Ny vækst og historisk godt regnskab fra Alrow Media

Alrow Media – koncernen bag Altinget og Mandag Morgen - leverer det hidtil bedste resultat.

”Årets resultat viser, at Alrow Media har et sundt og stærkt fundament at bygge på," siger administrerende direktør Christoph Nørgaard.
”Årets resultat viser, at Alrow Media har et sundt og stærkt fundament at bygge på," siger administrerende direktør Christoph Nørgaard.Foto: Arthur J. Cammelbeeck
Redaktionen

Alrow Media, som står bag Altinget i Danmark, Norge og Sverige samt medie og tænketank Mandag Morgen, viser stor fremgang i det senest afsluttede regnskabsår.

Det er lykkedes Alrow Media at løfte både top- og bundlinje i en generelt presset mediebranche.

Koncernens resultatopgørelse for 2021/2022 viser en EBITDA på 20,6 millioner kroner og et resultat før skat på 13,9 millioner kroner Regnskabsåret løber fra 1. juli 2021 til 30. juni 2022.

Resultatet er selskabets bedste siden koncernens start i januar 2000. Ledelsen er da også særdeles tilfreds med resultatet og skriver i ledelsesberetningen, at det ”overgår forventningen”. Overskuddet skal bruges til øget vækst og konsolidering, og heller ikke i år udbetales der udbytte.

”Årets resultat viser, at Alrow Media har et sundt og stærkt fundament at bygge på. Der er i regnskabsåret investeret i at udvide koncernens nordiske kerneforretning i Danmark og Sverige og senest lanceringen af Altinget.no i Norge. Vi udvikler hele tiden på produktsiden og er lykkedes med at bevare iværksætterånden, innovationskraften og den stærke ambition om at bidrage til den seriøse del af både samfundsdebatten og samfundsudviklingen med vores medier og mange øvrige aktiviteter,” siger administrerende direktør Christoph Nørgaard.

Vækst i kerneforretningen

Med åbningen af Altinget.no 3. oktober 2022 er Alrow Media nu repræsenteret i København, Stockholm, Oslo og Bruxelles. I forbindelse med udvidelsen af aktiviteterne er organisationen ændret til en parallel og ensartet redaktionel og kommerciel struktur med basis for udnyttelse af synergier på tværs af landene.

”At vi formår på samme tid at vækste kerneforretningen og samtidig opbygge nye markeder kan kun lade sig gøre, fordi alle medarbejdere yder en prisværdig engageret indsats på tværs af lande,” siger Christoph Nørgaard.

I regnskabsåret har der været fokus på at styrke væksten i kerneforretningen og en succesfuld etablering af nye nichemedier og kommercielle produkter i Danmark og Sverige samt åbningen af Altinget i Norge.

Fokus på bæredygtighed

Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm samt overvågningstjenesten Monitor er solgt fra. Der er indgået en langvarig aftale med de nye ejere af Grønbechs Hotel, så Altinget og Mandag Morgen også fortsat vil være stærkt til stede under Folkemødet i Allinge med scener og aktivitet på Grønbechs Hotel. Medievirksomheden driver nu 28 nichemedier i Danmark, 11 i Sverige og inden årets udgang seks i Norge.

”I det nye regnskabsår forventer vi øgede investeringer på IT-området med en ny arkitektur, forbedringer af funktionalitet til abonnenter og annoncører samt fortsat vækst i antallet af nichemedier,” siger Christoph Nørgaard og tilføjer:

”Alrow Media har naturligvis også fokus på Verdensmålene og bæredygtighed. Altinget har succesfulde medier om klima, miljø og verdensmålene samt netværk og kurser inden for området. Mandag Morgen behandler løbende klimaudfordringerne. Derfor har bæredygtighed selvfølgelig også en central plads i vores strategi, hvor der er igangsat et arbejde med at nedbringe virksomhedens CO2-udledning,” siger Alrow Medias administrerende direktør.

Læs hele Alrow Medias årsrapport her. 

Hovedtal.  T. kr. 2021/2022 2020/21 2019/20 2018/19 2017/18
Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) 20.622 17.164 8.048 8.827 3.922
Resultat af finansielle poster -1.280 -483 -317 -196 -239
Resultat før skat (EBT) 13.895 10.854 2.036 4.882 730
Årets resultat 10.402 7.824 668 3.825 376
Egenkapital 13.680 2.325 -5.473 -6.091 -9.914

 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christoph Nørgaard

Adm. direktør, Alrow Media
M.sc. i international business (Aarhus Uni.)

0:000:00