Eksperter: Aftale knækker ikke CO2-kurven

CO2: Trafikplanen retter op på fortidens trafikale synder, men den knækker ikke transportens CO2-kurve. Det er konklusionen fra flere eksperter.
Foto: Colourbox
Anne Bjerregaard

Efter den store trafikaftale i sidste uge var både transportminister Lars Barfoed (K) og klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) hurtigt ude og konkludere, at CO2-kurven nu knækker.

Men den optimisme deles ikke af ekspertene på området. I Ingeniørforeningen tror formanden for Styregruppen for Miljø, Energi og Klima, Søren Skibstrup Eriksen, ikke, at trafikplanen nedbringer CO2-udslippet.

"Man kunne have været væsentlig mere ambitiøs og gjort væsentligt mere, hvis man gerne ville have knækket den kurve," siger han.

Selv om der bliver brugt mange milliarder på at løfte den kollektive transport, er det ikke nok, mener han.

Man kunne have været væsentlig mere ambitiøs og gjort væsentligt mere, hvis man gerne ville have knækket den kurve.

Søren Skibstrup Eriksen
Ingeniørforeningen

"Der er slet ikke nok jernbaner, bustrafik, i det hele taget offentlig trafik, indenover. Vi kører alt for meget i biler. Vi får ikke lagt nok transport om til kollektiv trafik, vi får ikke lagt gods over på jernbanen, og vi får ikke personerne ind i nogle busser. Der er ikke noget af det, der rigtig giver noget," siger Søren Skibstrup Eriksen.

Et nyk er ikke nok
Henrik Gudmundsson, seniorforsker hos Danmarks Transportforskning påpeger, at der endnu ikke er kommet beregninger for effektiviteten af tiltagene. Alligevel tvivler han på, at trafikplanen skulle vende CO2-udviklingen.

"Man skal både påvirke adfærden og teknologien, og det rører aftalen lidt ved, men altovervejende investerer man i nogle trafikanlæg, som vil få trafikken til at glide lettere, og det trækker jo i retningen af mere CO2. Det er heller ikke nok bare at få kurven til at knække, man skal jo få den til at fortsætte med at gå nedad. Man kan godt give den et lille nyk i en anden retning end den stejle stigning, der har været, men at få den decideret til at knække nedad, det skal der altså mere til," siger Henrik Gudmundsson.

Han efterlyser tiltag, der sætter energieffektive biler på vejene samt biler, der kører på CO2-neutrale drivmidler.

Kan gøre sig håb om sænkning
Den efterlysning er professor Oli B. Madsen, Insititut for Transport, enig i. Hvis kurvens kal knækkes, skal der sættes effektivt ind med roadpricing og afgiftslettelse til de miljørigtige biler. Alligevel er målet langt ude i horisonten.

"Mit håb er, at aftalen vil knække kurven, lad mig sige det sådan. Men det er klart, at det, at man bygger flere motorveje, det knækker ikke CO2-kurven. Men hvis du forbedrer den kollektive trafik, så kan du have et vist håb om, at der er nogen, der tager den kollektive trafik i stedet for," siger Oli B. Madsen og pointerer:

"Den nye trafikplan, det er ikke sådan, at man siger "Wauv, den vil virkelig nedbringe CO2-forbruget". Det vil jeg sige. Man kan gøre sig håb om, at det måske vil blive bragt lidt ned, men det er ikke en drastisk sænkning."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Oli B. G. Madsen

Professor emeritus, DTU
cand.polyt. (DTH 1967), ph.d. (DTH 1973), dr.techn. (DTH 1998)

0:000:00