København
Det går alt for langsomt med regeringens ren-luft-zoner, der skal nedbringe luftforureningen i de store byer, lyder kritikken. (Foto: Colourbox)

Kritik: Regeringen sylter miljøzoner

11. april 2013 kl. 7:27
LUFT: Enhedslisten og Det Økologiske Råd kritiserer regeringen for at nøle med de bebudede miljøzoner. Det er kompliceret, lyder det fra miljøministeren, der først forventer et lovforslag til efteråret.
| Flere

Tålmodigheden er ved at være brugt op.

Sådan lyder det fra både Det Økologiske Råd og Enhedslisten, fordi regeringen stadig ikke har lanceret de lovede miljøzoner – de såkaldte ren-luft-zoner.

”Det ligner, at regeringen sylter miljøzonerne godt og grundigt. Det handler jo bare om politisk vilje, hvis man ønsker at bekæmpe luftforurening,” siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.

Af regeringsgrundlaget fremgår det, at man vil give de største danske byer større frihed til at etablere mere effektive ren-luft-zoner. Men siden regeringens tiltræden er der ikke sket noget på området. I efteråret meddelte miljøminister Ida Auken (SF), at nye miljøzoner ikke lå lige på den flade, og at man derfor ville afvente Trængselskommissionens idékatalog.

Det udkom i begyndelsen af februar, hvor miljøzoner omtales som ”et umiddelbart hurtigtvirkende instrument”. Her er vurderingen, at ”en udvidelse og skærpelse af de eksisterende miljøzoner vil reducere NOx- og partikelforureningen i København betragteligt og dermed få en mærkbar forbedrende effekt på bymiljøet”.

På omkostningssiden bliver det konstateret, at en skrappere miljøzone kan have større økonomiske konsekvenser for bilejere med de ældste personbiler, som vil kræve eftermontering af filtre.

I dag – godt to måneder senere – er der stadig intet nyt fra regeringen. Og det ærgrer Det Økologiske Råd.

”Man må nok sige, at vores tålmodighed med den her regering er ved at være brugt op. Først droppede man betalingsringen, så røg lastbilafgifterne, og med miljøzonerne har vi ikke set skyggen af handling,” siger seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen og fortsætter:

”Vi skal huske på, at der i København dør over ti gange så mange af luftforurening fra trafikken, som der dør i trafikulykker.”

Vil gå til EU
Danmark lever i dag ikke op til EU’s grænseværdi for luftforurening, hvilket i første omgang skulle være opnået senest i 2010. Men ligesom en række andre lande har man fået en forlængelse af målene til 2015. Det kræver imidlertid en handlingsplan med troværdige virkemidler, som de nye miljøzoner gerne skal være. Der er dog ikke langt til 2015, og Kåre Press-Kristensen nævner derfor muligheden for at gå til EU.

”Vi har tidligere klaget til EU over, at man ikke overholder reglerne. Og det er vi også klar til, hvis den her regering ikke snart løser problemet,” siger han.

Han mener, at det for regeringen ikke er nødvendigt at opfinde den dybe tallerken. Man bør sådan set bare rette blikket syd for grænsen og følge det tyske eksempel.

”Allerede i 2008 indførte man i Berlin en række krav, der blev strammet yderligere i 2010. Og det er ikke kun Berlin, men mange andre tyske byer er fulgt efter,” siger Kåre Press-Kristensen.

Auken: Forslag kommer til efteråret
Ida Auken skriver i en mail til Altinget.dk, at der har været tale om overraskende kompliceret stof, som kræver rigtigt mange beregninger. Men ren-luft-zoner er på vej.

”Jeg kan godt forstå, at folk er utålmodige og gerne vil have ren-luft-zoner med det samme.  Jeg vil gerne sikre, at vi får dem indført hurtigst muligt og samtidig får mest mulig ren luft ud af det. Det tager desværre lidt længere tid, end jeg havde håbet på," skriver hun.

Hun gør desuden opmærksom på, at de nye miljøzoner ikke er lige rundt om hjørnet.

”Jeg regner med, at vi kan præsentere et forslag til efteråret,” skriver Ida Auken.

Finansministeriets regnedrenge får skylden
Kåre Press-Kristensen mener, at en stor del af forklaringen på den lange proces i virkeligheden handler om modvilje i Finansmisteriet. Opfattelsen er, at Miljøministeriet i længere tid har lagt arm med Corydons regnedrenge, som ikke er meget for at lave tiltag, der koster penge for erhvervslivet.

”Vi hører på vandrørene, at der har været forhandlinger med Finansministeriet, men at de ikke vil sige ja, fordi det koster penge. Og man kan ikke lave effektive miljøzoner, uden at det koster noget,” siger Kåre Press-Kristensen.

Det er desuden en udlægning, som miljøministeren afviser at svare på, da det handler om interne forhold i regeringen.

 
Altinget | Miljø
 
Altinget | Transport

MODTAG ET DAGLIGT NYHEDSBREV FRA ALTINGET.DK
LÆS NYESTE ARTIKLER:
LÆS OGSÅ: