Debat

Dansk eksport og ejendomsretten trues af ny skattelov

DEBAT: Nyt forslag om skattepligt tvinger udenlandsdanskere til at betale skat, selvom de bor i en campingvogn, når de besøger landet. Det kommer til at koste Danmark milliarder, skriver Hans Henrik Bonde Eriksen og Kim Bjørnstrup.

Foto: colourbox.com
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Bjørnstrup, administrerende direktør i Assitance HR Partners

&

Hans Henrik Bonde
Cand. Jur. 

 

Fakta
Deltag i debatten!

Under den vildledende overskrift "Modernisering af regler for indtræden af fuld skattepligt" har skatteministeriet udfærdiget et forslag til ændring af kildeskatteloven.

Hvis dette forslag gennemføres efter sin ordlyd, betyder det, at Danmark må vinke farvel til milliarder, og at ejendomsretten trues.

Med det nye lovforslag vil rådighed over en bolig, der er egnet til helårsbeboelse, være nok til, at man har ”etableret” bopæl i Danmark og dermed er skattepligtig.

Hans Henrik Bonde Eriksen og Kim Bjørnstrup

Stor skatterisiko for besøgende med bopæl i udlandet
Et stort antal danskere og udlændige arbejder i dag i udlandet for at sikre den danske eksport på cirka 55 milliarder kroner om året. Disse personer besøger hyppigt Danmark.

Det samme gør bestyrelsesmedlemmer og andre eksperter, og de har ikke deres "skattepådragende" bopæl i Danmark efter hidtidig lovgivning.

Med det nye lovforslag vil rådighed over en bolig, der er egnet til helårsbeboelse, være nok til, at man har "etableret" bopæl i Danmark og dermed er skattepligtig.

Og hvad der fremover defineres som en bolig vil nok overraske de fleste, da der nævnes både sommerhus, hotel, hotellejlighed – ja endda campingvogn.

Mange vil derfor klogeligt vælge at opgive deres bolig i Danmark og blive væk. Dette indbefatter de 180.000 udlandsdanskere, der formentlig vil sælge deres ejendomme i Danmark. Dette vil være til stor skade for sommerhusmarkedet, turisterhvervet med videre.  

Endelig medfører lovudkastet, at det årlige tilladte ophold nedsættes fra 180 til 90 dage, og i visse tilfælde kun én enkelt dag, hvor man i udlandet/hjemlandet ikke beskattes efter globalindkomstprincippet. 

Dette er en meget indgribende rådighedsindskrænkning og tangerer reelt ekspropriation. Det er et spørgsmål, om denne begrænsning er i strid med EU-retten, og om vi overhovedet har mulighed for at regulere så omfattende uden at komme i karambolage med andre landes retssystemer.  

Hvis vore sydlige naboer (Frankrig, Italien, Spanien) valgte at indføre tilsvarende regler med så lav "opholdstolerance", så ville danskerne i vidt omfang blive nødsaget til at sælge deres feriehuse, skilejligheder med videre for ikke at blive skattepligtige. Er det noget, som man har indkalkuleret i dette vidtgående lovforslag?

Hvor er sammenhængen over til den almindelige skattepligtsregel i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, hvor skattepligt indtræder efter ophold i Danmark på mindst seks måneder, uden at der er en fast og egnet bolig? 

Dansk enegang og udlandets reaktion
Danmark går enegang med det nye lovforslag om beskatning af personer, der bor i udlandet, uanset om de er danske statsborgere eller ej, og uanset om indtægterne hidrører fra Danmark eller ikke. 

Man bevæger sig i ekstrem grad væk fra andre landes opfattelse af, hvad der er fair og bryder samtidig med international skatte- og statsretlige krav om en persons væsentligste tilknytning (domicilet).  

Forarbejderne til lovforslaget beskriver ikke de fatale konsekvenser
Udflyttende medarbejderes muligheder for at udtræde af dansk skattepligt ved flytning bliver også forringet. I bedste fald slipper Danmark først beskatningen tidligst ét år efter fraflytningen.

Det vil sige, at i mindst ét år efter fraflytningen risikerer personen fortsat at være undergivet fuld dansk beskatning, uanset det forhold at indtægten udbetales i medarbejderens arbejdsland for arbejde udført der.

Personer, der bor i lande, som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, vil blive beskattet i Danmark af alle indkomster fra hele verden.

Danmark har ikke en dobbeltbeskatningsaftale med lande som Frankrig, Spanien, Hongkong, Monaco og De Forenede Arabiske Emirater (herunder Dubai) – så der kan beskatningen ikke afbødes via overenskomstregler om hjemsted. Den dansk-engelske overenskomst beskytter heller ikke personer, som kun beskattes af kilder i UK.

Skatteministeriet henviser til Sverige
I lovforslaget henvises til, at Sverige har en lignende regel om skattepligtens indtræden ved "bopæl". Men bopælsbegrebet i Sverige er noget helt andet, end hvad der nu foreslås i Danmark.    

I Sverige er bopæl det sted, man bor og har sit sædvanlige ophold. Det vil sige en helt almindelig og fornuftsbaseret definition koblet med en "vistas-regel", hvor man blandt andet tester opholdets formål og varighed.

Man vurderer altså, hvorfor personen opholder sig i Sverige. Er det på grund af ferie, så er man ikke skattepligtig. 

Vi appellerer til alle Folketingets partier om, at man ikke ændrer på de nuværende regler for, hvornår skattepligten indtræder. De fungerer godt og er afbalancerede i forhold til resten af verden.

En gennemførelse af dette lovforslag vil koste Danmark milliarder, give anledning til en mængde sager med udenlandske skattemyndigheder og indskrænke ejendomsretten for alle de udlandsdanskere og udlændige, der har boliger i Danmark.

Lovforslaget vil give anledning til en ren klapjagt på de personer, der kommer på besøg i Danmark, og overgangsreglen vil give anledning til dyneløfteri i en grad vi aldrig har set før. Det kan hverken kaldes forenkling eller modernisering.    

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00