Om  
Christina Toftegaard Nielsen

Forbrugerombudsmanden politianmelder seks forbrugslånselskaber

Forbrugerombudsmanden har foretaget en undersøgelse af ni forbrugslånsselskaber. Undersøgelsen afslører brud på markedsføringsloven og har medført politianmeldelse af seks ud af de ni selskaber. 

Claudia Steenhard

Forbrugerombudsmanden offentliggør onsdag en undersøgelse af ni forbrugslånsselskaber. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse

Forbrugerombudsmanden har undersøgt selskabernes markedsføring af lån og praksis for kreditvurdering af låneansøgere. Her er fundet brud på markedsføringsloven og flere alvorlige overtrædelser af den lovpligtige kreditvurdering med risiko for overgældssatsning af forbrugerne. 

De ni undersøgte selskaber er: Capitolia ApS, Creamfinance Denmark ApS, Ferratum Denmark ApS, Finans 247 ApS, 4Finance ApS, GoKredit ApS, Mozipo ApS, Repay Finance A/S og 3C Retail A/S.

Nyt marked
Efter indførelsen af 48-timers reglen i 2017 har markedet ændret sig. 48-timers reglen dikterer, at forbrugerne hos hurtige online-forbrugslån skal have betænkningstid på to døgn og dermed mulighed for at fortryde lånet, inden låneaftalen indgås. 

Før reglen blev indført, udbød flere af selskaberne udelukkende kviklån med høje omkostninger og kort løbetid. I dag udgør den type lån en mindre andel af markedet. Låneomkostningerne er fortsat høje hos otte ud af ni selskaber, men der er længere løbetid for mange lånere, og nogle gange er løbetiden endda ikke fastlagt. 

Kreditvurdering og markedsføring
Undersøgelsen viser, at der er store forskelle på de enkelte selskabers kreditvurdering af låneansøgere. Undersøgelsen har dog medført, at flere af selskaberne har ændret procedure. 

Forbrugerombudsmanden har anmodet selskaberne om at give tilsagn om, at de fremover vil overholde markedsføringslovens bestemmelser om god skik ved at foretage kreditvurderinger som foreskrevet i kreditaftaleloven. Tre af selskaberne har indtil videre givet tilsagn: Capitolia ApS, Ferratum Denmark ApS og Mozipo ApS.

Forbrugerombudsmanden har desuden undersøgt, hvorvidt selskabernes markedsføring var vildledende, og om omkostningerne ved at optage et lån var oplyst nok, til at låneren kan gennemskue, hvad det koster at låne. 

Politianmeldelse
Som følge af undersøgelsen har Forbrugerombudsmanden politianmeldt seks af selskaberne for vildledning og ufuldstændige oplysninger i markedsføringen af lånene.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtrykker sin bekymring:

"Vi kan se, at nogle selskaber giver forbrugerne afdragsfrie lån på ubestemt tid uden at have vurderet, om forbrugerne har råd til at afdrage. Det er en klar overtrædelse af kreditaftaleloven. Forbrugere, der ikke har råd til at afdrage, risikerer at skulle betale meget høje renter i det uendelige på et sådant forbrugslån."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christina Toftegaard Nielsen

Fhv. forbrugerombudsmand
cand.jur. (Københavns Uni. 1990), LL.M. (Vrije Universiteit 1991), MPA (Aarhus Universitet/Syddansk Universitet 2015)

0:000:00