Partier afsætter millioner til udskældte biogaslastbiler: "Det er en bjørnetjeneste"

Grønne organisationer frygter, at partierne bag ny aftale om Grøn Fond øger risikoen for fejlinvesteringer hos vognmændene, når de åbner nye millionpuljer til biogaslastbiler. 

Partierne bag aftalen om Grøn Fond har afsat 161 millioner kroner til biogaslastbiler.<br>
Partierne bag aftalen om Grøn Fond har afsat 161 millioner kroner til biogaslastbiler.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det bliver mødt med bekymring, at et flertal i Folketinget nu vil åbne nye støttepuljer til biogaslastbiler i Danmark.

"Det er helt håbløst, hvis man vil give yderligere støtte til en teknologi, der helt åbenlyst ikke har nogen fremtid for sig," siger transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling, Jeppe Juul.

De nye puljer er en del af aftalen om udmøntning af Grøn Fond, hvor regeringen sammen med Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Konservative har besluttet at afsætte 161 millioner kroner, der skal udmøntes løbende frem mod 2030 til "lastbiler, der kører på biogas". 

Men biogas har ingen fremtid som brændstof for den tunge vejtransport, lyder det fra både Rådet for Grøn Omstilling og klimatænketanken Concito, der derfor advarer kraftigt imod, at støttepuljerne kan føre til fejlinvesteringer i transportsektoren.

"Den langsigtede løsning for vognmændene er elektrisk, så jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne sælge en biogaslastbil videre om ganske få år. Hvis politikerne nu siger til folk, at biogas kan være en løsning, gør de dem reelt en bjørnetjeneste," siger Søren Have.

{{toplink}}
Læs også

Bekymringerne i de to grønne organisationer, der nu løfter advarselsflaget, drejer sig primært om potentielle fejlinvesteringer i branchen, fordi biogaslastbiler i deres optik ikke har nogen stor fremtid foran sig som teknologi.

Hvis politikerne til gengæld ønsker at støtte de vognmænd, der allerede kører på biogas, kan det bedre kan forsvares. 

Når den kommende kilometerbaserede vejafgift træder i kraft fra årsskiftet, bliver biogaslastbiler nemlig ramt på samme niveau som diesellastbiler, og det er ifølge Jeppe Juul og Søren Have uhensigtsmæssigt.

0:000:00