Dyhr: Interessante perspektiver i førerløse S-tog

TOG: Ny analyse fra Transportministeriet peger på markante gevinster for passagererne ved at indføre automatisk, førerløs betjening af danske S-tog. Transportministeren ser interessante perspektiver, mens jernbaneforbund opfordrer til at tænke sig godt om.
Der er markante gevinster at hente ved at lade S-tog blive førerløse og automatiske i fremtiden, lyder det i ny analyse.
Der er markante gevinster at hente ved at lade S-tog blive førerløse og automatiske i fremtiden, lyder det i ny analyse.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Skal S-tog køre førerløst og automatisk som metroen i fremtiden?

Det er der meget, som taler for, mener transportminister Pia Olsen Dyhr (SF):

"Når man ser på, hvilken succes metroen har været, fordi der hele tiden kommer tog, så må man sige, at der er interessante perspektiver i at gøre det samme med S-togene. Det er jeg klar til at kigge nærmere på sammen med de politiske partier på Christiansborg," siger hun til Altinget.dk

Ministerens udmelding kommer i kølvandet på en spritny analyse fra Transportministeriet om mulighederne for automatisk drift af S-togene med førerløs betjening - såkaldt metro-style-drift. Her lyder det, at metro-stilen vil betyde en stigning i antallet af rejser på 31 procent, fordi det vil give mulighed for flere afgange. Det vil danne grundlag for 50.000 flere rejsende med den kollektive trafik i hovedstadsområdet i døgnet.

Metroen ligger primært under jorden, og det er ikke tilfældet på S-banen, der kører ude i det åbne land. Derfor er det meget vigtigt, at sikkerheden er på plads.

Carsten Jokumsen
Kommunikationsansvarlig i Dansk Jernbaneforbund

Ændringerne vil koste 4,3 milliarder kroner at føre ud i livet: De knap to milliarder handler om at anskaffe nye tog med den rette teknologi, mens 2,4 milliarder skal bruges til teknik, stationer, infrastruktur og kørestrøm.

Til trods for et relativt stort investeringsbehov, så hænger projektet godt sammen økonomisk. For ifølge beregningerne vil driftsøkonomien på grund af øgede billetindtægter forbedres med 318 millioner kroner om året, og derfor vil investeringerne kunne tjene sig hjem på 19 år. Ministeriet gør dog opmærksom på, at analysen er på screeningsniveau, hvor alle forhold ikke er undersøgt til bunds.

Ikke desto mindre lyder konklusionen i resuméet fra Transportministeriet:

"Der er med andre ord tale om et unikt omkostningsneutralt projekt, som vil give en passagervækst i S-togene på omkring 30 procent."

Og det er svært at se bort fra de gode argumenter, mener Pia Olsen Dyhr.

"Det er en god måde at få flere mennesker til at tage toget frem for bilen på, når de skal ind til byen," siger hun.

Førerløse tog fra 2026
Men på trods af den umiddelbare begejstring for projektet, så gør Pia Olsen Dyhr også opmærksom på, at der fortsat er brug for mere viden, og at det ikke bare kan sættes i gang med et snuptag.

Analysen peger i den forbindelse på, at førerløs betjening først vil kunne introduceres i 2026 på Ringbanen (Hellerup-Ny Ellebjerg) og gradvist udvides til resten af S-banenettet frem mod 2031. Herefter vil man frem mod 2035 kunne øge frekvensen mellem togafgangene, i takt med at man anskaffer nyt materiel.

"Det er noget, der ligger et godt stykke ude i fremtiden. For der er stadig en del ting, der skal undersøges nærmere, hvor vi også skal have købt nogle helt nye S-tog," siger Pia Olsen Dyhr, der mener, at man i første omgang bør lave det som et forsøg på Ringbanen.

Finansieringen på 4,3 milliarder vil hun drøfte dels med partierne bag Infrastrukturfonden (alle partier undtagen Enhedslisten) og dels i forligskredsen bag "Bedre og billigere kollektiv trafik" (regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten).

"Der kommer tilbageløb fra de projekter, som vi allerede har sat i gang. Men ellers må vi kigge på det i de fremadrettede prioriteringer på området, og der er ingen tvivl om, at hovedstaden har brug for flere investeringer," siger Pia Olsen Dyhr.

Forbund bekymret for fyringer
I Dansk Jernbaneforbund, som blandt andet organiserer danske loko- og togførere, bliver idéen om førerløs betjening mødt med skepsis. For selvom der kan være fordele ved metrolignende drift, så skal man huske på, at S-banen på mange måder adskiller sig fra metroen, lyder det fra kommunikationsansvarlig Carsten Jokumsen.

"Metroen ligger primært under jorden, og det er ikke tilfældet på S-banen, der kører ude i det åbne land. Derfor er det meget vigtigt, at sikkerheden er på plads. Men jeg synes også, at ministeren lader til at have fokus på det," siger han.

Derudover er han også bekymret for sine medlemmer, som han frygter, kan komme til at stå med en fyreseddel.

"Det er meget tidligt i processen, men det er klart, at hvis det ender med, at en stor del af vores medlemmers jobfunktion forsvinder, så synes jeg da, at det er bekymrende. Så det vil vi naturligvis holde øje med," siger Carsten Jokumsen.

Han glæder sig dog over, at Transportministeriet lægger op til, at der skal være mere personale i selve togene, når de tages ud af førerkabinen.

Forsker tvivler på beregning
Det er ikke kun Transportministeriet, der ser positivt på en eller anden form for automatisering af S-tognettet. Trængselskommissionen anbefaler således, at Ringbanen bør automatiseres, og at den kan fungere som forsøg for resten af nettet.

Trafikforsker ved RUC Per Homann Jespersen sad med i Trængselskommissionen. Han fortæller, at Ringbanen er særlig fordelagtig, fordi den er godt afspærret i dag.

"Man vil allerede kunne sætte det i gang i 2021 på Ringbanen, hvis man ønsker det. Det vil være en oplagt måde at få fjernet de værste børnesygdomme på, inden det rulles ud på resten af nettet," siger han.

Per Homann Jespersen mener dog, at man skal tage Transportministeriets analyse med et gran salt. Specielt hvad angår prisen på 4,3 milliarder kroner.

"Jeg bliver ikke overbevist af den beregning, som de har lavet. Jeg synes, at investeringsbehovet på 4,3 milliarder lyder noget lavt, og jeg kan ikke se, hvad det er for en sikkerhedsstandard, man går efter," siger han og fortsætter:

"I metroen har man lavet nogle foranstaltninger, der eksempelvis gør det nærmest umuligt at begå selvmord, og det, tror jeg ikke, man får for de 4,3 milliarder."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

0:000:00