Lynetteholmen i Folketinget: En samlet miljøvurdering er ”afgørende nødvendig”

De kumulative effekter ved Lynetteholmen skal undersøges, efterhånden som projektet skrider frem, forsikrede transportministeren ved 1. behandlingen af anlægsloven, hvor særligt Enhedslisten og Alternativet var kritiske. SF vil først senere tage stilling til, om partiet stemmer for anlægsloven.

SF's Anne Valentina Berthelsen skal have svar på en række spørgsmål, før hun og SF vil tage stilling til anlægsloven for Lynetteholmen.
SF's Anne Valentina Berthelsen skal have svar på en række spørgsmål, før hun og SF vil tage stilling til anlægsloven for Lynetteholmen.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

80 millioner ton jord.

Det tal blev gentaget en del gange ved 1. behandlingen af anlægsloven til Lynetteholm i Folketinget onsdag aften.

Tallet dækker over, hvad den kunstige halvø kommer til at rumme – og altså en mængde jord, der skal transporteres til øen, formentlig via Nordøstamager.

Den jordtransport bliver mødt med stor modstand fra særligt Alternativet, som ved både første lovbehandling og ved et samråd tirsdag problematiserede, at anslået 350 lastbiler skal køre frem og tilbage til Lynetteholm dagligt i omtrent 30 år.

”Etablering af Lynetteholm vil ikke i sig selv skabe væsentlig ny lastbiltrafik i København. Jordmængder svarende til dem, der forventes til Lynetteholm, transporteres allerede rundt i byen i dag, blot til en anden destination,” sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) ved den lejlighed.

På trods af, at lovforslaget her omhandler anlægget af selve øen, nævnte både Socialdemokratiets, Venstres og Liberal Alliances ordførere fremtidige ambitioner om boligbyggeri og infrastruktur. Kristian Pihl Lorentzen (V) fremhævede endda Østlig Ringvej, som står foran at skulle undersøges nærmere i anden sammenhæng.

”Det klæder Venstres ordfører at være ærlig om tingene. I stedet for at sige, der bare skal laves et jorddeponi, siger Venstres ordfører, at der også skal bygges på et tidspunkt,” sagde Torsten Gejl som svar.

I første omgang har selve loven dog to hovedformål, nemlig jorddeponi og stormflodssikring, forklarede Socialdemokratiets Thomas Jensen

Rasmus Vestergaard Madsen (EL) har dog ikke fantasi til at forestille sig, at nogen kunne finde på at fylde de 80 millioner ton i Øresund, som han flere gange formulerede det.

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00