarbejde med forskellige ledende embedsfolk i sin tid,” forklarer deres direktør, Henrik Strøier.

De, som klassisk ligger i toppen, er dem, som har til opgave at passe på mine rettigheder som borger.

Henrik Strøier
Adm. direktør, Reputation Institute
Foto: Billede fra rapporten

Institutionerne får en score mellem 0 og 100 som mål for borgernes umiddelbare opfattelse af dem. Der måles på såkaldte kernefølelser, som er tillid, beundring for, respekt for og grundlæggende god fornemmelse, fortæller Henrik Strøier.

Se hele listen på grafikken til højre.

Omdømme har betydning
DSB får i år 53,8 ud af 100, hvor de sidste år scorede 43,5. Lars Kaspersen fortæller, at omdømmet er vigtigt for dem. Målsætningen er at komme over 60.

”Vi er tilfredse, når vi når derop. For så er man mindre sårbar, og man har et stabilt omdømme,” siger kommunikationsdirektøren.

De offentlige institutioner kan i den grad bruge deres omdømme til noget, lyder det fra Henrik Strøier. Han nævner Politiet som eksempel. Dets håndtering af terrorangrebet i København har givet Politiet stor opbakning i befolkning.

Politiet indtager en fjerdeplads på årets liste. Det gode omdømme kan gavne, når der for tiden er politiforhandlinger, mener Henrik Strøier.

”Man kan omsætte det til strategisk friktion. Jo ringere omdømme og jo mindre støtte, jo længere tid tager det at opfylde dine strategiplaner og levere resultater,” siger han.

Listens duks, Forbrugerombudsmanden, er enig i omdømmets betydning.

”Vi er meget opmærksomme på, hvilket omdømme vi har ude i omverdenen. Det spiller stort ind på vores almindelige opgaveprioritering og vores måde at gå til sagerne på,” siger Benedikte Havskov Hansen, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.

Forudsætninger for top og bund
Hun er glad og ydmyg over den flotte placering. Lige under ligger en ligesindet, nemlig Folketingets Ombudsmand. Benedikte Havskov Hansen tilskriver det gode omdømme, at de har en høj retssikkerhed og varetager den almindelige borgers rettigheder.

Henrik Strøier bakker op:

”De, som klassisk ligger i toppen, er dem, som har til opgave at passe på mine rettigheder som borger. Det er omsorgsdragende vagthunde,” siger han.

Nederst på listen ligger Beskæftigelsesministeriet. Det skal ministeriet dog ikke være alt for bekymrede over ifølge Henrik Strøier. Ministerier ligger nemlig generelt skidt, hvor de udførende dele af en organisation typisk ligger højere, fortæller han.

”Når vi interviewer, er der en grundmyte om, at det stort set er politikere og embedsfolk, der står i vejen for den enkelte politibetjent, soldat eller skolelærer, som egentlig gerne vil udføre sin opgave ordentligt,” siger Henrik Strøier.

Enkeltsager trækker ned
Mens DSB har oplevet størst fremgang, er det gået den anden vej for Sundhedsstyrelsen. Den er gået 8,4 point tilbage til 55,8.

Ifølge Henrik Strøier fra Reputation Institute har de fået fingrene i klemme med direktørskifte og dårlige sager om nomadelæger og HPV-vaccinen.

”Når man ser på medieomtalen, har de været meget inaktive. Egentlig burde de passe på dig og mig, og derfor er det et svigt i min tillid, når en læge fra Norge stadig er i stand til at lave overgreb,” lyder vurderingen fra Henrik Strøier.

Derfor er Sundhedsstyrelsen dykket til en 26. plads på listen. En liste, der langt fra omfatter alle offentlige institutioner. Men det er ikke tilfældigt, hvem der er kommet med.

Respondenterne er blevet bedt om at nævne to offentlige organisationer, de vil nævne for noget godt, og to organisationer, de vil nævne for noget dårligt. De 40, der blev nævnt mest, kom med på listen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00