Köln-kollaps udskyder metro-vedtagelse

METRO: Metrostationen ved Marmorkirken kommer ikke til at berøre kirkens fundament, slår Lars Barfoed fast. Alligevel er godkendelsen af metroen nu udskudt - Köln-kollapset skaber danske skrækscenarier.
Trafikudvalget har torsdag bedt Lars Barfoed svare på, om ulykken i Köln giver grund til bekymring for det danske metroprojekt.
Trafikudvalget har torsdag bedt Lars Barfoed svare på, om ulykken i Köln giver grund til bekymring for det danske metroprojekt.
Anne Bjerregaard
Linjeføringen for den nye metroring har utvivlsomt skabt store papirstakke på transportminister Lars Barfoeds (K) bord. Listen med indsigelser fra borgere og borgergrupper er nemlig lang, men i metroprojektets sidste time skyder ministeren de allersidste forsøg til hjørne: Der er ikke mere at komme efter, lyder signalet fra ministeren.

Det er Trafikudvalget dog ikke enige i. Et enigt udvalg forlangte torsdag en nærmere undersøgelse af Köln-ulykken, hvor tre huse for en uge siden styrtede i grus forårsaget af udgravningen af en tunnelbane. Udvalget, der også er høringspart i sagen, vil have skabt fuldstændig sikkerhed for Marmorkirken, forklarer trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V):

"Det handler om, om ulykken i Köln har nogen betydning for det danske projekt. Nu afventer vi konklusionen, men for Venstre er det vigtigt, at vi kommer videre med projektet. Men vi skal selvfølgelig være sikre på, at tingene er i orden omkring Marmorkirken," siger Kristian Pihl Lorentzen.

De stationslokaliteter, som for alvor har fået københavnerne op ad stolen, ligger netop ved Marmorkirken og Gammel Strand. Her frygter lokale beboere ikke kun for den porøse københavnske undergrund, men også for det æstetiske aspekt i op mod otte års gravearbejde og tæt lastbiltrafik.

Marmorkirken er ikke i farezonen
Sidste nye skud fra modstandsgruppen af en metrostation ved Marmorkirken kom torsdag fra Søren Krarup (DF) i et debatindlæg i Berlingske Tidende. Sammen med partifællen Jesper Langballe har han besøgt Marmorkirken og hørt kirkens arkitekt fortælle om kirkens møre fundament. En rystende oplevelse, som Krarup betegner det.

Jeg må konstatere, at borgergruppen er uenig i de faglige vurderinger, som mine svar blandt andet har indeholdt, og det kan jeg jo ikke gøre noget ved.

Lars Barfoed
Transportminister i skriftligt svar til Trafikudvalget

Men der er ikke mere at komme efter med hensyn til placeringen af stationen ved Marmorkirken, slår Lars Barfoed fast i sit skriftlige svar til Folketingets Trafikudvalg.

"Stationsboksen kommer ikke i kontakt med kirkens fundament hverken under anlægsfasen eller når stationen er færdigbygget," hedder det i svaret til udvalget, hvor ministeren også præciserer, at kirkens fundament er verificeret i forbindelse med Metroselskabets geotekniske forundersøgelser.

Lars Barfoed slår også fast over for borgergruppen Nej til metro ved Marmorkirken, at en eventuel alternativ station ved Borgergade er undersøgt i Hvidbogen for projektet.

Faglige uenigheder med ministeren
Heller ikke på Gammel Strand synes der megen hjælp at hente hos transportministeren.

"Jeg må konstatere, at borgergruppen er uenige i de faglige vurderinger, som mine svar blandt andet har indeholdt, og det kan jeg jo ikke gøre noget ved," angiver Lars Barfoed til Trafikudvalget, der har rejst spørgsmålet om stationens placering på vegne af Borgergruppen til bevarelse af Gammel Strand.

De faktuelle uenigheder består i, at borgergruppen mener "borede stationer" er mere hensigtmæssige for cityringen end "gravede stationer". Efter borgernes opfattelse skulle en boret station forudsætte, at den overskydende jord bliver transporteret væk på transportbånd i tunnelen med endestation i havnen.

Men i dag slår transportministeren endeligt fast, at den løsning ikke er realistisk hverken tidsmæssigt eller økonomisk. Borgergruppens bekymringer vedrørende brandsikkerheden er også skudt ned: Københavns Brandvæsen angiver i et brev til borgergruppen og transportministeren, at sikkerheden stadig er intakt, selvom en byggeplads kommer i vejen for brandbiler og stigevogne.

Den endelige vedtagelse af metroprojektet er nu udskudt en uge til 14 dage.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Søren Krarup

Fhv. MF (DF) og sognepræst, residerende kapellan ved Ribe Domkirke 1965-2005
cand.theol. (Københavns Uni. 1965)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00