Debat

LA: Regeringens udbuds-tog er gået i stå

DEBAT: Regeringen sylter udbud af jernbanedriften, og det går stik imod alle gode erfaringer fra vores nabolande, skriver LA’s transportordfører, Villum Christensen. Hvis vi vil jernbanen det godt, er det bare om at komme i gang, mener han.

Herhjemme snorksover vi og nedsætter udvalg, mens resten af Norden og vores øvrige nabolande er langt fremme med udbud, skriver transportordfører Villum Christensen (LA).
Herhjemme snorksover vi og nedsætter udvalg, mens resten af Norden og vores øvrige nabolande er langt fremme med udbud, skriver transportordfører Villum Christensen (LA).Foto: Steen Brogaard
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
MF og transportordfører, Liberal Alliance

Før valget var de fire blå partier enige om, at der skulle sættes gang i udbud af jernbanedriften, hvis blå blok fik flertal. Der blev endda fremsat et fælles beslutningsforslag, hvor det var hensigten at få udbud efter 2014, hvor den tidligere 10-års kontrakt med DSB udløb. 

De røde partier valgte imidlertid at forlænge DSB-kontrakten med endnu 10 år frem til 2024, så nye udbud først kunne se dagens lys efter 2024.

Så var det jo nærliggende at tro, at der ville komme grønt lys for nye udbud, når Venstre-regeringen satte sig i regeringskontorerne efter valget i juni. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Vi blev derfor noget overraskende over, at vi i stedet for fik præsenteret en tillægsaftale til den røde DSB-kontrakt, hvor regeringen freder DSB for udbud frem til 2021. 

Samtidig accepterer regeringen den DSB-kontrakt, der blev indgået i foråret, selvom blå blok valgte at stå uden for den politiske aftale om passagertogtrafik i Danmark, som er grundlaget for DSB-kontrakten.

Man får hurtigt den tanke, at problemet ganske enkelt er, at der ikke er vandtætte skotter mellem myndighed og den statsejede operatør.

Villum Christensen
Transportordfører for Liberal Alliance

Som et plaster på såret bliver der nedsat et embedsmandsudvalg, der skal se på udbud. Det er fint at blive klogere, men vi har allerede masser af viden. Det her er en ren syltekrukke.

Har DSB fået helle?
Vi har haft to togudbud i Midt- og Vestjylland, som alle er enige om er en succes både med hensyn til besparelser, rettidighed og passagerernes tilfredshed. Det viser 13 års erfaring.

Så er det populært at hakke løs på Kyst- og Øresundsudbuddet, men fadæsen er, at DSB First og siden DSB Øresund ikke har kunnet løfte opgaven. Ikke mindst på grund af for lidt velfungerende materiel. 

Kunne det tænkes, at DSB har underbudt og efterfølgende løber fra ansvaret? 

Her må man spørge sig selv, hvor de ansvarlige politikere og myndigheder har været henne. 

Tidligere transportminister Pia Olsen Dyhr fra SF indførte skam en bodsordning for at få flere tog på skinnerne, men den har været totalt virkningsløs. Meget tyder på, at det har været billigere for DSB at betale bøden end at sørge for, at færre tog var på værksted og kørte på skinnerne. 

Man får hurtigt den tanke, at problemet ganske enkelt er, at der ikke er vandtætte skotter mellem myndighed og den statsejede operatør.

Udbud af togdriften virker
Der har også været foretaget hundredevis af togudbud i vores nabolande de sidste 20 år.

I de tyske delstater har man afholdt over 200 udbud, som den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse endda har kortlagt for halvandet år siden. 

Her var konklusionen, at konkurrence har betydet, at prisen er faldet med over 25 procent Det har også betydet højere passagervækst og -tilfredshed på de strækninger, der er udbudt i forhold til ikke-udbudte strækninger. 

Det er lykkedes at redde dusinvis af lukningstruede ruter netop på grund af konkurrence, som giver grundlag for at få andre og bedre bud på opgaven. 

Og det virker. Der er lignende erfaringer at hente i Sverige og Storbritannien. 

Norge har før sommeren vedtaget en omfattende jernbanereform, hvor hele jernbanedriften udbydes i seks til otte jernbanepakker. Finland har annonceret, at de til foråret kommer med et udspil til konkurrenceudsættelse af jernbanedriften.

Drop det dyre nøl
Herhjemme snorksover vi og nedsætter udvalg, mens resten af Norden og vores øvrige nabolande er langt fremme med udbud. Ja, det går faktisk baglæns. 

Med indlemmelsen af Kystbanen og Øresundstrafikken i DSB er det kun fem procent af passagertrafikken på jernbanen, som nu er udbudt. Og det under en liberal regering.

De Økonomiske Råd har ellers påpeget besparelser på op til 1,2 milliarder kroner om året ved at få udbudt jernbanedriften, og dertil kommer et bedre produkt.

Hvis vi vil, kan vi starte i morgen med for eksempel S-tog og IC-trafikken til Syd- og Sønderjylland. Der er kontraktformer i skufferne fra Midt- og Vestjylland, som kan bruges som grundlag. Ellers kan et telefonopkald til vores nabolandes trafikmyndigheder sikkert hjælpe.

Hvis vi vil jernbanen det godt, er det bare om at komme i gang med udbud.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00