Nye Medier: Google og Facebook er en hjælpende hånd

Kampen mellem de traditionelle medier og de store tech-platforme som Google og Facebook er desværre en kamp, hvor taberne bliver de nye, digitale medier, skriver Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Thomas Noppen.

Placeholder image
Australien har indledt en kamp med tech-giganterne. Debatten er kommet til Danmark, men det er desværre en kamp, hvor taberne bliver de nye, digitale medier, skriver Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Thomas Noppen. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nye medier som Føljeton, Atlas og Baggrund vil lide, hvis kulturminister Joy Mogensen (S) vælger at lytte til de store mediers brancheorganisation, Danske Medier, og afkræve tech-giganterne penge for at dele vores indhold.

Problemet er, at det fremstiller alle danske medier som en samlet front, der alle taber penge på grund af tech-platformene. Det gør vi ikke.

Det er os, det går ud over
Centrum for konflikten mellem de traditionelle medier og tech-giganterne er annoncekronerne. Der var engang, hvor det var en virkelig god forretning at drive avis, og overskuddet fra både abonnement, løssalg og annoncer kunne finansiere lønninger og gennemarbejdet journalistik.

Vi er afhængige af, at folk kan møde, se og finde alternativer til den traditionelle dækning, og den mulighed begrænser Danske Medier med deres forslag.

Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Thomas Noppen, forperson og bestyrelsesmedlem, Nye Medier

Så kom internettet og de populære tech-platforme, og den forventede annonceindtjening hos de traditionelle medier forsvandt. Det har tydeligvis fået Danske Medier til at konkludere, at tech-platformene skylder dem.

Og ærligt - de traditionelle medier ville sikkert sagtens kunne klare sig uden Facebook og Google. De har store, etablerede hjemmesider, tonsvis af mails og cookies på deres læsere og millioner af statslige støttekroner i ryggen.

Det har de nye medier ikke. Og derfor er det også os, det går ud over, hvis platformene ikke længere vil dele vores indhold.

Læs også

Uden mediestøtte må man gå andre veje
Stille og roligt har vi gennem årene skabt nye forretninger baseret på godt indhold, nytænkende forretningsmodeller og smart brug af tech-platformene. Vi har givet læserne god journalistik i nye formater, og vi har ofte gjort det uden at modtage hverken medie- eller innovationsstøtte.

Kriterierne for at modtage støtten gør det nemlig noget nær umuligt for nye medier at få. I stedet har vi gjort brug af mulighederne på tech-platformene til at skabe opmærksomhed om vores journalistik. Enten gennem delinger på Facebook og Twitter eller ved at optimere artiklerne, så de bliver fundet i en Google-søgning.

Med andre ord er vi afhængige af, at folk kan møde, se og finde alternativer til den traditionelle dækning, og den mulighed begrænser kulturministeren* med sit forslag.

Tech-giganternes virke er helt sikkert ikke uden problemer, men for os er platformene på mange måder en hjælpende hånd.

Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Thomas Noppen, forperson og bestyrelsesmedlem, Nye Medier

Begå ikke samme fejl som Spanien
Hvis man er i tvivl om effekten, kan man bare kigge til Spanien. Da Spanien indførte en link-skat, tabte de spanske medier indenfor kort tid 13% af deres læsere – og det var primært de mindre medier, der måtte bære størstedelen af tabet.

Der er altså dokumentation for, at de nye medier vil tabe penge, hvis vi ikke kan optræde på tech-platformene. Fordi vi vil tabe læsere.

Selvom slaget lige nu står mellem giganterne - de store medier og de store tech-platforme - er det altså de små, nye medier, der bliver de helt store tabere, hvis man begynder at ville afkræve penge af Facebook og Google for at dele vores indhold.

Tech-giganternes virke er helt sikkert ikke uden problemer, men for os er platformene på mange måder en hjælpende hånd.

* I en tidligere version af indlægget, stod der "Danske Mediers forslag". Det er imidlertid kulturminister Joy Mogensens forslag, der er tale om.

Omtalte personer

Joy Mogensen

Fhv. kultur- og kirkeminister (2019-21), fhv. borgmester (S), Roskilde (2011-19)
BA i kultur- og sprogmødestudier (Roskilde Uni. 2005)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser