Løbehjulsbranchen: Vi har begået store fejl i København og lover at forbedre os

DEBAT: Et rødt flertal i Københavns Borgerrepræsentation vil forbyde elløbehjul i København, men et forbud er ikke vejen frem, og politikerne bør søge innovative løsninger gennem dialog, skriver elløbehjul-udbyderne Voi, Lime og Tier.

Af Kristian Agerbo, Niklas Joensen og Benjamin Bell
Hhv. global direktør for politik og byudvikling, Voi, General Manager Nordics, Lime og Head of Public Policy, Northern Europe, TIER Mobility

Elløbehjulet er blevet et populært transportmiddel i København. Vi har tilsammen mere end 600.000 brugere i København, og efterspørgslen har været hastigt voksende, siden vi kom til byen i 2018. Al begyndelse er svær, og selvom vi hver dag arbejder på at integrere elløbehjulene i bybilledet, er der stadig arbejde at gøre. 

Men i Københavns Borgerrepræsentation tegner der sig lige nu et flertal, der vil forbyde elløbehjulene. Flertallet er anført af overborgmester Frank Jensens parti, Socialdemokraterne, der sammen med SF, Enhedslisten og Alternativet mener, at løbehjulene skal helt ud af København. 

Konstruktiv dialog
Et forbud er ikke vejen frem. I stedet mener vi, at vi skal have en konstruktiv dialog om at indføre klare regler og retningslinjer på området, så vi sammen kan sikre, at der kommer bedre styr på tingene.

Frank Jensens partifælle transportminister Benny Engelbrecht lægger netop op til den dialog omkring et nationalt hjelmkrav for elløbehjul. En åben dialog vil give os mulighed for at vise, hvordan vi kan skabe positiv værdi for København: 

Vi sikrer klimavenlig og fleksibel mobilitet for mere end 600.000 brugere i byen. Vi skaber hundredvis af arbejdspladser, især for lavtlønnede på kanten af arbejdsmarkedet.

Vi bidrager til at løse klimaudfordringen med en årlig CO2-reduktion på over 250 ton. Vi investerer millioner af kroner og skaber økonomisk aktivitet. Vi sikrer grøn mobilitet, når vi flytter trafik fra taxa og biler til klimavenlige elløbehjul. Og vores elløbehjul er et vigtigt alternativ til offentlig transport i den svære kamp mod corona.

Alt dette vil gå tabt, hvis Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune forbyder elløbehjul.
 
Vi vil tage større ansvar for parkering
Vi anerkender fuldt ud, at der er uløste problemer. Og vi har løsningerne klar omkring parkering, sikkerhed og bæredygtighed, hvis Københavns Kommune vil give os mulighed for at indføre dem.

Vi forstår godt, at nogle indbyggere i København er trætte af løbehjul, der flyder i gadebilledet. Det er vi også. Vi har alle ventet på lovgivning, som giver både os og kommunerne klare rammer, så vi sammen kan skabe ordnede vilkår og ordnet parkering. 

Vi må også være ærlige og sige, at vi ikke har gjort vores arbejde godt nok hidtil. Parkeringen af løbehjulene skal være bedre - meget bedre. Det er ikke i orden, at brugere kører eller parkerer midt på fortovet. Eller at elløbehjul ender som forurening på bunden af Københavns Havn. Men med de nye rammer er vi sikre på, at vi sammen kan løse problemet. 

Derfor foreslår vi som operatører sammen en løsning, der vil give politikere og borgere en garanti for, at løbehjulene er parkeret ordentligt i obligatoriske parkeringszoner i byen samt i specifikke parkeringsstativer, vi som virksomheder gerne vil finansiere. 

Med ny GPS-teknologi i vores elløbehjul kan vi med nogle meters præcision styre brugernes parkering, så de ikke kan parkere uden for de zoner, som politikerne kan bestemme. Og politikerne kan udvælge områder af byen, hvor vi kan begrænse hastighed, parkering eller helt afskære kørsel.

Vi har bevist, at parkeringszonerne virker i andre byer, for eksempel i Aarhus, Paris, Bærum, og i flere engelske byer. Teknologien er allerede til stede, og den bliver kun bedre, hvilket også skal komme København til gode.

Ligeledes vil vi finansiere parkeringsteams og give en parkeringsgaranti, så de af vores elløbehjul, der måtte være fejlplacerede eller væltede, flyttes senest efter to timer. 

Forbedre sikkerhed og bæredygtighed
Vi kommer også til at stramme op på sikkerheden. Med nye teknologiske tiltag vil vi arbejde for at ingen brugere af vores elløbehjul er under den tilladte aldersgrænse på 15 år.

Endelig vil vi gøre mere for at uddanne vores brugere i at køre forsvarligt, ligesom vi nu vil undersøge, hvordan vi kan belønne de brugere, der benytter hjelm. 

Sidst men ikke mindst vil vi løbende forbedre bæredygtigheden af løbehjulene og den rolle de spiller i byerne.

Levetiden på vores elløbehjul er forbedret væsentligt og er nu på mere end to år. CO2-udslippet per personkilometer er sammenligneligt med kollektiv transport og kommer helt ned på under 30 gram CO2 per personkilometer. Og batterierne på vores elløbehjul bliver udskiftet af teknikere af elektriske køretøjer i stedet for i benzin- eller dieseldrevne varebiler.

Det er alt sammen med til at styrke bæredygtigheden, og ved at samarbejde med kollektiv transport kan vi også fremme bæredygtig adfærd ved at hjælpe til at flere bruger løbehjul i kombination med den kollektive transport - som et alternativ til fossildrevne køretøjer.

København vil være “innovationsby”
Vi er glade for at være til stede i København og bidrage til byens ønske om at tiltrække innovative virksomheder og målsætningen om at blive den første klimaneutrale hovedstad globalt.

Overborgmester Frank Jensen har flere gange understreget, at den danske hovedstad er en ”innovationsby”. Men hvis byen virkelig vil ses som en innovativ by, mener vi, at politikerne bør samarbejde med branchen om at skabe innovation i stedet for at modarbejde os og vores brugere.

Forrige artikel HK: Danske virksomheder har ikke styr på retningslinjer for seksuel chikane HK: Danske virksomheder har ikke styr på retningslinjer for seksuel chikane Næste artikel Samira Nawa: Det er Radikales lod at være radikal i ligestillingspolitikken Samira Nawa: Det er Radikales lod at være radikal i ligestillingspolitikken
Konservatives fremgang sker på bekostning af V

Konservatives fremgang sker på bekostning af V

VÆLGERNE VANDRER: Næsten ni ud af ti af Konservatives nye vælgere satte kryds ved Venstre ved sidste folketingsvalg. Det viser en ny analyse af, hvordan vælgerne er vandret siden valget i juni 2019.