Er Liberal Alliances hjemmeside klar til valg?

ANMELDELSE: Altinget.dk har bedt to eksperter vurdere, om folketingspartiernes hjemmesider er klar til valg. Rasmus Jønsson og Morten Gade anmelder i denne uge Liberal Alliances hjemmeside.
Fakta
Politisk dommer: 
Rasmus Jønsson, cand.comm. og politisk kommentator

Fire politiske/kommunikative kriterier:
- Skarphedsfaktor 
- Målgruppeorienteret
- Sammenhæng med øvrige kampagneaktiviteter
- Originalitet

Dommer for design og digital formidling: 
Morten Gade, cand.comm. og digital chef i FDB

Fire digitale/designmæssige kriterier:
- Brugervenlighed
- Brugeroplevelse 
- Medievalg
- Dialog
Altinget.dk bringer i disse uger anmeldelser af alle folketingspartiernes hjemmesider. Er Liberal Alliances hjemmeside klar til det forestående valg? Læs Rasmus Jønssons og Morten Gades anmeldelse, hvor de slutter af med at give en overordnet karakter fra 1-10.

Politik og kommunikation
Af Rasmus Jønsson, cand.comm.

Man skal helt tilbage til valget i 2001, hvor Anders Fogh hev en sikker sejr hjem ved at gentage de samme fem mærkesager igen og igen - for at finde et parti, der står så stærkt fast på budskaberne som Liberal Alliance. Ikke overraskende bliver man derfor også på partiets hjemmeside - som det første - mødt af mærkesagerne: Gang i væksten, 40 procent i skat, Mindre bureaukrati og Færre forbud.

LA har rigeligt med politik
Og det er et klogt valg, for de fire mærkesager er mere end rigeligt til at sikre LA et pænt valg. Der er rigelig politik på hylderne til at både den københavnske mand i 30-40 års alderen, med noget handelshøjskole i bagagen, og den middelalderende jyske mand, der ernærer sig som selvstændig eller sælger, finder partiet interessant. De fire mærkesager bliver yderligere spædet op af en enorm mængde "synes godt om", som stort set alle sammen kører på melodien om, at LA tør sige det, de andre ikke tør, og er klar til at lave de nødvendige reformer, for at vi får samfundet tilbage på sporet.

Anders Samuelsen skal i centrum
Generelt kunne Anders Samuelsen godt have fyldt endnu mere på hjemmesiden, det er ham, som LA's vælgere har knyttet sig til og ikke sekundære politikere som Leif Mikkelsen, der også har fået en central plads. Samtidig virker det også underligt, at et parti, der gerne vil virke moderne og fremtidsorienteret, satser så meget på at bruge Asger Aamund i sin markedsføring, som af de fleste bliver opfattet som gået langt over sidste salgsdato, både når det gælder business og samfundsopfattelse.

LA er et fornuftigt protestparti
Samlet set har LA en hjemmeside, der virker meget tæt på valg-klar. Hjemmesiden understøtter fint de andre kommunikationstiltag, som partiet har gang i. Den er også med til at brande LA som protestparti, der både har noget rational og fornuftigt politik til hovedet og som følelsesparti, som tør at tage nogle livtag med den slappe socialdemokratiske politik, som er ved at køre landet i sænk.


Design og digital formidling
Af Morten Gade, cand.comm. 

Liberal Alliances hjemmeside er mere design end indhold og med en begrænset brugervenlighed. Og så er partiet åbenbart meget stolte af deres valgsang...

Søgefunktion efterlyses
Brugervenligheden lider på flere fronter: Først og fremmest har man af uransagelige årsager valgt at spare søgefunktionen væk. Dermed overlades man til den navigation, som partiet selv har lavet, og det spænder ikke altid lige heldigt af, fordi menuen er svær at læse og bruge - den ligner helt ærligt noget, designeren havde glemt også skulle laves.

Men også fordi menustrukturen nogle steder er tænkt meget med udgangspunkt i partiets eget navle (hvad er for eksempel forskellen på "Mærkesager" og "Værdier"?)

Flot design på hovedsiden
Designet er til gengæld nydeligt. Man har ramt en stil, som er moderne i disse år med skyggeeffekter og forholdsvis store skrifttyper. Det er rart - og suppleret med gode og tydelige call to actions med venlige knapper. Desværre er det ikke særlig gennemført, når man kommer ned på undersiderne. Her mangler der helt gængse værktøjer for brugeren: Mellemrubrikker, interne links, billeder osv.

Ingen hjælp til at finde lokal kandidat
Som på så mange andre partiers hjemmesider er formidlingen oftest med udgangspunkt i partisystemet selv. Man skal vide hvilken storkreds, man bor i for at kunne finde sin lokale kandidat. Og så er der den der sang: "Der er fuld fart på verden, vi skal ikke hægtes af / Og vi bliver nummer 1 igen en dag". Det er ikke Michael Hardingers sang, der får partiet til at fremstå moderne...

Samlet vurdering

Dommer for politik og kommunikation Rasmus Jønsson giver Liberal Alliances hjemmeside et 8-tal.

Dommer for design og digital formidling Morten Gade giver Liberal Alliances hjemmeside et 5-tal.

Samlet karakter: 6,5
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00